معروف‌ترین چهره‌هایی که از مجلس رای اعتماد نگرفتند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰ ۹:۰۰
    کد خبر :839365
معروف‌ترین چهره‌هایی که از مجلس رای اعتماد نگرفتند

در تمام ادوار مختلفی که مجلس از سال ۶۰ به بعد کابینه های مختلف دولت های اول میرحسین موسوی، خاتمی، هاشمی از جمله دولت هایی بودند که از مجلس رای کامل گرفته اند و فهرست وزیران بدون رای عدم اعتماد از مجلس خارج شده اند.

۱۹ شهریور ۵۹ شهید رجایی تعدادی از وزرای کابینه خود را به مجلس معرفی کرد. در این روزها، مخالفت های بنی‌صدر با نخست‌وزیر وقت تا آن‌جا پیش رفت که عملا با انتخاب بیش از ۱۴ وزیر موافقت نکرد و کابینه محمدعلی رجایی ناچار با همین تعداد کار خود را آغاز کرد و سایر وزرا در روزهای بعد به صورت موردی به مجلس معرفی شدند و البته مجلس به گزینه های رجایی اعتماد کرد.

بنا بر گزارش ایسنا، مرداد ۶۰ شهید باهنر فهرست پیشنهادی خود را به مجلس برد و همه وزرا با اکثریت آرا از مجلس رای اعتماد گرفتند، اما «حسین تاجگردان» که برای تصدی وزارت راه و ترابری معرفی شده بود نتوانست از مجلس برای این پست رای اعتماد کسب کند؛ «منصور شهیدی» نیز که برای تصدی وزارت نیرو به مجلس معرفی شده بود قبل از جلسه رای اعتماد استعفا کرد.

به دنبال انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت هم‌زمان رییس‌جمهور و نخست‌وزیر، طبق اصل ۱۳۰ قانون اساسی بلافاصله شورای موقت ریاست‌جمهوری تشکیل شد و حجت‌الاسلام محمدرضا مهدوی کنی را به عنوان نخست‌وزیر به مجلس معرفی کرد. مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه ۲۱۳ خود در تاریخ ۱۱ /۶ /۶۰ از مجموع ۱۹۶ رای با ۱۷۸ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۸ رای ممتنع با نخست‌وزیری مهدوی کنی موافقت کرد. نخست‌وزیر فردای آن روز اعضای کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد که به جز وزیر راه ، «هادی نژادحسینیان»، بقیه اعضای کابینه، همان وزرای کابینه شهید باهنر بودند.

آیت‌الله خامنه‌ای که در سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده بود و با رای مردم رییس‌جمهور شد، میرحسین موسوی را به مجلس به عنوان نخست‌وزیر معرفی کرد. مجلس نیز به سومین کابینه رای مثبت داد. میرحسین موسوی چهار بار کابینه‌اش را به مجلس معرفی کرد و برای آن از مجلس رأی اعتماد گرفت. در آن زمان طبق قانون دولت موظف بود با شروع دوره جدید مجلس، کابینه‌اش را برای رأی اعتماد مجدد به مجلس معرفی کند.

مجلس شورای اسلامی در دوره اول تمامی اعضای کابینه مهندس میرحسین موسوی را تایید کرد.

بار دوم که میرحسین موسوی کابینه خود را به مجلس برد، سید علی اکبر پرورش برای وزارت آموزش وپرورش رای نیاورد.

در کابینه دوم موسوی، برای وزارت بهداری هادی منافی را معرفی کرد اما وی رأی اعتماد نیاورد موسوی برای وزارتخانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز محمد سلیمی و عظیمی اعتمادی را معرفی کرد اما مورد تایید مجلس قرار نگرفتند. در وزارت فرهنگ و آموزش عالی ابتدا محمدعلی نجفی معرفی شد اما رأی اعتماد نیاورد.

۲۲ شهریور۶۷ مجلس شورای اسلامی شاهد برگزاری چهارمین رای اعتماد به کابینه مهندس موسوی بود و پس از بحث و بررسی و شنیدن سخنان مخالفان و موافقان و اظهارات نخست‌وزیر و وزرای کابینه به ۱۸ نفر از وزرای پیشنهادی رای اعتماد داد، اما محسن رفیق‌دوست برای وزارت سپاه پاسداران، عباسعلی زالی برای وزارت جهاد کشاورزی، کاظم اکرمی برای وزارت خانه آموزش و پرورش و عبدالمجید هدایت‌خواه برای وزرات بازرگانی رای اعتماد مجلس را کسب نکردند.

۸ شهریور ۶۸ ، مجلس شورای اسلامی در دوره سوم پس از سه روز بحث و بررسی در مورد صلاحیت وزرای کابینه هاشمی رفسنجانی به کلیه وزرای پیشنهادی وی رای اعتماد داد.

۲۶ مرداد ۷۲ نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از ۱۵ ساعت بحث و گفت‌وگو درباره تقاضای رای اعتماد به کابینه، به ۲۲ تن از وزرای پیشنهادی هاشمی رای اعتماد دادند، اما محسن نوربخش که به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی به مجلس معرفی شده بود موفق به حد نصاب آرا نشد.

۲۹ مرداد ۷۶ کابینه اول سیدمحمد خاتمی در مجلس پنجم مورد بررسی قرار گرفت. در دوره پنجم کلیه اعضای پیشنهادی کابینه محمد خاتمی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت.

۳۱ مرداد ۸۰ نیز کابینه دوم سیدمحمد خاتمی به مجلس ششم معرفی شد و مجلس ششم هم به تمامی اعضای کابینه پیشنهادی وی رای اعتماد داد.

۲ شهریور ۸۴ در دولت محمود احمدی‌نژاد پس از چهار روز بررسی صلاحیت وزیران و برنامه‌هایشان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ملت در رای‌گیری نهایی به ۱۷ وزیر پیشنهادی رای اعتماد دادند و افراد پیشنهادی برای وزارت‌خانه‌های نفت، آموزش‌ و پرورش، تعاون و رفاه موفق به کسب آرای نمایندگان مجلس هفتم شورای اسلامی نشدند.

در جلسات رای اعتماد به وزرا، ۴ وزیر نتوانستند رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کنند و بر این اساس علی‌اکبر اشعری ، علی‌رضا علی‌احمدی ، سیدمهدی هاشمی ، علی سعیدلو نتوانستند تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، رفاه و تامین اجتماعی و نفت را بر عهده گیرند.

۱۴ شهریور ۸۸ سوسن کشاورز، فاطمه آجرلو و محمد علی آبادی نتوانستد برای وزارتخانه های آموزش و پرورش، رفاه و نفت از مجلس رای اعتماد بگیرند.

۲۶ مرداد ۹۲ مجلس به کابینه حسن روحانی رای داد؛ ۳ گزینه حسن روحانی از مجلس نتوانستند رای بگیرند. محمد علی نجفی گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پروش؛ جعفر میلی منفرد گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم و مسعود سلطانی فر گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان نتوانستند رای اعتماد بگیرند.

۳۰ مرداد سال ۹۶ مجلس کابینه دوم حسن روحانی را تنها با یک رای عدم اعتماد راهی پاستورکرد. حیبیب الله بیطرف گزینه پیشنهاد وزارت نیرو نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. محمد بطحایی گزینه وزارت آموزش و پرورش اگرچه در این دوره زنجیره رای عدم اعتماد مجلس به وزیران آموزش و پرورش را قطع کرد اما او مدتی بعد از کابینه جدا شد.

۳ شهریور ۱۴۰۰ کابینه ابراهیم رئیسی با یک رکورد از مجلس راهی پاستور شد. ۱۵ عضو فهرست پیشنهادی رئیسی هر کدام بالای ۲۰۰ رای از مجلس گرفتند اما باغلگی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پروش بار از قافله وزیران جا ماند و نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید