نرخ تورم در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس منفی شد!

    کد خبر :741916

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی پیش بینی کرد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شاهد شدید ترین تورم منفی جهان خواهند بود چراکه شیوع ویروس کرونا باعث کاهش قیمت ها در این کشورها شده است.

شکبه خبری بلومبرگ در گزارشی پیش بینی کرد که شدید ترین تورم منفی جهان در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رخ خواهد داد چراکه شیوع ویروس کرونا باعث کاهش قیمت ها در این کشورها شده است.

بر اساس این گزارش، کاهش قیمت ها و تورم منفی در کشورهای عربی با نزول قیمت در بازارهای مسکن آغاز شده است.

قیمت ها در قطر، بحرین و امارات متحده عربی در حال حاضر بیشترین کاهش را در میان بیش از 80 کشوری داشته است که توسط دیده بان اقتصاد جهانی بلومبرگ ردیابی می شوند.

عمان، یکی دیگر از شش عضو شورای همکاری خلیج فارس، نیز از این اوضاع خیلی دور نیست.

این در حالی است که تورم در کویت مثبت بوده و اخیراً در عربستان سعودی نیز پس از سه برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده روند افزایشی داشته است.

محدودیت های اعمال شده به منظور مهار ویروس کرونا به کاهش بی سابقه قیمت ها در کشورهای عربی از جمله قطر و امارات شده است چرا که قوانین فاصله گذاری اجتماعی، از دست دادن مشاغل و خروج کارگران خارجی تقاضای مصرف کننده را بسیار کاهش داده است.

علاوه بر کاهش قیمت مسکن، کاهش قیمت نفت نیز یکی دیگر از چالش های موجود برای اقتصاد 1.6 تریلیون دلاری این منطقه است و این کشورها را به سمت بدترین رکود تاریخ، پیش می برد.

بنا بر این گزارش، سال گذشته، تورم منفی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ظرفیت بیش از حد بازار املاک و مستغلات تقویت شد. این حرکت رو به پایین اکنون توسط ویروس کرونا تشدید شده است.

تا زمانی که قیمت ها در بازار املاک صعودی نشود، بازگشت پایدار به تورم مفید بعید است. در امارات، مقوله ای که شامل قیمت مسکن می شود بیش از یک سوم سبد کالاهای مصرفی را تشکیل می دهد.

این چشم انداز همچنان دور از حد مطلوب به نظر می رسد، به طوری که موسسه رتبه بندی جهانی اس اند پی می گوید در مورد دبی، سقوط قیمت مسکن می تواند “تا سال 2021” ادامه داشته باشد.

منبع:تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید