لکسوس RZ شاسی بلند برقی ژاپنی ها معرفی شد

    کد خبر :904413

هرچند لکسوس پیش‌ازاین تیزرهای واضحی از شاسی‌بلند الکتریکی RZ منتشر کرده بود و از ظاهر آن باخبر بودیم ولی حالا این شرکت نسخه لوکس‌تر تویوتا bZ4X را رسماً معرفی و جزئیات کامل آن را اعلام کرده است. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، RX چیزی بیشتر از تویوتا bZ4X با نشان‌های متفاوت است و هویت ظاهری خاص خود را دارد.

بازتاب -به‌عنوان‌مثال، شاسی‌بلند لکسوس در مقایسه با همتای تویوتایی خود روکش‌های پلاستیکی بسیار کمتری روی بدنه دارد و فرم اتاق آن‌هم متفاوت است زیرا پشت پنجره‌های جانبی خبری از پنجره سوم یا لچکی نیست و در عوض طراحان لکسوس در این قسمت برای ایجاد نمای سقف شناور از یک پانل مشکی براق استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، تمام ستون‌ها مشکی‌رنگ هستند و آینه‌های جانبی هم برخلاف bZ4X کمی پایین‌تر روی درها نصب شده است.

از این موارد که بگذریم، در جلوی RZ شاهد همان طراحی آشنای لکسوس با جلوپنجره دوکی‌شکل و چراغ‌های تیز هستیم. دور دهانه گلگیرها تریم مشکی براقی کار شده و در عقب هم یک اسپویلر دوتکه دیده می‌شود. در عقب همچنین مثل دیگر شاسی‌بلندهای جدید لکسوس، بجای لوگوی شرکت، نوشته LEXUS کار شده است.

داخل RZ هم نمای آشنایی دارد هرچند که ویژگی‌های منحصربه‌فردی هم در آن به چشم می‌خورد. در اینجا یک نمایشگر مرکزی اطلاعاتی-سرگرمی ۱۴ اینچی در میانهٔ داشبورد تعبیه شده که از bZ4X بزرگ‌تر بوده و از تعداد دکمه‌های فیزیکی کاسته است. مهم‌ترین و جالب‌ترین ویژگی داخلی شاسی‌بلند الکتریکی لکسوس اما امکان سفارش غربیلک فرمان موسوم به یوغ است که به لطف تکنولوژی فرمان با سیم امکان ارائهٔ آن فراهم شده است. در کابین RZ از متریال درجه‌یک استفاده شده و از نورپردازی فانتزی در رو دری‌ها و سانروف پانورامیک تیره شونده هم برخوردار است که به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.

برخلاف تویوتا، لکسوس RZ فقط به‌صورت چهارچرخ محرک با دو موتور الکتریکی عرضه می‌شود که RZ450e نام دارد. موتور جلویی ۲۰۱ اسب بخار و عقبی ۱۰۷ اسب بخار قدرت دارد و مجموعاً ۳۰۹ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ها تحویل می‌دهند. این کراس‌اوور همچنین اولین مدلی است که از سیستم کنترل چهارچرخ محرک لکسوس با نام Direct4 استفاده می‌کند. این سیستم الکترونیکی می‌تواند توزیع گشتاور را در چند میلی‌ثانیه از صفر تا صد بین محورهای جلو و عقب تغییر دهد.

قدرت RZ450e به میزان قابل‌توجهی از نسخه چهارچرخ محرک bZ4X که تنها ۲۱۵ اسب بخار قدرت دارد بیشتر است و به همین دلیل می‌تواند خود را ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند اما حداکثر سرعت آن روی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. RZ450e به پکیج باطری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی مجهز است که طبق تخمین لکسوس با معیارهای WLTP اروپا بردی بیش از ۴۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. مصرف برق این خودرو هم زیر ۱۸ کیلووات در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

لکسوس RZ450e قرار است تا پایان سال جاری با مدل ۲۰۲۳ در آمریکای شمالی عرضه شود. قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده ولی ازآنجایی‌که تویوتا bZ4X در نسخه چهارچرخ محرک و بالاترین تیپ ۴۶۷۰۰ دلار قیمت دارد، قیمت شاسی‌بلند الکتریکی لکسوس باید چیزی در حدود ۵۰ هزار دلار باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید