مبارزه کاراته‌کاها در میان آتش و خون

  • ورزشی
  • جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ ۱۴:۴۹
    کد خبر :632651

رقابتهای کاراته قهرمانی رده‌های سنی جهان در حالی به میزبانی شیلی در جریان است که اعتراضات مردمی همچنان خسارات جانی و مالی برجای می گذارد.

 

رقابتهای کاراته قهرمانی رده‌های سنی جهان روز چهارشنبه و با پافشاری مسئولان رده بالای فدراسیون جهانی رسما در «سانتیاگو» شیلی آغاز شد. این در حالی بود که اعتراضات مردمی به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت هر روز شدت بیشتری می گرفت.

 

شمار زخمی و کشته شدگان هر روز بیشتر می شود و فدراسیون جهانی کاراته همچنان اصرار به برگزاری مسابقات دارد. بر اساس برنامه جدیدی که کمیته برگزاری تدوین کرد، مسابقات باید از صبح آغاز می شد و تا ساعت ۱۴ به وقت محلی به اتمام می رسید. این درست زمانی بود که شهر خلوت بود و معترضان هنوز وارد خیابان ها نشده بودند.

 

روز گذشته یکی از هتل هایی که محل اسکان کاراته کاهای چند کشور بود با اقدام معترضان به آتش کشیده شد و همین موضوع باعث شد کاراته کاهای بیشتری به کشورهای خود بازگردند.

 

محمدرضا رشیدنیا سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته ماکائو در حالی که قصد بازگشت از شیلی را داشت از فرودگاه بین المللی سانتیاگو به مهر گفت: با شدت گرفتن اعتراضات و بخصوص اتفاقاتی که در یکی از هتل ها افتاد ما با مشورت مسئولان کشوری، تصمیم به بازگشت گرفتیم. دو کاراته کای ما در بخش کاتا مبارزه کردند و اعضای تیم کومیته نیز با این تصمیم حضور در مسابقات را از دست دادند.

 

وی افزود: واقعا شرایط سختی در شهر محل برگزاری مسابقات حاکم بود. «اسپینوزا» رئیس فدراسیون جهانی قبل از آغاز مسابقات در جلسه فنی شرکت و از مسئولان و مربیان درخواست کمک کرد تا مسابقات به بهترین شکل برگزار شود. ولی واقعا تداوم مسابقات به صلاح نیست. امنیت ورزشکاران مهمترین نکته است و با این شرایط هیچ تضمینی بر آن نیست. روز گذشته در مسیر بازگشت به هتل، اتوبوس حامل کاراته کاها اجازه تداوم مسیر پیدا نکرد و در سخت ترین شرایط اعضای تیم را به هتل رساندیم.

 

این مربی ایرانی ادامه داد: اعضای تیم ملی ژاپن که قبل از شروع مسابقات به توکیو بازگشتند. تا آنجا که من خبر دارم نزدیک به ۱۰ کشور دیگر کاراته کاها خود را از سانتیاگو خارج کردند. اوضاع نابسامان شهر تاثیر منفی روی مسابقات گذاشته و نمی توان ریسک کرد. برای ما امنیت ورزشکاران اهمیت فوق العاده ای دارد.

 

با وجود آنکه رئیس جمهور شیلی قول مساعد برای اصلاحات جدید در قوانین داده، ولی با پیوستن اتحادیه کارگری به مردم معترض، پیش بینی شدت اعتراضات در روزهای آینده می رود. به هر حال مسابقات دو روز دیگر در سانتیاگو ادامه دارد و احتمال خروج کشورهای دیگر نیز از شیلی وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید