لاغری به چه قیمتی؟

    کد خبر :669526

این روزها در بسیاری از محافل خانوادگی صبحت از لاغری و تناسب اندام است و هر یک تجربه‌های متفاوت خود را در اختیار دیگران قرار می ‌دهند، یک نفر رژیم هشت روزه و دیگری مصرف قرص‌های لاغری را توصیه می کند، غافل از آن که تناسب اندام وابسته به بسیاری از فاکتورها است که اگر نادیده گرفته شود، بیشترین آسیب را نه تنها به جسم بلکه به روان افراد وارد می‌کند.

 

به گفته کارشناسان تغذیه، بیش از ۶۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند در حالی که استاندارد جهانی این عدد حدود ۱۳ درصد است و بر این اساس لازم است تا برنامه ای جامع در این زمینه تدوین شود و اقشار مختلف اعم از کودکان و نوجوانان و حتی سالمندان نیز از این برنامه پیروی کنند.

 

متاسفانه با گسترش اطلاعات، مخاطبان مورد آماج انواع و اقسام دارو و سایر ابزارهای پرخطر از جمله جراحی های سنگین برای کاهش ناگهانی وزن قرار می گیرند که از این بین، نزدیک ترین و شاید کم هزینه ترین راه استفاده از قرص های لاغری باشد.

 

تب تناسب اندام و زیباشدن نیز دست از سرمان برنمی‌دارد و همین سرعت زندگی این روزهایمان، برخی را به فکر راه میان‌بر لاغری می‌اندازد، راه میانبری که یک سوی آن، افراد سودجویی هستند که جیب شان هر روز با به خطر انداختن سلامت مردم پرتر می‌شود و از سوی دیگر، افراد زودباوری که به دام تبلیغات فریبنده ماهواره‌ای می‌افتند.

 

سال‌هاست که وزارت بهداشت، در مورد عوارض استفاده از داروهای لاغری، چاقی و کاهش سایز که در ماهواره و سایت‌ها تبلیغ می‌شود، هشدار و هر از چند گاهی از مرگ افراد یا عوارض وحشتناک این محصولات خبر می‌دهد، اما انگار داستان تکراری و غم‌انگیز محصولات ماهواره‌ای و عوارض جبران‌ناپذیر آنها هنوز پایان نیافته است.

 

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در این زمینه به ایرنا می گوید: در هیچ جای دنیا رژیمی وجود ندارد که بدون رعایت اصول تغذیه‌ای و تحرک کافی منجر به لاغری بدون عوارض خطرناک شود چون لاغری برق‌آسا ماندگار نیست و عوارض جسمی زیادی برای فرد به دنبال دارد که جبران‌ناپذیر خواهد بود.

 

ضیاءالدین مظهری ادامه می دهد: همچنین داروهای لاغری یا کمک لاغری‌هایی که این روزها باب شده‌اند بازار مافیایی با درآمدهای میلیاردی برای افراد سودجو ایجاد کرده‌اند که به‌خصوص با تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای مردم را فریب می‌دهند، ۹۵ درصد داروهای لاغری مورد تایید وزارت بهداشت نیست، نمی‌توان برای هر فردی تجویز کرد و متخصص تغذیه متناسب با سن، جنس، وضعیت فیزیولوژیکی و بیماری‌ زمینه‌ای فرد، زمانی که فرد به درمان‌های معمولی لاغری جواب ندهد، بنا به صلاحدید این قرص‌ها را برای دوره محدود زمانی تجویز می‌کند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زنگ خطر چاقی در کودکان به صدا درآمده، می‌گوید: بیش از ۶۰ درصد افراد بزرگسال دچار اضافه وزن و چاقی هستند که علت عمده آن گرایش مردم به فست‌فودها، نوشابه‌ و نداشتن تحرک کافی است. معمولا به دنبال چاقی، بیماری‌هایی مانند کبد چرب، آرتریت روماتویید، دیابت، فشارخون وغیره نیز در جامعه افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه گروهی از مردم تصور می‌کنند هر دارویی که از خارج از کشور باشد، خوب است و ضرری ندارد و افراد سودجو با همین ترفند مردم را فریب می‌دهند.

 

مظهری تصریح می کند: آگاه کردن مردم و تعیین مجازات سنگین برای پخش‌کنندگان مهم‌ترین راه‌حل برای جمع‌شدن این داروها بوده و یکی از خاصیت‌هایی که برای این داروها بیان می‌شود، کاهش سایز است، درصورتی که لاغری در مفهوم علمی کاهش سایز نیست بلکه انرژی مازاد از نیاز فرد را که طی سال‌ها در بدنش تجمع پیدا کرده، باید کم کرد ولی به دلیل ناآگاهی مردم، با وعده کاهش سایز، این قرص‌ها تبلیغ می‌شود و برخی افراد زودباور در دام این تبلیغات گرفتار می‌شوند.

 

عباس کدخدایی متخصص داخلی نیز این زمینه می گوید: قرص‌هایی که وعده‌ی مسدود کردن جذب کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را می‌دهند، می‌توانند موجب اسهال، گرفتگی‌ها و سایر اختلالات روده‌ای شوند.

 

وی می افزاید: عوارض جانبی قرص های لاغری با توقف مصرف آنها ناپدید می‌شود، ولی همیشه هم این‌گونه نیست، آریتمی قلب، تپش قلب، سفتی قفسه‌ سینه، گیجی و کنفوزیون (نوعی حالت گیجی و کاهش هشیاری) از علائمی هستند که می‌توانند در اثر مصرف درازمدت قرص های لاغری ایجاد شوند.

 

کدخدایی ادامه می دهد: همچنین نارسایی‌های قلبی، سکته مغزی، تشنج و نارسایی‌های کلیوی نیز می‌تواند از عوارض قرص های لاغری باشد، برخی قرص های لاغری در تعدادی از مصرف‌کنندگان موجب پرفشاری ریوی مقدماتی می‌شود که این امر می‌تواند منجر به نارسایی‌ تنفسی و مرگ شود.

 

این متخصص داخلی تصریح می کند: بیشتر داروهای کاهش وزن نوع محرک تنها برای کاربرد کوتاه مدت توصیه می شوند، زیرا می توانند باعث وابستگی فرد به دارو شوند، این داروها مانع جذب آب و مواد غذایی از طریق کلیه و روده ها می شوند و در نتیجه فرد چاق با از دست دادن مقادیر بالایی از آب بدن، دچار کاهش وزن می شود.

 

کدخدایی ادامه می دهد: همچنین داروهای لاغری نه تنها روی چربی های ذخیره شده در بدن تاثیری ندارند، بلکه منجر به بی آبی بدن و سوء تغذیه خواهند شد و از آنجا که کاهش وزن ناشی از این داروهای به علت از دست رفتن آب بدن است نه چربی. به همین دلیل، پس از مدت زمان کوتاهی با مصرف آب و مایعات دوباره جایگزین می شود و مصرف این داروها روند طبیعی کار بدن را مختل می کند و موجب آسیب دیدن کلیه ها و کبد می شود.

 

وی تاکید می کند: تصمیم درباره مصرف قرص‌ های لاغری حتی با داشتن آگاهی از احتمال خطرات استفاده از آن کار سختی است و امروزه بسیاری از این محصولات دارای تاثیر و خطرات احتمالی هستند به معنی این که هیچ‌ فردی نباید از آن‌ها استفاده کند، نیست. تشخیص نوع قرص و میزان استفاده آن به عهده پزشک است که بعد از معاینه کامل فرد صورت می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید