ممنوعیت پرورش ماهی در سدهای آب شرب!

    کد خبر :499195
سدهای آب شرب

اجرای طرح پرورش‌ ماهی در مخازن سدها به ویژه سدهای با هدف تأمین شرب به‌لحاظ تأثیر منفی بر شرایط کیفی تابع ضوابط خاص بوده و تاکنون هیچ مجوزی به هیچ‌کدام از سدهای تأمین کننده آب شرب در ایران از سوی وزارت نیرو اعطا نشده است.

وزارت نیرو با اجرای طرح پرورش ماهی در سدهای شرب مخالف بوده و در این رابطه مجوزی صادر نکرده است؛ ایجاد آلودگی توسط ماهی‌ها و مغذی شدن مخزن سد بر اثر مواد خوراکی و در نتیجه افت کیفیت آب، عمده‌ترین دلایل عدم اعطای مجوز وزارت نیرو به این طرح‌هاست.

در این باره چندی پیش بود که تقی عبادی – مدیرکل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو – با اشاره به تغییر شرایط کیفی آب سدها بر اثر اجرای طرح پرورش ماهی در قفس گفته بود: پسماندهای غذایی و فضولات ایجاد شده توسط ماهی‌ها می‌تواند منجر به افزایش توده‌های جلبکی، کاهش اکسیژن آب و ایجاد شرایط بی‌هوازی در مخزن و در نتیجه افت کیفیت آب و ایجاد بو و طعم در آن شود که مستلزم هزینه‌های چند برابری جهت بهبود کیفیت به‌ویژه برای مصارف شرب است.

به گفته او در شرایط کاهش ورودی به سدها و به دلیل نوسانات تراز آب در مخازن، ناچار به آبگیری از رقوم‌های پایین‌تر هستیم، بنابراین با مشکل بی‌هوازی شدن آب به ویژه در لایه‌های پایین مواجه می‌شویم.

مدیرکل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این‌که آئین‌نامه آبزی‌پروری در مخازن سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی با هدف غیرشرب با همکاری وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و سازمان شیلات ایران تنظیم و ابلاغ شده است، گفت: هرگونه فعالیت آبزی‌پروری در مخازن با هدف غیرشرب باید بر اساس مطالعات و فرایندهای تعریف شده در آئین‌نامه مذکور صورت گیرد.

به‌گزارش ایسنا، بر این اساس و به گفته مسؤولان تا زمانی که نتایج بررسی‌ها مطابق آئین نامه مذکور، اجرای اینگونه طرح‌ها را تأیید نکرده است، اقدام اجرایی در این زمینه به صلاح نبوده و توصیه نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید