نغمه‌های کردی و ترکمن در ششمین روز جشنواره موسیقی فجر

    کد خبر :787490

ششمین روز جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه‌هایی از موسیقی کردستان و موسیقی ترکمن بود.

دومین نوبت از ششمین روز جشنواره موسیقی فجر از ساعت 18:30 پخش شد. این نوبت از اجرها به دو گروه اختصاص داشت که هر دو گروه به اجرای موسیقی نواحی پرداختند. ابتدا گروه «هاوار» از کردستان و سپس گروه «آیریتین» به اجرای برنامه پرداختند.

گروه «هاوار» با اعضای نوجوانش در این دوره از جشنواره حاضر شده بود.

یثنا عارفی – نوازنده سرنا، آرین پورشکری – نوازنده سازهای کوبه‌ای و فرزین حیدری – خواننده گروه «هاوار» بودند.

اجرای این گروه با همنوازی دُهل و سرنا آغاز شد و سپس به اجرای مقام‌ها و آوازهای «گورانی» پرداختند.

گورانی باشکوه‌ترین و بزرگ‌ترین شیوه موسیقی کردی است و کهن‌ترین بخش ادبیات موسیقی کردی را شامل می‌شود.

در بخش آوازی این کنسرت ابتدا آواز« قطار آی آی» از منطقه کرمانشاه و سپس قطعه « قطار و خاوکر» اجرا شد.

بخش پایانی این کنسرت به اجرای نغمه‌هایی در ریتم‌های ده هشتم یا سی‌جار، شش چهارم یا ریتم مجلسی و چهار چهارم با لهجه‌ای خاص پرداختند.

درخشش ترکمن‌ها

در همین نوبت یک اجرای دیگر هم پخش شد که مربوط به موسیقی ترکمن بود. گروه موسیقی آیریتین با لباس‌های ترکمن به اجرا پرداختند.

کمال اصفهانیان – نوازنده کمانچه، عبدالرشید یلقی – نوازنده دوتار و تاج محمد یلقی – خواننده، اعضای گروه «آیریتین» را تشکیل می‌دادند.

این گروه اعضای بیشتری دارد اما برای اجرا در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با سه نفر در جشنواره شرکت کردند.

آنها کارشان را با اجرای «بگلر» آغاز کردند. «گؤزل سن» و «زولپونگ‌ سنینگ» نیز سایر قطعاتی بود که توسط باغچی تاج محمد یلقی اجرا شد.

به گزارش تسنیم، ترکمن‌ها به نوازنده دوتار و خواننده‌ای که مرحله استادی را پشت سر گذاشته باشد، «باغچی» یا «بخشی» می‌گویند و اگر کسی در سنین پایین به چنین درجه‌ای برسد، او را «اوغلان بخشی» خطاب می‌کنند. دوتار و کمانچه که ترکمن‌ها به آن قیجاق می‌گویند، سازهای اصیل موسیقی ترکمن هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید