معلولیت الیکا عبدالرزاقی به خاطر سندروم گیلن باره/عکس

    کد خبر :711653

این شب ها سریال سرباز به کارگردانی هادی مقدم دوست از شبکه سه سیما در حال پخش است که یکی از نقش های اصلی آن را الیکا عبدالرزاقی برعهده دارد. اما نکته ای که سؤالاتی را در ذهن بینندگان ایجاد کرده نحوه ی راه رفتن عبدالرزاقی در این سریال است که مخاطبان پیش از آن متوجه این مسأله در او نشده بودند.


لو رفتن بیماری الیکا عبدالرزاقی در ۱۱ سالگی و معلولیت ایشان

الیکا عبدالرزاقی به تازگی در مصاحبه‌ای تلویزیونی شرکت کرده که از او در مورد علت ناراحتی پایش در این سریال پرسیده شده. عبدالرزاقی در پاسخ به این سؤال گفته: «من در یازده سالگی دچار یک بیماری به نام گیلن باره شدم و بدنم از کمر به پایین فلج شد و پای راستم برنگشت و پای چپ برگشت. آن زمان گفتند این بیماری در مناطق مرطوب زیاد است و در جایی مثل انگلستان زیاد است. خیلی وقت‌ها از من سؤال می‌کنند. در لانگ شات‌های این سریال لو رفتم. مجبور هستم اعتراف کنم. گاهی وقت‌ها جایی دعوت می‌شوم و با عزیزان توان یاب صحبت می‌کنم. من با معلولیت هستم و آدم موفقی هستم در شغلم. از مردم می‌خواهم با کسانی که نقص عضو دارند اینطور برخورد نکنید. فکر نکنید این‌ها نمی‌توانند موفق باشند. دلم می‌خواست یک استند آپ کمدی درباره‌ی این مشکلم بنویسم. اما یک بار با ظاهر خودم شوخی کردم و مردم خوششان نیامد احساس کردم پذیرش این را نداریم. در حالی که در دنیا این اتفاق می‌افتد و کمدین‌ها با ویلچر‌های خود شوخی می‌کنند و چقدر مردم را راحت می‌کنند.»

عبدالرزاقی در ادامه بیان کرد: آدم صبوری هستم. همیشه از خدا صبر می‌خواهم، چون در تمام لحظاتی که به من سخت گذشته است اگر صبور نبودم دوام نمی‌آوردم. همیشه از خداوند اولین چیزی که می‌خواهم صبر بوده است. ما تا وقتی معروف می‌شویم فکر می‌کنند تو یک شب آمده‌ای و معروف شده ای. نمی‌دانند بازیگری که در ۱۷ سالگی قرار است هنرپیشه شود و شهرستانی است و از مناسبات این شهر بزرگ چیزی نمی‌داند یعنی چه.

من از سال ۷۶ تا ۷۸ کار می‌کردم و کسی من را نمی‌شناخت. پولی درنمی‌آوری و کار نمی‌کنی و باید با حمایت خانواده کار کنی. اگر در این سال‌ها طلب صبر نمی‌کردم نمی‌توانستم دوام بیاورم. رابطه ام با خدا خیلی صمیمانه است.

این بازیگر در پایان گفت: من امسال ۴۰ ساله شده‌ام و واقعا فکر می‌کنم اتفاق ویژه‌ای است. سن خاصی است. قبلا می‌خواستم درباره موضوع پایم صحبت کنم، اما این اتفاق نیفتاده بود. دوست داشتم درباره اش صحبت کنم و این اتفاق افتاد.

سندروم گیلن باره؛ بیماری عبدالرزاقی چیست و چه علایمی دارد

سندروم گیلن باره یک اختلال نادر، اما جدی است که درآن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های عصبی سالم سیستم عصبی محیطی (PNS) حمله می‌کند. این بیماری به ضعف، بی حسی و گزگز منجر می‌شود و در نهایت می‌تواند موجب فلجی شود. علت این بیماری ناشناخته است، اما به طور معمول توسط یک بیماری عفونی مانند گاستروانتریت (التهاب معده یا روده) یا عفونت ریه ایجاد می‌شود. درمان قطعی برای سندروم گیلن باره وجود ندارد، اما درمان می‌تواند شدت نشانه‌های شما و مدت زمان بیماری را کاهش دهد.

این بیماری اغلب دو تا سه هفته پس از ابتلا به صورت یک بیماری ویروسی مثل آنفلوانزا بروز می‌کند. ابتدا فرد احساس گزگز و مورمور شدن از کف پا‌ها و نواحی زیر ساق پا کرده و سپس در دست‌ها نیز این حالت احساس می‌شود.


سپس بیمار احساس ضعف حرکتی کرده که اکثر اوقات از نواحی اندام تحتانی شروع می‌شود و به طور تدریجی اندام‌های فوقانی را نیز درگیر می‌کند. در این بیماری اگر به دست‌ها و پا‌های بیمار دست بزنیم، از نظر هدایت درک حسی مشکلی ندارند و قادر به تشخیص تحریک حسی است.

علایم گیلن باره

نشانه‌های گیلن باره معمولا با بی حسی و ضعف در پا‌ها شروع می‌شود (ممکن است شما احساس گزگز شدن داشته باشید). نشانه‌ها اغلب در عرض مدت کمی حدود چند روز یا چند هفته به قسمت‌های بالایی بدن کشیده می‌شود و بازو‌ها و اندام فوقانی ضعیف و بی حس می‌شوند.

گاهی اوقات ضعف آن قدر شدید است که بیمار اصلا قادر به راه رفتن نیست و همچنین ممکن است به فلجی کامل بدن بینجامد و حتی بیمار در نفس کشیدن دچار مشکل شود.

بیوگرافی الیکا عبدالرزاقی

الیکا عبدالرزاقی متولد ۱۳۵۸ در شهر رامسر، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. او فارغ التحصیل آموزشگاه هنری سمندریان و دارای مدرک لیسانس ادبیات نمایشی است. عبدالرزاقی در سال ۱۳۹۱ موفق به دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر زن کمدی از دوازدهمین جشن سینمایی-تلویزیونی دنیای تصویر برای بازی در سریال قهوه تلخ شد. الیکا عبدالرزاقی و امین زندگانی، دیگر بازیگر مشهور، در سال ۱۳۹۲ با یکدیگر ازدواج کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید