ماجرای اهدای تسهیلات یک درصدی به مدیران پست بانک چیست؟

    کد خبر :922117
وام هیات مدیره -پست بانک

در دورانی که مردم عادی به دلیل بروکراسی پیچیده و شرایط سخت اخذ تسهیلات بانکی با مشکلات و سختی های فراوان دسته و پنجه نرم می کنند؛ خبری در خروجی برخی رسانه ها قرار گرفته است که حکایت از اهدای تسهیلات مختلف با کارمزد یک درصدی به مدیران ارشد پست بانک با بازپرداخت 10 تا 15 ساله دارد.

در حالیکه میانگین سود تسهیلات پرداختی به مردم عادی ۱۵ تا ۱۸ درصد است اما وضع برخی قوانین کفه ترازو را برای مدیران بانکی سنگین می کند و دریافت تسهیلات آنچنانی را برایشان با اقساط ناچیز و کم بهره فراهم می سازد که گاهی مجموع اقساط پرداختی چند وام بانکی برای آنان به کمتر از ۳ یا ۴ میلیون تومان می رسد.

به نوشته رصد روز؛ بررسیها نشان می دهد دو تن از اعضای هیئت مدیره پست بانک به همراه معاون سازمان و برنامه ریزی بانک در سنوات اخیر تسهیلات متنوعی را با سود ناچیز و اقساط بلند مدت دریافت کردند.

یکی از مدیران این بانک در ۹ خرداد سال ۹۶ موفق به دریافت ۱۶۸ میلیون تومان تسهیلات ضروری با سود ۱ درصد و بازپرداخت ۱۸۰ ماهه شده است که اقساط ماهیانه آن کمتر از یک میلیون (۹۴۲.۶۶۶۹) تومان تعیین شده است. وی در مهرماه سال قبل نیز یکصد و ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان وام مسکن با بهره ۱۰ درصد و اقساط ۲۴۰ ماهه دریافت کرده که میزان اقساط این وام نیز ناچیز است.

این عضو هیئت مدیره پست بانک در اواخر مهرماه سال قبل نیز یعنی در کمتر از ۳۰ روز از دریافت وام ۱۴۸ میلیون تومانی، تسهیلات ۲۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی مرابحه از پست بانک با سود ۱۰ درصد و اقساط ۲۴۰ ماهه دریافت کرده است.

دیگر عضو هیئت مدیره پست بانک در خرداد سال ۹۶ از این بانک ۱۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان وام ضروری با اقساط ۱۸۰ ماهه و سود ۱ درصد دریافت نموده است. این شخص اواخر خرداد ماه سال قبل نیز ۳۰۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان (در همان تاریخی که دیگر مدیر این مجموعه تسهیلات دریافت کرد) تسهیلات مرابحه با سود ۱۰ درصد و اقساط ۲۴۰ ماهه را مال خود دید.

تسهیلات یک درصدی= پست بانک

نکته عجیب درباره این مدیران؛ دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی مرابحه با تاریخ تصویب ۲۸ اسفند سال قبل با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۸۰ ماهه است که باید دید در شرایط عادی با دریافت تسهیلات کدام فرد حقیقی در آخرین روز های سال موافقت می شود؟

معاون سازمان و برنامه ریزی این بانک نیز همزمان با دریافت تسهیلات دو عضو هیئت مدیره پست بانک در خرداد سال ۹۶ یکصد و ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان وام ضروری با سود ۱ درصد و اقساط ۱۸۰ ماهه دریافت و در ۲۷ خرداد سال ۱۴۰۰ باز هم در همان تاریخی که دو عضو هیئت مدیره تسهیلات کلان دریافت کرده بودند ۳۰۱ میلیون ۹۰۰ هزار تومان وام مرابحه با سود ۱۰ درصد و اقساط ۲۴۰ ماهه را از آن خود کرد.

نکته قابل توجه این است که، اگر چه مبلغ تسهیلات 150 میلیون تومانی در شرایط امروز اقتصادی و تورمی کشورمان شاید رقم قابل ملاحظه ای نباشد ولیکن ناگفته پیداست این عدد در سال 1396 ارزش افزوده بسیاری زیادی داشته است و به طور مثال در آن سال قیمت یک واحد آپارتمان 50 تا 60 متری در برخی از مناطق شهر تهران حتی پایین تر از 150 میلیون تومان بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید