ماجرای رد ۲ پیشنهاد کرملین برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی

    کد خبر :785500

دستیار ویژه و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه پرونده ویژه دستاوردهای سفر رئیس مجلس به روسیه را تشریح کرد.

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی شب گذشته (یکشنبه ۲۶ بهمن ماه) با حضور در برنامه “پرونده ویژه” دستاوردهای سفر اخیر دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه را تشریح کرد.

به گزارش مهر، دستیار ویژه و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد از اعلام سفر رئیس مجلس به روسیه، من شخصاً ۵ دیدار را سفیر روسیه در مجلس داشتم که اتفاقاً برخی از همین جریان‌های ضدروس در فضای مجازی با ارائه آمار غلط اعلام کردند که چرا اینقدر مجلسی‌ها در دامان روسیه غش کرده اند.

وی گفت: ابتدا به طرف روسی اعلام کردیم که باید این پیام تسلیم رئیس جمهور روسیه شود، اما آنها به ما گفتند که طبق پروتکل برای دیدار با پوتین، باید شخص مورد نظر با عزت و احترام بین ۱۰ تا ۱۴ روز همراه تیم پزشکی کرملین در این کشور حضور یافته و بعد از آن می‌تواند حتی با پوتین دیدار و مصافحه کند.

به روس‌ها گفتیم روئسای قوای ما بیکار نیستند که دو هفته برای رعایت پروتکل‌ها در روسیه بمانند

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما در پاسخ به طرف روسی اعلام کردیم که رؤسای قوای ما آنقدر بیکار نیستند که بتوانند دو هفته در آنجا بمانند، مجدداً روس‌ها با ما دیدار و پیام‌ها و یادداشت‌هایی بین ما رد و بدل شد، آنها بیان کردند که اگر می‌خواهید مدل پروتکلی که با رؤسای جمهور دو کشور CIS داشته باشید، یعنی تیم پزشکی کرملین به ایران بیاید و بین ۱۰ تا ۱۴ روز در کنار رئیس مجلس شورای اسلامی بماند و بعد با همان تیم به روسیه بیاید، که ما اعلام کردیم این موضوع عزتمند نیست و شرایط ما اجازه حضور تیم کرملین در مجلس را نمی‌دهد.

دستیار ویژه و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی گفت: برای طرف روس مضمون پیام رهبری بسیار اهمیت داشت و می‌خواست هر چه سریع‌تر از آن اطلاع پیدا کند، بنابراین دبیر شورای عالی امنیت روسیه با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه دیدار و اعلام کرد یکی از این روش‌ها را بپذیرید، زیرا منتظریم که شما هر چه سریع‌تر پیام مهم رهبری را به ما تحویل دهید، در نهایت آنها بعد از آنکه مخالفت‌های ما را با این پروتکل‌ها دیدند، پیشنهاد دیگری را مطرح کرده و گفتند که پوتین فردی را مکلف کند که این شخص نامه رهبر معظم را تحویل بگیرد که البته در این میان باز هم اعلام شد هر کسی که می‌خواهد در روسیه دیدار داشته باشد، باید تست کرونا بدهد که باز ما ضمن مخالفت، بیان کردیم این موضوع با حفظ شئونات و عزت ما مطابقت ندارد و رئیس مجلس ما در روسیه تست نخواهد داد. ما تا این حد برای رعایت عزت ملی و پروتکل‌های مدنظر خود در جزئیات دقیق بودیم.

وی تصریح کرد: در نهایت آنها اعلام کردند ما فردی را با یادداشت رسمی برای دریافت پیام رهبری مشخص می‌کنیم که رئیس دومای روسیه از طرف رئیس جمهور روسیه مکلف به دریافت پیام رهبر معظم انقلاب شد و در کنار آن هم به ما اعلام کردند که رئیس مجلس ایران در روسیه تست کرونا نخواهد داد و بعد از این موضوع حتی ما در زمان سفر آقای قالیباف به روسیه، گفتیم ما حامل پیام هستیم که بسیار مهم است، ما پروتکل‌های طرف روسی را به دلیل عدم حفظ عزت ایرانی نپذیرفتیم و با اطلاع رسانی شفاف و به دور از جنجال‌های فضای مجازی و شفاف این سفر انجام شد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: این سفر در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک خود و حتی به لحاظ محتوایی در جدی ترین فرم مباحث انجام و پیام رهبری تحویل داده شد و طرف روسی هم آنقدر پیام مقام معظم رهبری برایشان اهمیت داشت که حتی در تصاویر هم مشخص است که رئیس دومای روسیه حتی در زمان نشست خبری هم این پیام را در دستان خود نگاه داشته و بارها تاکید کرد که بعد از پایان دیدار با ما این پیام را به رئیس جمهور روسیه تحویل خواهد داد که ما در کمتر از ۲۴ ساعت، اولین واکنش‌ها و بازخوردهای این پیام را در دیدار با شورای عالی امنیت ملی روسیه و مقامات ارشد این کشور دریافت کردیم و اهمیت این پیام مورد توجه جدی پوتین قرار گرفت. البته هنوز نمی‌توانم درباره محتوا و پاسخ پیام، مسائل را مطرح کنم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید