مصیبت‌های بی‌شمار دامداران کشور و اعتراضاتی که شنیده نمی شود؛ منتظر نایاب شدن محصولات لبنی در آینده نزدیک باشید

    کد خبر :816907

در روز و هفته هایی که اکثر شهروندان جامعه درگیر رقابت های انتخاباتی هستند و به واسطه برگزاری 4 انتخابات در ایران، اذهان به سمت مسائل سیاسی جهت یافته است، در آنسو هستند کسب و کارهای بزرگ و کوچکی که زیر بار مشکلات کمر شکن در حال نابودی هستند و کمتر مورد توجه قرار می گیرند. مثل بسیاری از دامداران که گویا شرایط بسیار بدی دارند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در روزهای اخیر کلیپی ویدئویی در شبکه های مجازی منتشر شده است که در آن فردی خود را دامدار معرفی کرده و ادعا می کند که به واسطه افزایش زیاد هزینه علوفه و دیگر هزینه های نگهداری دام و در مقابل هزینه پایین خرید شیر، قادر به اداره واحد تولیدی خود نیست.

این دامدار که از قرار معلوم به شدت عصبانی است، نسبت به رویه پیش آمده گلایه مند است و بر این باور است که مسئولان مربوطه و حتی رسانه ها نسبت به این مشکل بی توجه هستند.

مشکلاتی که این دامدار و مالک یک واحد گاوداری از آنها دم می زند، مشکلات تازه و جدیدی نیست ولی از قرار معلوم به واسطه تشدید هزینه ها و دیگر مشکلات مثل خشکسالی و تورم در سال جاری افزایش یافته است.

همه این ها سبب شده تا امثال این دامدار دیگر میان نگهداری از دام و به صورت مشخص گاوهای شیرده خود و نیز فرستادن آنها به کشتارگاه و کسب درآمد از محل فروش گوشت این گاوها یکی را انتخاب کنند.

وضعیتی تأسف بار و نگران کننده در صورت استمرار و افزایش به صورت جدی سبد غذایی خانواده های ایرانی را تهدید می کند و این مشکل می تواند به قدری افزایش یاید که دیگر با گران کردن قیمت لبنیات هم توان پاسخگویی به آن وجود نداشته باشد.

نکته مشخص اینکه همه دغدغه امروز دامداران و واحدهای تولیدی شیر حالا دیگر بحث قیمت محصول تولیدی شان نیست و از آنسو مسئله تأمین علوفه و خوراک کافی برای دام ها نیز مسئله و مشکل بزرگ تری است.

به این دلیل که در یک سال کم آب و خشک قرار گرفته ایم و در بسیاری از مناطق کشور به ویژه مناطق مرکزی و جنوبی امکان تهیه علوفه کافی برای دامداران آن هم با قیمت کافی وجود ندارد.


در چنین شرایطی دور از انتظار نیست اگر تعداد زیادی از واحدهای دامپروری برای رهایی از مشکلات کنونی خود اقدام به ارسال گاوهای شیرده خود به کشتارگاه کنند و در سایه همین اتفاق در آینده بسیار نزدیک در جامعه با کاهش شدید محصولات لبنی و در گام بعد گوشت قرمز رو به رو شویم.

روند خطرناکی که اکنون نیز با افزایش شدید قیمت ها شاهد بروز و ظهور آن بوده ایم ولی از قرار معلوم هنوز با آن شرایط ترسناک قحطی کمی فاصله داریم.
همه این ها در حالی است که از آنسو مسئولان و مقامات مربوطه به واسطه موازی کاری ها، بی توجهی ها و نیز سیاسی کاری ها نسبت به این مشکل چندان حساس نیستند و برای حل آن از پیش چاره جویی نکرده بودند.

با این تفاسیر بیراه نیست اگر بگوییم در آینده نزدیک باید منتظر شرایط بسیاری بدی در حوزه تولید و توزیع محصولات لبنی باشیم و جامعه یک بار دیگر از طریق دیگر باید شاهد شدیدترین ضربه ها به معیشت خانواده ها باشد.

3
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علیرضا گفت:

    بسیار دردناک و ناراحت کننده و خون به جگر.
    از سایت وزین بازتاب به دلیل بازتاب این نوع خبرها و اطلاع رسانی دقیق و بدون حاشیه، سپاسگزاریم.

  2. بلدی گفت:

    خدا لعنت کند مسوولینی که وضع را به اینجا کشانده اند که نهاده های دامی در گمرک مانده و این دامدار با شرف اینجور ضجه می زند.دامدار با شرف استقامت کن.دولت بی عرضه ها دارد پایان می گیرد.پایدار باش تا این غرب باورها زمانشان تمام شود.

  3. علیرضا گفت:

    دوست عزیز بلدی؛ یعنی شما امیدواری که در دولت آینده امور اصلاح شود؟ خدا کند!!!

دیدگاهتان را بنویسید