مربیان پیش‌دبستانی از شرکت در آزمون استخدامی فرار می‌کنند/مشکلی برای استخدام مربیان نداریم

    کد خبر :33756

رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: به موجب قانون حکم شد مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت استخدام شوند. مشکلی نیست، استخدام می کنیم، اما اینها باید بیایند و در آزمون استخدامی شرکت کنند؛ چرا از آزمون فرار می‌کنند؟ اینها بر عدم شرکت در آزمون اصرار دارند.

اسفندیار چهاربند درباره چالش های جذب و تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار کرد: در حال حاضر طبق قانون دو مسیر برای جذب داریم؛ نخست دوره تربیت دبیر چهارساله کارشناسی از دیپلم و کنکور سراسری و دوم گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان که داوطلبان آن لیسانس و بالاتر هستند و در آزمون استخدامی شرکت می کنند.

وی افزود: گروه اول استخدام رسمی آزمایشی و گروه دوم استخدام پیمانی آموزش و پرورش می‌شوند و بعد از گذراندن موفقیت آمیز دوره یکساله صلاحیت حرفه‌ای احکام استخدامی شان صادر می‌شود.

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازنشستگی بیش از 300 هزار نفری فرهنگیان در 10 سال آتی گفت: ظرفیتی که بتواند خروجی بازنشستگان را جبران کند در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد به همین خاطر بر استفاده از ظرفیت سایر دانشگاهها تاکید شده است. امیدواریم طی هفته های آتی از طریق سازمان برنامه و سازمان امور استخدامی مجوزهای لازم آزمون استخدامی را اخذ کنیم.

 

چهاربند از نبود یک برنامه بلندمدت و جامع برای نیروی انسانی انتقاد کرد و گفت: موضوع آموزش و پرورش از موضوع اشتغال مهمتر است. برای سالهای 1396 تا 1400 نیرویی که از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می شود قابل توجه نیست و باید تلاش کنیم از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها نیز نهایت استفاده را بکنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مهندسی نیروی انسانی و معیارهای شایسته گزینی را دنبال کنیم گفت: نباید همانند دولت قبل، هرشخصی را بدون در نظر گرفتن صلاحیت‌ها جذب کنیم. آنچه لازم است همسو و منسجم شود مدیریت جذب است که باید از طریق همکاری و تعامل مجلس شورای اسلامی و سازمان استخدامی و آموزش و پرورش صورت گیرد.

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اظهار کرد: این قانون در سال 88 تصویب شد و از آن زمان 8 اصلاحیه و تکمله به آن خورده که بی سابقه است. در سال 88، به موجب این قانون آموزش و پرورش مکلف به جذب نیروهای حق التدریس آزاد شد که این امردر آن سال انجام شد.

 

وی افزود: در سال 94، یک تبصره به این قانون اضافه شد که بر اساس آن باید مربیان پیش دبستانی هم به صورت حق التدریس جذب می شدند البته الزامی برای استخدام آنها در قانون قید نشده بود. در شهریور سال 95، تبصره دیگری اضافه شد که آموزش و پرورش را مکلف می کرد تعداد دیگری از مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را در رسته های شغلی دیگر بکارگیری کند.

چهاربند با بیان اینکه شمار مشمولان تبصره جدید بالغ بر40 هزار نفر نیروی پیش دبستانی بود اظهار کرد: بر این اساس 22 هزار نفر از نیروهای پیش دبستانی جذب شدند و اکنون طرح یک فوریتی تصویب شده که در آن آمده است این افراد باید بدون هیچ آزمونی استخدام شوند که مغایرت هایی با قانون اساسی و برنامه ششم توسعه و عدالت استخدامی دارد.

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: چالش دیگر این است که اگر این نیروها همه از پیش دبستانی به دبستان بروند، تکلیف دوره پیش دبستانی چه می شود؟ و اینکه اگر بخواهیم برای دوره پیش دبستانی مجدد نیروی خرید خدمات بگیریم، آنها هم سال بعد مدعی استخدام می‌شوند.

 

چهاربند در واکنش به اظهاراتی مبنی بر متفاوت بودن آمارهای ارائه شده درباره مشمولان تبصره فوق گفت: مشکل آماری نداریم. در بخشی مشکل داریم که برخی بر مبنای خوداظهاری خود را مشمول قانون می دانند و بر آن اصرار دارند.

وی با بیان اینکه به موجب این قانون 132هزار نفر در نهضت سواد آموزی مشمول می شوند عنوان کرد: دوستان در مجلس شورای اسلامی تصور می کردند تعداد اینها 700نفر است.

وی همچنین در واکنش به اینکه بسیاری از این نیروهای پیش دبستانی سابقه بالای 10 سال خدمت دارند و به دلیل بالارفتن سن نمی توانند در آزمون های استخدامی که شرط سنی دارند شرکت کنند گفت: عنوان این قانون، تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و پیش دبستانی بوده است که پیش دبستانی ها تعیین تکلیف شدند و در همان قانون آمده است این افراد می‌توانند در آزمون استخدامی با لحاظ کردن امتیازاتی شرکت کنند.

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امکان ندارد این افراد بیش از دو سال سابقه تدریس در دبستان داشته باشند گفت: همه نیروهای پیش دبستانی ماقبل سال 91 جذب شده بودند و تا سال 94 در هیچ کجای کشور یک نفر حق التدریس آزاد نداشتیم. حتی اگر کسی به هر علتی جذب نمی شد این امکان را داشت که به دیوان عدالت اداری برود و حکم بگیرد بنابراین اگر کسی باقی مانده شاید خودش نخواسته جذب شود.

وی افزود: نگوییم بخش قابل توجهی از این نیروها بالای دوسال سابقه تدریس دارند، این محال است.

چهاربند با بیان اینکه تعدادی مربی پیش دبستانی داشتیم که به آموزش و پرورش به موجب ماده 17 قانون حکم شد آنها را تعیین تکلیف کند عنوان کرد: مجددا روی همان قانون مصوبه دادند که اینها باید استخدام شوند. مشکلی نیست، استخدام می کنیم، اما اینها باید بیایند و در آزمون استخدامی شرکت کنند؛ چرا از آزمون فرار می‌کنند؟ اینها بر عدم شرکت در آزمون اصراری دارند.

چهاربند که در برنامه تلویزیونی پرسشگر سخن می‌گفت ادامه داد: ما به ازای هر یکسال سابقه خدمت، یکسال به سن اضافه می کنیم و محدویتی نداریم. به ازای هر یکسال تجربه، 5 امتیاز اضافه می کنیم. این نیروها بیایند و در آزمون شرکت کنند و از این امتیازات طبق همین قاعده بهره مند شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید