نشانه های پوستی کرونا چیست؟

    کد خبر :841892
نشانه های پوستی کرونا چیست؟

علائم کرونا از تب و سرفه تا از بین رفتن کامل حس بویایی و حتی بی علامتی متغیر است ؛ نشانه های پوستی هم یکی از نشانه هایی است که نشان می دهد کرونا دارید.

علائم کرونا از فردی به فرد دیگر تغییر می‌کند. پوست اکثر افراد مبتلا به کرونا دچار تغییر نمی‌شود با این حال تعداد افرادی که اولین علامت ابتلای آن‌ها به این بیماری علائم پوستی بوده٬ در حال افزایش است.

بسیار مهم است که توجه کنیم در برخی از بیماران، لکه‌های پوستی چند روز قبل از آنکه بیمار احساس بدحالی کند ظاهر می‌شوند. در سایر موارد، علائم پوستی چند روز پس از بروز تب، سرفه و اختلال در تنفس ایجاد می‌شوند. در اینجا به طور مختصر به علائم پوستی این ویروس که تا کنون شناسایی شده اند می‌پردازیم.

انگشتان (پا) کوویدی

این نام به نوعی برجستگی پوستی دردناک به رنگ قرمز تا بنفش اطلاق می‌شود که فقط بر روی انگشتان پا ظاهر می‌گردد (گاهی مواقع علاوه بر انگشتان پا، رو‌ی پاشنه پا، کف دست و یا حتی انگشتان دست نیز دیده می‌شود. ظاهر این ضایعات دقیقا مشابه ضایعات کهیر (Pernio) می‌باشد که در اثر تماس مکرر با سرما هم در کودکان و هم در بزرگسالان بوجود می‌آیند.

ضایعات شبه آبله مرغان

ضایعات شبه آبله مرغان، برجستگی‌های کوچک و صورتی رنگی هستند که درون آن‌ها پر از مایع شفاف می‌باشد (وزیکول) و مشابه ضایعاتی هستند که در اثر عفونت با ویروس واریسلا-زوستر (آبله مرغان) بوجود می‌آیند. این ضایعات بیشتر در ناحیه تنه، بازو و ساق پا دیده می‌شوند.

کهیر

یکی دیگر از علائم کرونا، پیدایش کهیر در پوست می‌باشد (به آن Urticaria نیز می‌گویند). نشانه‌ی کهیر این است که به صورت ناگهانی بر روی پوست ظاهر می‌شود و فرد را دچار خارش شدید می‌کند. محل ضایعات کهیر مرتبا دچار تغییر می‌شود به نحوی که به ندرت بیش از ۲۴ ساعت در محل قبلی خود باقی می‌مانند و در هر بخشی از پوست می‌توانند تظاهر پیدا کنند. کهیر از جمله مشکلات بسیار رایج پوستی است چرا که در اثر عوامل متعددی نظیر عفونت‌های ویروسی، دارو‌ها و حساسیت‌های محیطی بوجود می‌آیند. مطرح کردن کرونا بعنوان یکی از علل قطعی کهیر دشوار به نظر می‌رسد.

ضایعات شبه سرخجه

این ضایعات نوعی راش پوستی غیر اختصاصی هستند که به صورت برجستگی‌های نقطه‌ای کوچک و صورتی رنگ در سراسر بدن دیده می‌شوند. همانند کهیر، ضایعات شبه سرخجه‌ای نیز در اثر عفونت‌های ویروسی و یا واکنش ازدیاد حساسیت نسبت به برخی دارو‌ها به ویژه آنتی بیوتیک‌ها بوجود می‌آیند. مطرح کردن کرونا بعنوان علت اصلی و دقیق بوجود آمدن این ضایعات در این موارد نیز چالش برانگیز است چرا که عوامل مختلفی می‌توانند باعث پیدایش ضایعات مذکور شوند.

صداوسیما

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید