«لیلای بی‌مجنون» نقد دورویی در موقعیتی عاشقانه است

    کد خبر :679013

کارگردان نمایش «لیلای بی مجنون» این نمایش را اثری در نقد دورویی و ریاکاری دانست.

مهدی اسماعیلی کارگردان نمایش «لیلای بی‌مجنون» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش که از ۲۶ دی ماه اجرای خود را در فرهنگسرای ارسباران آغاز کرده است تا ۱۱ بهمن ماه روی صحنه خواهد بود. اتفاقات این نمایش برعکس نمایش‌های ما در چند سال گذشته در فضای معاصر رخ می‌دهد و اثری تاریخی نیست البته فضای مذهبی و متناسب با ایام فاطمیه در نمایش وجود دارد.

وی ادامه داد: داستان نمایش در زمان رضاشاه اتفاق می‌افتد و موقعیتی رئالیستی را به تصویر می‌کشد که این موقعیت در طراحی صحنه و فضاسازی، طراحی و دوخت لباس و گریم و بازی‌ها قابل مشاهده است. ابوالفضل حاج علی خانی نویسنده نمایش نیز متن را به زیبایی به رشته تحریر درآورده به شکلی که شنیدن دیالوگ‌ها و زبان اثر برای مخاطب جذاب است.

 

اسماعیلی با اشاره به مستقل بودن گروه نمایش و تولید این اثر با سرمایه شخصی یادآور شد: «لیلای بی مجنون» از یک عشق سخن می‌گوید؛ عشق نادر و فرخ به لیلا. نادر پسرعمومی لیلا و فردی است که با وجود برخاستن از یک خانواده مذهبی، بعد از گذارندن ۱۰ سال از عمرش در فرانسه به فردی ریاکار و دو رو تبدیل شده است و در مقابل فرخ که لوطی اول پایتخت است، قرار می‌گیرد در این میان لیلا نیز روزه سکوت گرفته است …

 

این کارگردان در پایان درباره مضامین مستتر در متن بیان کرد: در این نمایش اتفاقاتی که در دنیای امروز نیز رخ می‌دهد و همه ما با آن‌ها روبرو می‌شویم مورد نقد قرار می‌گیرد. همه ما در زندگی با افراد به ظاهر مثبت و حتی مذهبی روبرو می‌شویم که در باطن افراد دورویی هستند. حرف اصلی نمایش «لیلای بی‌مجنون» این است که اگر می‌خواهیم به فردی اطمینان کنیم این اطمینان از روی ظاهر و حرف‌های آن فرد نباشد، که متاسفانه در جامعه زیاد با این افراد و اعتماد بقیه به آنها روبرو می‌شویم.

در بخشی از این نمایش آمده است: به حرفای غلام که فکر می‌کنم، عقل حکم می‌کنه برگرد… دل فتوا می‌ده که برو… یه جور حال و هوایی دارم که تموم بهار و خزون‌های عمر رفته‌ام، تجربه شو نداشتم… انگاری احوالم میزون و ردیفه… به خدای اَحدلاشریک، سرسوزنی از ُحرمت و حیای لیلا، به حریم دل فرخ، کم وکسر نشده و نمی‌شه… انگاری فرخ این روزا، فرخ گذشته نیست… انگاری فرخ دیگه فقط مجنون لیلا نیست… انگاری، یه لیلایی میون وجودمه که به جنون میکشه منو، اما جنونش عقل محضه …

«لیلای بی‌مجنون» به نویسندگی ابوالفضل حاجی علی خانی، کارگردانی مهدی اسماعیلی و تهیه‌کنندگی علی نیکزاد و با بازی کرامت رودساز، افشین سنگ چاپ، فرهاد بشارتی، علی برجی، ابوالفضل حاج علی خانی، علیرضا پاکزاد، داریوش هاشمی، آرش تبریزی، محمدرضا بهشتیان، محمد اسکندری، رها عادلی از تاریخ ۲۶ دی ماه تا ۱۱ بهمن ماه هر شب از ساعت ۱۹:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران اجرا خواهد شد.

منبع:مهر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید