مادران مبتلا به ام‌اس، در بارداری مصرف این ویتامین را جدی بگیرند

  • ورزشی
  • دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ ۱۱:۰۰
    کد خبر :355706

یک متخصص مغز و اعصاب ضمن تشریح نقش ویتامین دی در بدن، گفت: بیمارانی که مبتلا به ام اس هستند، ضمن سنجش مرتب ویتامین دی، باید روزانه دو تا چهار هزار واحد از این ویتامین مصرف کنند. همچنین ریسک ابتلا به ام‌اس در جنین مادران مبتلا به ام‌اس که ویتامین دی مصرف می‌کنند، کمتر است.

دکتر سید مسعود نبوی درباره نقش ویتامین دی در بدن گفت: ویتامین دی در بعضی از غذاها به طور طبیعی وجود دارد. این ویتامین در مجاورت با آفتاب جذب پوست می‌شود و ویتامینی به نام ویتامین D۳ در بدن سنتز و فعال می‌شود. این ویتامین دو نقش مهم در بدن دارد؛ یک نقش آن متابولیسم و سنتز استخوان‌ها و غضروف، مفاصل و متابولیسم کلسیم و فسفر است. همچنین در تنظیم و تعدیل سیتم ایمنی بدن نقش دارد.

وی ادامه داد: بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد کمبود ویتامین دی می‌تواند زمینه‌ساز تغییر سیستم ایمنی شود که علیه بدن فعالیت می‌کند و از انجالم فعالیت‌های بدن باز بماند. کمبود ویتامین دی موجب بیماری اتومیون می‌شود و با بروز بعضی سرطان‌ها، میگرن و آلزایمر ارتباط دارد.

روش‌های اندازه‌گیری ویتامین دی

نبوی درباره روش‌های انداز گیری ویتامین دی گفت: در تمام جوامع، ویتامین دی معمولا با کمبود مواجه است. معمولا این ویتامین در خون به چهار صورت ناکافی، زیر حد نرمال، کافی و بالاتر از حد نرمال وجود دارد. معمولا سطح ویتامین دی با روش‌های مختلف انجام می‌شود و این روش‌ها به تکنیک‌هایی پیچیده نیاز دارد. در آزمایشگاه‌های ایران که در حد معمول است، این اندازه‌گیری با کیفیت بالا انجام نمی‌شود. بنابراین نتایج متفاوتی از این روش‌های اندازه‌گیری به دست‌ می‌آید.

وی افزود: در سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌شود هر فرد نرمال هزار تا ۲هزار واحد ویتامین دی مصرف کند. برای بیماران اتومیون این مصرف باید دو تا چهار هزار واحد باشد.

نقش ویتامین دی در بیماری ام‌اس

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب درباره ارتباط کمبود ویتامین دی با بروز بیماری ام‌اس گفت: مطالعات ثابت کرده کمبود این ویتامین در شیوع و عود حملات بیماری ام‌اس نقش دارد. اگرچه تجویز ویتامین دی به همراه داروهای بیماران ام‌اس، کمک زیادی در بهبود بیماری نکرده است، اما مطالعات نشان می‌دهد که حتما ارتباطی بین کمبود ویتامین دی با بروز بیماری ام‌اس وجود دارد و توصیه ما به بیمارانی که مبتلا به ام اس هستند، ضمن سنجش مرتب این ویتامین، مصرف روزانه ویتامین دی را جدی بگیرند.

تاثیر مصرف ویتامین دی در بارداری

نبوی درباره تاثیر ویتامین دی در زنان باردار مبتلا به ام اس، گفت: زنان مبتلا به ام.اس که قصد بارداری دارند، در طول بارداری باید ویتامین دی با دوز بالا مصرف کنند و این موضوع ثابت شده است که ریسک ابتلا به ام‌اس در جنین این زنان کمتر است.

وی در پایان افزود: باید دقت کرد ویتامین دی نیز باید به اندازه مصرف شود؛ چرا که زیاده‌روی در مصرف این ویتامین نیز خطراتی را در پی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید