مرگ‌بارترین نیروهای طالبان در افغانستان

    کد خبر :841117

«بدری ۳۱۳» نام یگان تکاور طالبان است که امنیت فرودگاه کابل را بر عهده گرفته و پوشش و تجهیزات این گروه با تصویری که از طالبان در ذهن داریم، تفاوت دارد.

شامگاه دوشنبه پس از خروج آخرین سرباز آمریکایی از فرودگاه کابل، نیروهای ویژه طالبان در این فرودگاه مستقر شدند، تصاویر و ویدئوهایی که در رسانه‌ها منتشر شده، نشان می‌دهد که نیروهای طالبان با لباس‌ها و تجهیزات مخصوص در محوطه فرودگاه حضور یافته‌اند.

پس از انتشار تصاویر این نیروها، بسیاری از محافل رسانه‌ای تلاش کردند تا از ماهیت نیروهای ویژه طالبان سر در آوردند. کسانی که نوع آرایش نظامی و تجهیزاتشان با تصویری که همواره از طالبان مخابره می‌شد، تفاوت داشت. نام این نیروها یگان «بدری ۳۱۳» و زبده‌ترین یگان نظامی طالبان است. صبح روز سه شنبه نیز «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان و شماری از رهبران این گروه در فرودگاه کابل حضور یافته و با اعضای این یگان دیدار کردند.

بنابراین «بدری ۳۱۳» نام یگان تکاور طالبان است که امنیت فرودگاه کابل را بر عهده گرفته و پوشش و تجهیزات این گروه با تصویری که از طالبان در ذهن داریم، تفاوت دارد. سلاح پیشرفته، لباس نظامی، جلیقه ضد گلوله، دوربین دید در شب و کلاه‌خود، اقلامی است که در نیروهای عادی طالبان دیده نمی‌شود.

در هفته‌های اخیر نیز ویدئوهایی از آموزش‌ها و تمرینات این یگان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که برخی از آن‌ها به دوران پیش از آغاز درگیری‌ها در ولایات که به سقوط کابل منتهی شد، باز می‌گردد. اعضای «بدری ۳۱۳» علاوه بر استفاده از سلاح‌های پیشرفته، از خودروهای زرهی آمریکایی «هامر» و «هاموی» در خیابان‌های کابل برا گشت‌زنی استفاده می‌کنند.

گروهک حقانی

روزنامه گاردین در مورد این یگان می‌نویسد که «بدری ۳۱۳» به شکل تنگاتنگی با گروهک تروریستی حقانی ارتباط دارد و چه بسا گفته می‌شود که به دست این سازمان آموزش دیده است. گروهک حقانی نیز در داخل تشکیلات خود یک یگان ویژه به نام «ارتش بدری» دارد که در بسیاری از عملیات‌های تروریستی سال‌های گذشته دخیل بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در سال ۲۰۱۱ نوشت که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و مقامات ارتش این کشور از گروهک حقانی به عنوان «مرگ‌بارترین گروه شورشی در افغانستان» یاد می‌کنند. مرکزیت این گروهک به طور عمده در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان است و آمریکا بارها سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، موسوم به «آی‌اس‌آی» را به همکاری با این گروهک متهم کرده است.

به نوشته مجله Long War وابسته به «بنیاد دفاع از دموکراسی»، یگان «بدری ۳۱۳» در سال‌های اخیر در طالبان شکل گرفته و این یگان عامل حمله نوامبر سال ۲۰۱۸ به شرکت امنیتی پیمانکار جی۴اس (G۴S) در شرق کابل شناخته می‌شود. طالبان گروه ویژه دیگری نیز به نام «یگان قرمز» دارد، اما آنگونه که تاکنون مشخص شده، یگان بدری ۳۱۳، مأموریت‌های اصلی را بر عهده می‌گیرد.

نشریه دفاعی «janes» نیز در مقاله‌ای به قلم «مات هینمان» نوشته است که تعداد نیروهای یگان «بدری ۳۱۳» به چندین هزار نفر می‌رسد و از مجهزترین و زبده‌ترین نیروهای نظامی در افغانستان به شمار می‌رود. در این گزارش ادعا شده است که احتمال می‌رود پاکستان این نیروها را آموزش داده باشد.

یگان «بدری ۳۱۳» همچنین در جریان اشغال یکی پس از دیگری ولایات افغانستان نقش مهمی داشت و پس از تسلط بر کابل نیز اعضای این یگان مسئولیت تأمین امنیت اطراف فرودگاه کابل را بر عهده داشته و با نیروهای آمریکایی داخل باند فرودگاه هماهنگ بودند.

اندیشکده calibre obscura که در زمینه مسائل نظامی و جنگ‌افزارها فعالیت می‌کند نیز در خصوص یگان بدری ۳۱۳ می‌نویسد: «هنگامی که طالبان از این یگان در مکانی بهره می‌برد، این به معنای حائز اهمیت بودن آن مکان است.»

به عقیده این اندیشکده، بدری ۳۱۳ نماد توسعه طالبان و تعهد این گروه برای نیل به اهدافش است. حیات افغانستان در طول ۴۰ سال گذشته در جنگ سپری شده و طالبان نیز از زمان حمله اتحاد جماهیر شوروی چیزهایی زیادی یاد گرفته است.

«جیل دورونسورو» استاد علوم سیاسی دانشگاه «پانتئون سوربن» فرانسه می‌گوید که از سال ۲۰۰۵ شاهد حرفه‌ای شدن طالبان هستیم و اعضای این گروه دیگر آن‌هایی نیستند که در جنگ علیه شوروی حضور داشتند.

چندی پیش نیز انتشار تصویری از برافراشتن پرچم طالبان به دست نیروهای بدری ۳۱۳، به مشابه اقدامی که سربازان آمریکایی در خلال جنگ جهانی دوم در ژاپن انجام دادند، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود.

به گزارش فارس، اما در خصوص منبع سلاح‌های این یگان، به طور دقیق مشخص نیست، طبق گزارش رسانه‌ها عمده منبع تأمین سلاح این گروه مهمات ارتش آمریکا و ارتش منحل شده افغانستان در طول سال‌های گذشته می‌تواند باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید