محمد هاشمی: اگر در یک جمهوری یک نظامی روی کار بیاید دولت نظامی می‌شود

    کد خبر :794974

عموما در دنیا این گونه است که اگر در یک جمهوری یک فرد نظامی بخواهد روی کار بیاید، دیگر جمهوری تلقی نمی‌شود و دولت نظامی می‌شود که نمونه‌اش پاکستان است.

یک فعال سیاسی تاکید کرد: در فرهنگ ایرانی‌ها و بسیاری از ملت‌ها پذیرش فرد نظامی برای حکومت کردن خیلی قابل قبول نیست، در ایران هم اگر مردم به نظامیان رأی نمی‌دهند، بیشتر برای این است که نظر امام را در نظر می‌گیرند.

محمدهاشمی درباره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در خرداد ماه برگزار خواهد شد و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی گفت: انتخابات امسال با انتخابات سال‌های قبل تفاوت‌هایی دارد که یکی از این تفاوت‌ها بحث کرونا است؛ زیرا این بیماری ظاهرا آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ مخصوصا در ماه‌های اول که قرار است انتخابات برگزار شود، وجود دارد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: به نظر من با توجه به پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، همه مردم نمی‌توانند در یک روز رأی دهند و مانند سال‌های قبل مردم تا ساعت ۱۲ شب نمی‌توانند در صف‌های طولانی بایستند؛ زیرا ممکن است برخی به علت ترس از کرونا در پای صندوق‌های رأی حاضر نشوند و اگر حسن کنند خطری وجود دارد، بین بحث بین سلامت و رأی دادن همه سلامت خود و خانواده‌شان را انتخاب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین شورای نگهبان، وزارت کشور یا هر شخص و نهادی که متصدی برگزاری انتخابات است، باید زمان انتخابات را طولانی‌تر کنند، یعنی به جای این‌که مردم از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در یک روز رأی دهند، آن را مثلا ۳ یا ۵ روز قرار دهند تا مردم بتوانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سر صندوق حاضر شوند و رأی خود را بدهند؛ اگر این حالت اتفاق بیافتد مشارکت می‌تواند زیاد و یا در حد توقع باشد ولی اگر به همین شکل فعلی انتخابات برگزار شود، مشخص نیست حضور چگونه باشد.

هاشمی با بیان این که موضوع اصلی در هر انتخابات رقابت است، عنوان کرد: رقابت در انتخابات ریاست جمهوری بسیار موثر است، آن هم رقابت متوازنی که در آن ۲ الی ۳ جناحی که در حال حاضر داریم، حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: اعتقادم بر این است که کسانی می‌توانند در صحنه حضور داشته باشند و مردم به آنها رأی دهند که متوازن باشند؛ مثلا اگر شخصی با سابقه از یک جریان باشد اما در جریان مقابلش شخصی ناشناس باشد طبعاً رقابت حزبی شکل نمی‌گیرد.

این فعال سیاسی با اشاره به این که در حال حاضر که وضعیت نامزدها مشخص نیست، نمی‌توان پیش‌بینی کرد درصد مشارکت مردم بالا و یا پایین می‌شود، عنوان کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که برخی جریان‌ها عنوان می‌کنند به دلیل آن‌که دولت آقای روحانی موفق نبوده و یا اینکه شرایط حال حاضر کشور از لحاظ معیشتی و بیکاری در وضعیت سختی قرار دارد، ممکن است مردم چندان انگیزه‌ای برای حضور در انتخابات نداشته باشند که من چنین چیزی را قبول ندارم.

به گزارش ایلنا، وی افزود: من نمی‌پذیرم که مسائل و مشکلات باعث شده باشد مردم انگیزه کافی برای حضور در پای صندوق‌های رأی نداشته باشند؛ زیرا آنان معمولا در مواردی که مشارکت‌شان عاملی برای بازدارندگی دشمن بوده، علیرغم مشکلات، ناراحتی‌ها و کمبودها همیشه در صحنه حضور پیدا کردند.

هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این روزها برخی از افراد که اکثریت هم نظامی هستند زودتر از موعد‌ انتخابات اعلام کاندیداتوری کردند با توجه به اینکه سابقه حضور در انتخابات را داشتند و مردم به آنها رأی ندادند فکر می‌کنید اقبال مردم به این دسته از افراد برای حضور در عرصه انتخابات این بار چگونه باشد، اظهار داشت: از دو زاویه این بحث قابل بررسی است؛ نخست اصل حضور نظامی در انتخابات است امام در این زمینه آنان را منع کردند و گفتند نظامی‌ها وارد کار سیاسی نشوند و اگر می‌خواهند دست به این اقدام بزنند ابتدا استعفا دهند؛ که از این امر تعابیر مختلفی صورت گرفت به طور مثال عده‌ای می‌گویند ما حزب نظامی که نداریم و در دوره‌های قبل افرادی مانند آقای شمخانی، رضایی و قالیباف شرکت کردند از همین رو اگر مردم به نظامیان رأی نمی‌دهند بیشتر برای این است که نظر امام را در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: جنبه دیگر این است که نظام جمهوری اسلامی یک نظام بر پایه جمهوریت است و معمولا در دنیا این گونه است که اگر در یک جمهوری یک فرد نظامی بخواهد روی کار بیاید، دیگر جمهوری تلقی نمی‌شود و دولت نظامی می‌شود که نمونه‌اش پاکستان است؛ در این صورت انگیزه مردم برای تشکیل یک سیستم نظامی نه دولتی بر مبنای جمهوریت پایین می‌آید زیرا برداشتی از کار اجرایی نظامی‌ها وجود دارد که خوشایند مردم نیست و می‌گویند مثلاً آزادی‌ها را محدود می‌کنند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: در فرهنگ ایرانی‌ها و بسیاری از ملت‌ها پذیرش یک فرد نظامی برای حکومت کردن خیلی با اقبال مواجه نمی‌شود، من هم شنیدم بعضی از نظامی‌ها حضور پیدا کردند و عده‌ای می‌گویند اشکالی ندارد و عده‌ای هم می‌گویند این کار خلاف نظر امام است و نباید این کار را می‌کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید