لیست مراحل بررسی سالانه ی کولر گازی

    کد خبر :790011

کولر گازی جزو وسایلی است که به صورت فصلی بررسی استفاده می شود. البته برخی از کولر گازی نه تنها برای تامین سرما بلکه برای تامین گرما نیز استفاده می کنند. با این حساب باید کولر گازی را جزو وسایلی قرار داد که نیاز به بررسی و عیب یابی دوره ای دارد.

بررسی دوره ای کولر گازی نه تنها عمر آن را افزایش می دهد، بلکه باعث می شود مصرف برق آن نیز بهینه تر شود. با انجام این مراقبت ها می توانید در هزینه ی تعمیرات نیز صرفه جویی کنید. در این مطلب ایتدا اهمیت سرویس این دستگاه و سپس مراحل بررسی کولر گازی که باید به صورت دوره ای انجام شود را می خوانید.

اهمیت سرویس دوره ای کولر گازی

سرویس کولر گازی شاید کاری تخصصی به نظر نرسد ولی بهتر است برای جلوگیری از بروز هر مشکلی این کار را به سرویس کار کولر گازی بسپارید.

در سرویس کولر گازی، سرویسکار تمامی قطعات کولر را شستشو داده و از عملکرد صحیح آنها مطمئن می شود. تمیزی فیلتر، کندانسور، شستشوی و روغن کاری قطعات تنها چند کار مهم در فرآیند سرویس کولر گازی است. این خدمات روی انواع کولر گازی ایستاده، کولر گازی پرتابل، کولر گازی پنجره ای و اسپلیت ارائه می شود.

برای افزایش طول عمر کولر گازی و عملکرد مناسب آن، سرویس این دستگاه بهترین کاری است که می توان انجام داد. با انجام سرویس دوره‌ای شما اطمینان پیدا می کنید که کولر اسپلیت در بهترین حالت ممکن خود است و بدون خراب شدن ناگهانی کار می‌کند .علاوه بر این سرویس دوره ای کولر گازی می تواند در کاهش هزینه های برق نیز موثر باشد.

شستشوی پنل های داخلی و خارجی

کولر گازی دارای دو پنل خارجی و داخلی است. پنل خارجی همان قسمت موتور کولر گازی است که بیرون از ساختمان نصب می شود. پنل داخلی  در اسپلیت همان قسمتی است که در درون ساختمان نصب می شود. تمیزی هر دو این پنل ها در طول سال بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد.

در پنل داخلی یکی از مواردی که نباید شستشوی آن را فراموش کنید، فیلتر هوا است. برای تمیز کردن این قطعه درپوش جلویی پنل را باز و فیلترها را بررسی کنید. باید دید فیلترها همچنان بافت محکمی دارند و دچار پارگی نشده باشند. پس از اطمینان از سلامت فیلتر حالا نوبت شستشوی آن است.  برای شستشوی فیلتر باید آن را با اسپری تمیز کننده یا شوینده ضعیف بشویید و آن را جایی قرار دهید که بطور کامل خشک شود.

حالا نوبت شستشوی خود پنل است که بهتر است این کار را با کاور اسپلیت انجام دهید.  پس از شستشوی پنل حتما ناودانی کولر را نیز چک کنید که دچار گرفتگی نشده باشد و باعث تجمع آب درون اسپلیت نشود.

حالا به سراغ پنل خارجی کولر رفته و آن را با فشار آب ملایم و یا بخارشو تمیز کنید تا گرد و غبار اضافی را از روی فین های آن بشویید.

اگر کولر گازی شما، اسپلیت نیست و پنجره ای است، باز هم باید پنل آن و مخصوصا فیلتر هوا را بشویید تا گرد و غبار مانع عملکرد درست کولر گازی شما نشود.

برای این کار هم می توانید به نزدیکترین تعمیرکار کولر گازی در تهران مراجعه کنید و یا از سایت های خدمات آنلاین مانند آچارباز که خدمات سرویس کولر گازی را ارائه میدهند استفاده کنید.

بررسی میزان گاز و لوله های گاز در کولر

کمبود گاز در کولر گازی یکی از مشکلاتی است که باعث می شود کولر شما به درستی کار نکند. کمبود گاز و شارژ نکردن به موقع آن می تواند نشانه هایی مانند یخ زدن یونیت خارجی کولر، سرد نکردن هوای اتاق و حتی افزایش هزینه ی برق را به همراه داشته باشد.

در هنگامی که در حال بررسی وضعیت گاز کولر هستید بهتر است حواستان به امکان نشت گاز در کولر هم باشد. نشت گاز کولر می تواند باعث ایجاد مسمومیت و حتی احساس خفگی شود. پس لوله های گاز مبرد را با دقت بررسی کنید که دچار سوراخ یا شکستگی نشده باشد.

بررسی موتور، کمپرسور و فن

موتور و کمپرسور کولر گازی حکم قلب آن را دارند. پس بهتر است بررسی وضعیت آن را فراموش نکنید. داغ کردن موتور کولر یکی از نشانه های خرابی و نیاز به تعمیر آن است. در هنگام سرویس سالانه، روغن کاری این قطعات را برای کارکرد روان تر فراموش نکنید.

با همه ی آنچه در این مطلب خواندید بهتر است قبل از آغاز فصل گرما برای بررسی کولر گازی خود اقدام کنید.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حسن گفت:

    سلام
    ازین مراحل بررسی کولر گازی به نظرم کمبود گاز می تونه مشکل ساز باشه، چون خیلی مشکل پیچیده و پرهزینه ای نیست و تشخیصشم سخته.
    یعنی احتمال داره که متوجهش نشی و به تعمیرکار زنگ بزنی.

دیدگاهتان را بنویسید