نقش آفرینی “تملت” در بازارگردانی نماد سکه طلای ملت

    کد خبر :730333
تأمین سرمایه بانک ملت با عملکرد موفق خود در زمینه بازارگردانی گواهی سپرده سکه بانک ملت و بانک رفاه موفق شد از ابتدای سال 1399 تا پایان خردادماه، فعالیت بسیار مناسبی در این زمینه داشته باشد.

گواهی سپرده سکه طلا از جمله ابزارهای توسعه بازار نقدی طلا در بورس کالای ایران است که اولین بار در اسفندماه سال 1394 راه‏ اندازی شد. تاکنون چهار خزانه سکه طلا مورد پذیرش بورس کالای ایران قرار گرفته است. در این راستا شرکت تأمین سرمایه بانک ملت فعالیت بازارگردانی خود در نماد معاملاتی گواهی سپرده سکه طلای رفاه را از هشتم خرداد ماه 1398 آغاز کرد. از آغاز بازارگردانی گواهی سپرده سکه طلای رفاه با نماد معاملاتی (سکه0012پ01)، بیش از 151 هزار گواهی سپرده سکه طلا (معادل 15,100 سکه طلای تمام بهار آزادی) به ارزش تقریبی 806 میلیارد ریال توسط شرکت تأمین سرمایه بانک ملت معامله شده است.

همچنین در راستای رونق هر چه بیشتر بازار گواهی سپرده کالایی و در جهت توسعه فعالیت‏ها و خدمات قابل ارائه در بانک ملت، در آبان ماه 1398 خزانه سکه طلای بانک ملت به عنوان محصولی جدید با همکاری تأمین سرمایه بانک ملت به عنوان بازارگردان نماد بورسی این خزانه، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس کالای ایران راه‏اندازی شد.

تأمین سرمایه بانک ملت به عنوان یک شرکت تخصصی در حوزه ارائه خدمات مالی، تنها بازارگردان نماد گواهی سپرده سکه طلای ملت (سکه0011پ02) است که عملیات بازارگردانی خود را از تاریخ نوزدهم آذرماه 1398شروع کرده و پایان خرداد ماه 1399 اقدام به معامله بیش از 72 هزار و 880 گواهی سپرده سکه طلا (معادل 7,288 سکه طلای تمام بهار آزادی) به ارزش تقریبی 440 میلیارد ریال در نماد مذکور کرده است.

این در حالی است که متوسط حجم معاملات روزانه انجام شده توسط بازارگردان در دوره آغاز عملیات بازارگردانی در سال 1398، حدود 700 گواهی سپرده سکه طلا (معادل 70 سکه طلا در روز) بوده است که بیش از 40 درصد از حجم معاملات در این نماد را تشکیل داده و سبب افزایش نقدشوندگی بازار و جذب سرمایه‏گذاران شده است. این روند در جهت رونق بازار ادامه دارد به طوری که در سه ماهه نخست امسال با افزایش چشمگیر فعالان این نماد همچنان بازارگردان مشارکت حدوداً 20 درصدی خود را در نماد گواهی سپرده سکه طلای ملت حفظ کرده است.

نتیجه معرفی این محصول جدید توسط بانک ملت همراه با عملیات بازارگردانی، سبب رونق روزافزون و افزایش حجم معاملات نماد سکه طلای ملت در بورس کالای ایران شده است؛ به طوری که علاوه بر ایجاد نقدشوندگی مناسب از نظر حجم معاملات، شاهد ارتقاء نماد سکه طلای ملت به جایگاه سوم در بین سایر نمادهای گواهی سپرده سکه طلا هستیم.

شایان ذکر است از جمله مزایای بازارگردانی گواهی سپرده سکه طلا، سهولت در انجام معاملات، معامله در قیمت منصفانه، کمک به افزایش نقدشوندگی بازار و در نتیجه انجام معامله با شفافیت و اطمینان بالا خواهد بود.
بر این اساس با توجه به فرصت پیش‏روی مناسب جهت سرمایه‏گذاری در گواهی سپرده سکه طلا، این شرکت آمادگی خود را جهت ارائه کلیه خدمات مربوط به این حوزه از قبیل مشاوره سرمایه‏گذاری و مدیریت دارایی به کلیه علاقه‏مندان اعلام می‏دارد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید