مواظب برق گرفتگی کودکان باشید

  • آرشیو
  • پنجشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ ۱۳:۱۹
    کد خبر :795773

بازیگوشی و کنجکاوی بیش از حد کودکان باعث ترغیب آن ها به سمت وسایل برقی و پریزهای برق میشود و در صورت عدم مراقبت کافی و یا لحظه ای غفلت منجر به برق گرفتگی کودکان می شود.

برق گرفتگی کودکان یکی از شایع ترین خطراتی است که بچه ها با آن مواجه می شوند. بازیگوشی و کنجکاوی بیش از حد کودکان باعث ترغیب آن ها به سمت وسایل برقی و پریزهای برقی میشود و دوست دارند این وسایل را دستکاری کنند و منجر به خطرات جدی برای آن ها می شود و عدم مراقبت کافی یا حتی لحظه ای غفلت میتواند منجر به برق گرفتگی در کودکان شود.

شایع ترین علت برق گرفتگی در کودکان که باعث میشود شوک الکتریکی را تجربه کنند، گاز گرفتن و جویدن سیم های برق یا شارژرها و وارد کردن اشیای فلزی مانند میخ، سنجاق، چنگال و … به پریز برق است. گاهی نیز برق گرفتگی کودکان ناشی از استفاده نادرست از اسباب بازی های برقی و یا اتصال جریان برق به داخل آبی که در کودک درون آن قرار دارد، است. لامپ های برقی و لامپ های تزئینی نیز از دیگر موارد ایجاد خطر برق گرفتگی کودکان است.

هنگام برق گرفتگی کودکان جریان برق از طریق بخشی از پوست یا دهان وارد بدن کودک میشود و از بخشی از بدن عبور مبکند و سپس از قسمتی دیگر از بدن خارج می شود. این اتفاق با توجه به قدرت و نوع جریان برق و مدت تماس کودک با برق می‌تواند باعث ایجاد لرزشی لحظه‌ای، سوختگی یا یک آسیب جدی شود.

شوک الکتریکی یا برق‌گرفتگی می‌تواند بسیار جزئی باشد و هیچ آسیب درازمدتی در پی نداشته باشد. اما جریان برق قوی می‌تواند از یک جا وارد بدن کودکتان شود و از جای دیگری خارج شود و به تمام بافت‌های موجود در مسیرش آسیب برساند.

سوختگی پوست، بی حسی، سردرد، اختلال شنوایی، انقباض عضلانی، درد و ضعف و در موارد شدیدتر بیهوشی، قطع تنفس، آسیب به مغز، ایست قلبی، تشنج و یا حتی مرگ میتواند از عوارض برق گرفتگی کودکان باشد.

عوارض برق گرفتگی کودکان

عوارض برق گرفتگی کودکان,درمان برق گرفتگی کودکان,پیشگیری از برق گرفتگی کودکان

برق گرفتگی کودکان با شارژر موبایل و سوختگی شدید دهان

همانطور که گفته شد برق گرفتگی یا شوک الکتریکی شدید باعث آسیب به قلب و ستون فقرات می شود. همچنین سوختگی معمولا در مناطقی مانند دست، پاشنه پا و سر که در تماس با منبع الکتریکی و زمین بوده اند، شدیدتر است.

علاوه بر سوختگی انقباض شدید عضلانی نیز باعث آسیب دیدگی ستون فقرات و دیگر اعضای بدن می شود.

گاهی اوقات برق گرفتگی کودکان بر اثر جویدن و گاز گرفتن سیم های برق و یا حتی سیم های شارژر متصل به برق است که باعث سوختگی شدید و آسیبی عمیق در دهان کودک می شود که گاهی این آسیب اینقدر شدید است که برای ترمیم آن به چندین عمل جراحی زیبایی نیاز است.

هدف از انجام عمل جراحی زیبایی در ناحیه دهان به دلیل از بین بردن جای زخم ناشی از برق گرفتگی کودکان و جلوگیری از بد شکل شدن دهان است. به علاوه توجه نکردن به درمان این ناحیه منجر به آسیب بافتهای کناره ی دهان به خصوص عروق بزرگ این ناحیه می شود و خونریزی شدید ایجاد می کند.

در هنگام برق گرفتگی کودکان چه کاری باید انجام دهیم؟

پیشگیری از برق گرفتگی کودکان,جلوگیری از برق گرفتگی کودکان,برق گرفتگی کودکان با شارژر موبایل

هنگام برق گرفتگی کودکان باید در ابتدا منبع برق را قطع کنید

هنگام برق گرفتگی کودکان باید در ابتدا منبع برق را قطع کنید مثلا سیم را از برق بکشید یا سریعا کنتور برق را قطع کنید. مواظب باشید با دست های خیس یا دست لخت به کودکتان که هنوز به جریان برق متصل است دست نزنید چون خودتان نیز دچار برق گرفتگی میشوید. در صورتی که نتوانستید منبع الکتریکی را قطع کنید به کمک یک جسم نارسانا مانند چوب یا مجله لوله شده کودک را از برق جدا کنید.

برق گرفتگی شدید موجب آسیب به قلب و ستون فقرات می شود پس باید دقت کنید که کودک آسیب دیده را زیاد حرکت ندهید، فقط او را از منبع برق دور کنید و با مراکز امدادی تماس بگیرید.

هنگامی که کودک را از برق جدا کردید حتما باید علامت های حیاتی او را مثل تنفس، نبض، رنگ پوست و سطح هوشیاری او را بررسی کنید.

در صورتی که کودک شما دچار ایست قلبی شده است یا نفس نمیکشد حتما باید تا رسیدن نیروهای امدادی از احیای قلبی و تنفسی استفاده کنید.

برق گرفتگی کودکان حتی اگر خیلی شدید نباشد و یا علامت هایی مانند سوختگی و … نداشته باشد باز هم باید کودک با دقت به وسیله پزشک معاینه شود چون احتمال آسیب دیدن اندام های درونی بدن و یا خونریزی داخلی وجود دارد. پزشکان برای بررسی میزان آسیب بر اثر برق گرفتگی به انجام آزمایش هایی چون نوار قلب، آزمایش خون کامل، آزمایش ادرار برای بررسی آنزیم‌ها، عکس برداری رادیولوژی برای بررسی هرگونه شکستگی و سی تی اسکن برای بررسی وجود لخته خونی در مغز و دیگر اعضای بدن می‌پردازند.

علاوه بر تنفس باید رنگ پوست کودک را هم چک کنید و در پوست کودک به دنبال سوختگی بگردید. برق گرفتگی کودکان باعث ایجاد سوختگی های عمیق و دردناک می شود که ممکن است در ظاهر جدی نباشد به خصوص سوختگی در اطراف دهان ممکن است در ابتدا خیلی قابل تشخیص نباشد.

توجه داشته باشید که اگر کودک دچار سوختگی شده است به هیچ وجه روی آن یخ نگذارید و از هیچ پمادی استفاده نکنید.حتماً او را به اورژانس ببرید تا پزشک در این باره تصمیم‌گیری کند.

جلوگیری از برق‌گرفتگی کودکان

آشنایی کودکان با خطرات برق گرفتگی,برق گرفتگی کودکان,درمان برق گرفتگی کودکان

استفاده از درپوش محافظ پریزهای برق برای جلوگیری از برق گرفتگی کودکان الزامی است

با رعایت راهکارهای زیر میتوانید احتمال خطر برق گرفتگی کودکان را تا حد زیادی کاهش دهید.

√ تا زمانی که کودکتان یاد گرفت از پریزهای برق فاصله بگیرد، آنها را با محافظ پریز بپوشانید.

با قراردادن درپوش یا محافظ پریز میتوانید مانع فرو کردن اجسام آهنی توسط کودکتان به داخل پریز شوید.

برای ایمن کردن پریزهای برق از دو نوع وسیله میتوانید استفاده کنید یک نوع درپوشی هست که داخل پریز قرار میگیرد و احتمال دارد که کودک بتواند آن را خارج کند و دیگری پریزهای دردار فنری است که پس از استفاده از پریز خود به خود بسته می شود. به نظر می رسد که پریزهای دردار ایمن تر از درپوش ها هستند چون حتی در صورت دستکاری و فروکردن اجسام به درون درپوش خارجی به دلیل بسته بودن جسم به دیواره برخورد می کند و به منبع جریان نمیرسد.

√ در صورت امکان وسایل یا مبلمان سنگین را جلوی پریزهای برق قرار دهید.

√ تعویض سیم های برق خراب، ساییده شده و قدیمی

√ تمام سیم‌های برق را دور از دسترس کودک نگه دارید.

√ دارا بودن استاندارد ایمنی (UL) برای تمام وسایل خانه

√ قرار ندادن وسایل برقی مثل سشوار، اتو مو و ماشین اصلاح در حمام

√ موهای خود را به جای حمام در اتاق خواب خشک کنید.

√ هنگام طوفان و رعد و برق از منزل خارج نشوید.

√ احیای قلبی تنفسی کودکان زیر یک سال و بالای یک سال را یاد بگیرید.

√ در کلاس‌ کمک‌های اولیه نجات کودک در زمان خفگی شرکت کنید.

√ مراقب تیرک‌های شکسته‌ٔ برق و سیم‌های افتاده روی زمین در بیرون از منزل و به خصوص محل بازی بچه ها باشید.

√ از کلید محافظ جان برای پریزهایی که در محیط های مرطوب قرار دارند مانند حمام، آشپزخانه و حیاط استفاده کنید.

√ بازی کردن با وسایل برقی در هر حالتی خطرناک است حتی زمانی که برق آنها قطع شده باشد چون ممکن است کودک فکر کند این وسایل بی خطر هستند و در زمان هایی که برق آنها نیز وصل است سراغ بازی با این وسایل برقی رود.

√ از رها کردن شارژرهای موبایل داخل پریز برق جدا خودداری کنید.

منبع:بیتوته

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید