نابودی میلیاردها تومان سرمایه در مرکز پژوهش های مجلس؛ ادعایی که یک فعال رسانه مطرح کرد و زاکانی عصبانی شد

    کد خبر :796541

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی را باید یکی از بازوهای پژوهشی و اثرگذار مجلس قلمداد کرد که البته در سال گذشته عملکرد مطلوبی نداشت. از این بابت که نمایندگان مجلس در مقاطع مختلف به واسطه اطلاعات ناقص با چالش هایی رو به رو شدند و جالب اینکه این مرکز موفق نشد آنچنان که باید و شاید در مقام راهنمایی نمایندگان حضور موثری داشته باشد؛ مرکزی که حالا در مورد عملکرد مالی اش در سال 99 مباحثی قابل تأمل مطرح می شود.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– چندی قبل محمد مهاجری یکی از فعالان رسانه ای در توئیتی که خطاب به محمد باقر قالیباف – رئیس مجلس تنظیم شده بود، نوشت: «جناب آقای قالیباف! مرکز پژوهش های مجلس یازدهم به ریاست آقای علی زاکانی با اینکه حداکثر248 پست سازمانی دارد در چندماه اخیر به 600نفرحقوق ثابت و به افرادمتعددی بابت پروژه های مثلا تحقیقاتی پول داده و میلیاردها تومان سرمایه ملت بر باد رفته است.»

توئیت مورد اشاره آقای مهاجری خیلی زود در شبکه های مجازی مورد توجه رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت و اعتراضات تندی را نسبت به ریاست جدید مرکز پژوهش ها به همراه داشت. البته نا گفته نماند در این بین برخی نیز در مقام حمایت از ریاست فعلی مرکز برآمده و انتقادات خود را متوجه نویسنده این توئیت کردند.

در میان همه واکنش هایی که مورد اشاره قرار گرفت، شخص علی زاکانی- نماینده کنونی مجلس نیز ناچار به واکنش شد و با نوشتن توئیتی نسبتاً تند، محمد مهاجری را مخاطب خود قرار داد.

زاکانی در همین باره نوشت: «تازه کاری راه شهرت یافتنش رو نجس کردن چشمه ده دید که البته همزمان معروف شد و بی آبرو. حکایت ما با آقای محمد مهاجری هم اینه، بزرگوار اگر علاقه داری دیده بشی چرا سراغ مرکز پژوهش‌های مجلس آمدی و حرف بی حساب زدی، یا عددها را نمی دانی یا معنی فیش یا مغازه رو. یک ادعایت درست نبود.»

واکنش زاکانی به توئیت انتقادی که در بالا به آن اشاره شد، دوباره محمد مهاجری را به واکنش وادار کرد و او این بار در متنی طولانی تر در همین رابطه نوشت: برادرعزیزم آقای علیرضا زاکانی در توییت بالا پاسخ مرا به ریخت وپاش در مرکز پژوهشها مرقوم فرموده اند. لطفا توییت ایشان را بخوانید.

مهاجری ادامه داد: حضور این برادر عزیز عرض می کنم آمادگی کامل دارم در برابر اهالی رسانه در باره عملکرد ضعیف ترین رئیسی که بر ضعیف ترین مرکزپژوهشها در ضعیف ترین مجلس شورای اسلامی حکمروایی می کند مناظره کنم. آنجا معلوم می شود چه کسی عدد نمی داند و بی حساب جرف می زند. چنین مناظره ای فرصتی است برای اینکه برادرم زاکانی بزرگوار گوشش با حرف حساب هم آشنا شود.

او افزود: سپس اینکه بد نیست رییس مرکز عریض و طویل و پرمدعای پژوهشها یک پروژه تحقیقاتی سفارش بدهد در باره تاثیر ادب و اخلاق مسئولان ( و بخصوص احترام به بزرگتر) تا معلوم شان شود که چرا درصد بسیار پایینی از مردم در انتخابات اسفند98 شرکت کردند.

او در بخش پایانی مطلب تازه خود نیز تأکید کرد: و آخرکلام: علاقه به شهرت و قدرت را بوسیده ام و کنارگذاشته ام. این هر دو ارزانی آقای زاکانی باد که سخت به آن دل بسته و خدا کند فقط دنیایش را به آن بفروشد. خودم و آقای زاکانی را به ادب و ادب و ادب توصیه می کنم.

آنچه مورد اشاره قرار گرفت، دعوای مجازی یکی از فعالان رسانه و رئیس مرکز پژوهش های مجلس بود که پیرامون عملکرد و هزینه های صرف شده در سال گذشته توسط این مرکز به وجود آمد.

فارغ از اینکه مهاجری در نقد اولیه خود انتقاداتی را بدون سند خطاب به رئیس مرکز پژوهش ها و کل آن مجموعه مطرح کرد، انتظار این بود که آقای زاکانی در نهایت ادب و احترام و مستند به ابهام های مطرح شده پاسخ دهند؛ انتظاری که دقیقاً بر عکس آن رخ داد تا ابهام و سئوال های پیش آمده همچنان به قوت خود باقی بماند.

صرف نظر از اینکه شخصی چون محمد مهاجری از طرح این انتقادات در پی چیست و آیا هدف او بهره برداری سیاسی است یا خیر؟ سئوال مهمی که نباید در لا به لای این بگو مگوها گم شود، همان بررسی کمی و کیفی عملکرد مرکز پژوهش هاست که تنها مطالبه یک شخص نیست و متولیان امر نباید از شفاف سازی در این باره فرار کنند.

از این بابت این مهم را ضروری می دانیم که می دانیم در سال گذشته نمایندگان تازه کار مجلس در مقاطع مختلف با تحلیل و ارزیابی های بعضاً نادرست و یا اشتباه که موید کم کاری ها در مرکز پژوهش ها بود، به برخی موضوعات نظیر افزایش مالیات اپراتورهای تلفن همراه و… ورود کردند و دیدیم که به دلیل نقص اطلاعات در یک روز ناچار به اصلاح مصوبه های خود می شدند.

از سوی دیگر نیز آقای زاکانی همیشه در میان فعالان سیاسی به عنوان یک نیروی دارای نیروهای وابسته جوان معرفی می شود که بارها و در مقاطعی مثل گزینش نهایی شورای نیروهای انقلاب در برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 دیدیم که همین نیروها کمک کردند تا نام ولی بالاتر از بسیاری از نیروهای اصولگرا مطرح شده و قرار بگیرد؛ نیروهای وابسته ای که کم و بیش می خوانیم اکنون به مرکز پژوهش ها منتقل شده و به بیانی پاسخ محبت های خود به آقای زاکانی را اینگونه دریافت کرده اند.

همه این ابهام و ایرادها، باعث می شود تا ما نیز از رئیس مرکز پژوهش های مجلس و نیز ریاست مجلس بخواهیم بدون فرافکنی و یا واکنش های خارج از ادب نسبت به منتقدان، به شفاف سازی عملکرد این مرکز به صورت کمی و کیفی با حضور نهادهای نظارتی و بی طرف اقدام کنند و با عمل به این مهم هم به بخشی از رسالت خود نسبت به آحاد جامعه جامه عمل بپوشانند و هم در مقام عمل و نه حرف گفته های منقدان را تکذیب کنند. 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید