نرخ اقلام اساسی محرم مشخص شد

    کد خبر :834856
نرخ اقلام اساسی محرم مشخص شد

اصناف مختلف و بازاریان از صنف فروشندگان پارچه مشکی تا تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف همه از ارگان‌های دخیل و مرتبط با برگزاری مراسم محرم هستند که این روزها آمادگی خود را برای برگزاری مراسم این ایام اعلام کرده‌اند.

با فرا رسیدن ماه محرم و آغاز عزاداری‌ها در هیات‌ها، برخی از صنوف و واحدهای تولیدی به طور مستقیم و غیر مستقیم در برگزاری هیات‌ها و عزاداری ها دخیل هستند و به قول معروف بازارشان تکان می خورد.

البته که شیوع ویروس کرونا برگزاری هیات‌های عزاداری را تکان داده و روش‌های جدیدی را عملیاتی کرده است به طوری که افراد کمتری به هیات می روند و ممکن است بازارهای مذکور رونق سابق را نداشته باشند. در این گزارش به سراغ صنوفی رفته‌ایم که به طور مستقیم درگیر محرم و برگزاری هیات‌های عزاداری هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدا به سراغ صنف فروشندگان پارچه رفته‌ایم، صنفی که در تهران به صورت عمده انواع پارچه می فروشند که به خصوص در این ایام فروش پارچه مشکی در واحدهای صنفی رونق پیدا کرده است.

شیوه نامه برگزاری هیات‌ها

هیات

البته در این بین، وزارت صمت نیز ملزم به همکاری به هیات های مذهبی و تامین ملزومات مورد نیاز برای ادای نذورات و همچنین ابزارات بهداشتی از جمله ماسک، مواد ضدعفونی کننده و … شده است.

وظیفه وزارت صمت در محرم ۱۴۰۰

وزارت صمت

گرانی پارچه سیاه به دلیل رنگ وارداتی!

رئیس اتحادیه صنف بنکداران و طاقه فروشان پارچه اظهار کرد: فروش عمده پارچه و چادر مشکی از حدود ۲ ماه گذشته در بازار تهران رونق گرفته به طوری که پارچه فروشان چشم زیادی به فروششان در این ایام دارند.

محمد ولدخانی افزود: تمامی پارچه‌های مشکی در داخل تولید می‌شوند و فقط در زمینه رنگ به خارج وابسته هستیم که به دلیل نوسان قیمت دلار، در قیمت نهایی پارچه تاثیر می‌گذارد و این کالا دچار نوسان قیمت می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف بنکداران و طاقه فروشان پارچه بیان کرد: از حدود ۴ ماه گذشته تولید پارچه مشکی در کشور آغاز شده بود و از هفته گذشته این پارچه‌ها روانه بازار شده‌اند.

ولدخانی ادامه داد: البته پارچه مشکی با چادر مشکی متفاوت است به طوری که تمام نیاز پارچه مشکی در داخل تامین می‌شود، اما چادر مشکی اینطور نیست. سالانه بین ۸۵ تا ۹۰ میلیون متر چادر در کشور مصرف می‌شود که تولید داخل فقط ۱۵ میلیون متر از نیاز را کفاف می‌دهد و مابقی وارداتی است.

قطع برق ظرف های یکبار مصرف را هم درگیر کرد

کالای بعدی مربوط به ظروف یکبار مصرف و استفاده از آن‌ها برای توزیع نذورات است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف اظهار کرد: ممکن است محرم امسال با کمبود ظروف یکبار مصرف و افزایش قیمت آنها مواجه شویم.

حمید صمدی افزود: از حدود دو ماه گذشته تولیدکننده ها باید تولیدات خود را برای برگزاری هیات های عزاداری و نذری ها افزایش می دادند، اما به دلیل قطعی‌های مکرر برق نتوانستند به این امر دست پیدا کنند.

وی بیان کرد: قیمت انواع ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در کشور نسبت به محرم سال گذشته، دو برابر شده است که بزرگ ترین دلیل این امر کاهش تولید بوده است.

صمدی ادامه داد: قطعی روزانه بیش از ۶ ساعت برق، تنها بر کاهش روند تولید تاثیر نمی گذارد بلکه باعث خرابی برخی قطعات دستگاه‌های تولید می‌شود که تعمیر آنها هزینه زیادی روی دست تولیدکننده می گذارد.

وی تصریح کرد: واحدهای تولیدی و صنفی نهایت تلاش خود را می کنند که ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف به اندازه نیاز به بازار تزریق شود اما پیش بینی می شود که امسال با کمبود مواجه شویم.

اقدام خوب فروشندگان البسه مشکی در محرم ۱۴۰۰

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران اظهار کرد: تولید پیراهن مشکی از حدود ۳ ماه گذشته در کشور آغاز شده و امروز در واحدهای صنفی عرضه می شود.

حسین آقاکوچکی افزود: قیمت پیراهن مشکی نسبت به سال گذشته تغییر آن چنانی پیدا نکرده و تنها دلیل اختلاف به دلیل هزینه کارگران و هزینه‌های جاری مانند قبوض است به طوری که امروز هر پیراهن معمولی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران بیان کرد: به دلیل اینکه تولید و فروش پیراهن مشکی اغلب در ایام محرم انجام می گیرد، فعالان این صنف از دریافت سود اجتناب می کنند تا این اقدام آنها مورد قبول دستگاه امام حسین(ع) قرار گیرد.

امسال نیز مانند سال گذشته به علت تشدید شرایط کرونایی نمایشگاهی برای برگزار کنندگان عزاداری ها و همچنین سهمیه ملزومات و نذورات توسط اصناف در نظر گرفته نشده است و موارد مورد نیاز هر هیات به صورت آزاد تهیه خواهد شد.

البته که با شرایط ویژه کرونایی نهادینه شدن ارسال ملزومات به صورت بسته بندی و خام در بسته های کمک مومنانه، مناسب تر خواهد بود.

نرخ روز ملزومات برای تهیه نذورات ماه محرم

نام محصولات(هر یک کیلو) قیمت به تومان
برنج ایرانی  ۴۰ هزار تومان
برنچ خارجی ۲۱ تا ۲۵ هزار تومان
گوشت گوساله ۱۹۰ هزار تومان
گوشت مرغ ۲۵ هزار تومان
لپه ۵۳ هزار تومان
لیمو امانی(۳۰۰ گرمی) ۶۱ هزار تومان
سیب زمینی ۴ هزار تومان
پیاز ۴هزار و ۵۰۰ تومان
رب گوجه فرنگی ۲۶ هزار تومان
روغن مایع(۷۰۰ گرمی) ۱۵ هزار تومان
روغن جامد (۵ کیلویی) ۹۵ هزار تومان
زعفران (۲ گرم) ۴۲ هزار تومان
هر بطری آب معدنی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان
چای (خارجی) ۲۱۶ هزار تومان
شکر ۱۶ هزار تومان
قند شکسته ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید