نامه ذوالنوری به محمدجواد ظریف

    کد خبر :810207
نامه ذوالنوری به محمدجواد ظریف

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از ارسال نامه خود به ظریف وزیر امور خارجه درباره پیشنهاداتی برای اخذ تضمین از آمریکا خبر داد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از ارسال نامه خود به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره پیشنهاداتی برای اخذ تضمین از آمریکا و طرفهای برجامی در مذاکرات خبر داد.

وی در تشریح جزئیات نامه خود به وزیر امور خارجه و شروط و پیشنهادات مطروحه در این نامه بیان کرد: این شروط پیشنهادی خلاف برجام نیست و کاملا هم معقول است به طور مثال ایران در حدود 5 تن اورانیوم غنی‌سازی شده دارد که اورانیوم با غنای 3/67 که در برجام ذکر شده 300 کیلوگرم است و با غنای 4/2 درصدی که در گام‌ها انجام داده‌ایم و 5، 20 و 60 درصدی است که سازمان انرژی اتمی با قانون راهبردی لغو تحریم‌های مجلس این اقدام را داشته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد:ما باید بگوییم که مانند زمان برجام ذخایر موجود اورانیوم خود را به اورانیوم خام،طبیعی و یا کیک زرد تبدیل نمی‌کنیم بلکه ما این مقدار را نگه می‌داریم و زیر نظر آژانس آن را فیریز می‌کنیم تا اگر آمریکا تحریمی علیه ما وضع کرد و به پیمان خود عمل نکرد در این صورت ما مجاز هستیم که مهر و موم آژانس را بشکنیم و اورانیوم را استفاده کنیم .

حجت الاسلام ذوالنوری در توضیح پیشنهاد و شرط دوم ، گفت:سانتریفیوژهایی که نصب کردیم مثل (ir 2 m) و (ir 6) که ظرفیتی و سو آنها چند برابر (ir 1) است، اینها یک بضاعت است، ما اینها را جمع نکنیم ممکن است طرف مقابل بگوید که ما در حال بازگشت به برجام هستیم و در برجام هم این سانتریفیوژها را نداشتیم ما باید بگوییم که الان هم نباشد اما آبشارها باید روشن باشد بدون چرخش گاز ، استندبای و عملیاتی باشد که هر زمان که آمریکا به تعهداتش عمل نکرد، دست ما هم پر باشد.

وی افزود: کما اینکه در فوردو که ما 2 هزار و هشتصد سانتریفیوژ داشتیم در برجام به ما گفتند که باید هزار و 44 تای آن بماند که از این تعداد هم فقط باید 500 عدد آن روشن باشد و به آنها هم گاز و هگزافلوراید اورانیوم تزریق نشود و خالی بچرخد که وقتی سانتریفیوژها خاموش باشد بعد از مدتی کراش شده و ممکن است که قابل ریکاوری نباشد بنابراین اگر سانتریفیوژ خاموش باشد از بین می‌رود لذا باید روشن باشند تا به موقع اگر خواستیم استفاده کنیم و اینها هم می تواند زیر نظر دوربین‌ها آژانس باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: اگر طرف مقابل گفت ما می‌خواهیم به برجامی برگردیم که در آن نه سانتریفیوژ (ir 2m) و (ir 6)، نه اورانیم بیش از 3/673 در صد بوده و نه بیش از 300 کیلو گرم ذخیره اورانیم در آن بوده، پیشنهاد این است که از زمانی که آمریکا از برجام خارج شده و می‌خواهند دستآوردهای چند ساله ما را بگیرند باید خسارت‌های ما را بدهند؛ خود آمریکاییها می‌گویند ما با خروج از برجام یک ترلیون دلار به ایران آسیب زدیم. آمریکا به 3 سال پیش برگردد و خسارت ما را جبران کند.

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام ذوالنور بیان کرد: همه این موارد تضمین است که می‌شود از طرف مقابل گرفت بنابراین باید آمریکا همه تحریمها را بردارد، خسارات را جبران کند و تضمین دهد که دیگر چنین اقدامی انجام ندهد بعد می‌تواند در برجام کنار بقیه اعضا بنشیند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید