میلیا چیست؟/ علت تشکیل، گزینه‌های درمانی و پیشنهادهایی برای پیش‌گیری از آن

    کد خبر :816514
میلیا چیست؟

آیا شما هم هنگام نگاه کردن به آینه متوجه دانه ها و لکه های ریز به رنگ سفید شیری در قسمت زیرین سطح پوستتان شده اید؟ اگر پاسخ مثبت است، باید بدانید که تنها نیستید و میلیون ها نفر دیگر نیز در نقاط مختلف کره زمین با همین مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش عصر ایران، این دانه ها “میلیا” نام دارند و در واقع بدون آن که تهدیدی برای سلامتی انسان محسوب شوند، به نوعی چالشی برای زیبایی ظاهر افراد هستند. از آن جایی که تشکیل میلیا روی صورت می تواند بر اعتماد به نفس فرد تاثیر منفی داشته باشد، دانش روز دنیا توجه ویژه ای به آن نشان داده و مطالعات گسترده ای در زمینه معرفی روش های درمانی بهینه انجام گرفته است. در ادامه هرآنچه که باید درباره میلیا بدانیم از چگونگی و علت ایجاد آن گرفته تا بهترین متدهای خداحافظی با این مساله پوستی را بررسی خواهیم کرد:

میلیا چیست؟

میلیا که اغلب با جوش های سر سفید اشتباه گرفته می شود، در واقعیت متشکل از کیست هایی کراتینی است. این کیست های کراتینی در قسمت زیرین پوست شکل می گیرند و در سطح پوست همچون برجستگی های سفید یا سفید مایل به زرد خود را نشان می دهند. از آن جایی که معمولا دانه های مذکور در نوزادان تازه متولد شده هم دیده می شوند، به “لکه های شیر” نیز معروف هستند. با این حال امکان ابتلا به آنها در بزرگسالان هم وجود دارد.

به منظور شناخت بهتر میلیا، کمک به پیشگیری و همچنین درمان آن با موفقیت حداکثری، نظرات کارشناسی چندین متخصص برجسته از جمله دکتر سم بانتینگ متخصص پوست و مو، دکتر مایکلا بولدر متخصص مراقبت های پوستی و همینطور دکتر جان تساگاریس پیشگام طب سوزنی زیبایی لحاظ شده و به جمع آوری اطلاعات زیر کمک فراوانی کرده اند:

علت

عوامل مختلفی منجر به بروز میلیا در رده سنی بزرگسال می شوند اما به طور کلی میلیا به دلیل تجمع سلول های مرده و گیر افتادن آنها در منافذ نزدیک به سطح پوست ایجاد خواهد شد. اگر این تجمع به صورت طبیعی برطرف نشود، قابلیت تبدیل به کیست های کوچکی را دارد که به این وضعیت “میلیا اولیه” گفته می شود.

زمانی که صحبت از پوست صورت و به خصوص ناحیه چشم ها به میان می آید، انجام صحیح روتین های مراقبت پوستی اهمیت بسیاری می یابد. دکتر تساگاریس توضیح می دهد که عدم نفوذ مناسب محصولات مراقبتی به پوست منجر به تظاهر میلیای اولیه می شود. برخلاف بقیه نواحی صورت، قسمت زیر چشم ها فاقد غدد روغنی هستند که به حفظ رطوبت پوست کمک می کنند و در عین حال هم گردش خون محدودی دارند. بنابراین لازم است که کرم های ویژه دور چشم از فرمولاسیونی کاملا تخصصی برخوردار باشند تا بتوانند به افزایش حجم پوست و همینطور استحکام آن طی زمان منتهی شوند.

نوع دیگر میلیا، میلیا ثانویه نام دارد و با وجود آن که شباهت زیادی به میلیای اولیه دارد اما روند پیشرفت آن متفاوت است. میلیای ثانویه زمانی اتفاق می افتد که عاملی سبب مسدود شدن مجاری عرق شده باشد. این امر غالبا به واسطه نوعی ضربه پوستی، عفونت (مانند لیزر درمانی، لایه برداری شیمیایی و تبخال) و یا عوامل موثر در سبک زندگی از جمله کمبود خواب، استعمال دخانیات، عدم رعایت بهداشت شخصی، مصرف طولانی مدت استروئیدها و استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی و بهداشتی با پایه روغنی رخ می دهد.

دکتر بولدر اضافه می کند: پیش از در نظر گرفتن درمانی موثر برای میلیا، لازم است به نکته مهمی توجه کنیم. در برخی از موارد میلیا به طور خود به خودی از بین می رود و حتی نیاز به درمان خاصی نیز ندارد. بسته به عمقی که میلیا در آن تشکیل شده است، امکان حرکت لکه ها به سطح پوست پس از چندین هفته و یا چندین ماه وجود خواهد داشت. بدین ترتیب اگر این وضعیت منجر به آزار و اذیت جسمی و یا روحی شما نشده، بهتر است آن را برای مدتی به حال خود رها کنید.

گزینه های درمانی

پیش از هر چیز لازم است از فشردن دانه ها دست بردارید. این کار نه تنها کمکی به بهبود وضعیت نخواهد کرد، بلکه منجر به تحریک و آسیب بافتی بیشتر نیز می شود. اما درمان اصولی میلیا معمولا نیازمند مراجعه به متخصصین پوست و مو و استفاده از تجربیات حرفه ای پزشکان است. در صورتی که میلیا در عمق پوست تشکیل شده باشد، اغلب برش پوستی ضرورت می یابد که البته یک روش کلینیکی سریع و نسبتا بدون درد محسوب می شود. از جمله دیگر متدهای کلینیکی خلاص شده از شر میلیا می توان به دستگاه کشش کمدون و یا سوزن های تخلیه اشاره کرد.

در هر صورت هیچ یک از استراتژی های درمانی نمی توانند جایگزین پیشگیری در درمان میلیا شوند. به بیان دیگر با پیروی از چندین دستورالعمل ساده می توان از تشکیل لکه های شیری از همان ابتدا جلوگیری کرد و در ادامه درگیر درمان های کلینیکی و فاقد ضریب اطمینان 100 درصدی نشد.

پیشگیری از میلیا

 رعایت بهداشت و مراقبت های پوستی

پاکسازی روزانه پوست چه برای خانم ها و چه آقایان یکی از مهم ترین گام های پیشگیری از میلیا به شمار می رود. این موضوع به خصوص برای خانم ها به واسطه استفاده از محصولات آرایشی اهمیت بیشتری خواهد داشت. در مجموع اگر در نواحی آلوده از نظر آب و هوایی زندگی می کنید، ساعات طولانی در خارج از منزل هستید و یا آرایش می کنید، دو بار شست و شوی روزانه صورت را مد نظر قرار دهید.

در این میان محصولات متنوعی از ژل های مخصوص شست و شوی صورت بر اساس نوع پوست گرفته تا شیر پاک کن ها و میسلار واترها در دسترس هستند. استفاده از تونر پس از شست و شوی صورت می تواند به شادابی پوست کمک کرده و ریسک میلیا را کاهش دهد.

پرهیز از پاک کننده های آرایش چشم روغنی

به هیچ عنوان از پاک کننده های آرایش دور چشم با پایه چرب و یا سرم های دوفازی که منجر به ایجاد بقایای چرب در نواحی زیر چشم ها می شوند استفاده نکنید. به جای چنین محصولاتی می توانید میسلار واترهای مناسب دور چشم را امتحان کنید و از میلیا در امان بمانید.

 لایه برداری منظم

روش بعدی که در صورت تکرار منظم قادر به معجزه خواهد بود، چیزی نیست جز لایه برداری. دیده شده است که ترکیب گلیکولیک اسید 5 یا 10 درصد و سالیسیلیک اسید 2 درصد با تناوب 2 الی 3 مرتبه در هفته و تمرکز روی نواحی مبتلا به میلیا، تاثیرات مطلوبی دارد.

از جمله دیگر گزینه های موثر در راستای پیشگیری می توان به تغییر سبک زندگی و پرهیز از مصرف غذاهای پر کلسترول، استفاده از مکمل های ویتامین دی و انتخاب کرم دور چشم مناسب و ترجیحا دارای بافت سرمی اشاره کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید