لاریجانی: آمریکایی‌ها مختصر عقلی دارند که با ایران وارد درگیری نظامی نشوند؛ آنها می‌دانند که در درگیری محدود و یا نامحدود دچار آسیب‌هایی می‌شوند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۳۱
    کد خبر :586655

رئیس مجلس با بیان اینکه باید تحلیل روشنی از اوضاع فعلی کشور داشته باشیم گفت: آمریکایی‌ها درباره اوضاع ایران دچار توهم شدند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز سه شنبه 15 مرداد در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار ضمن تحلیل شرایط موجود کشور، اظهارداشت: در شرایط امروز کشور نیازمند این هستیم که درک مشترکی از مسائل داشته باشیم.

وی خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه، گفت: شما عناصری هستید که در مسیر شرایط کشور اطلاعات بهتری نسبت به ما دارید و از اخبار مختلفی مطلع هستید.

رئیس مجلس افزود: ما در مجموع شرایط کشور طی یکی دو سال اخیر آمریکایی‌ها شرایطی ایجاد کردند که نسبت به گذشته از جهات مختلف متفاوت است.

لاریجانی تأکید کرد: پس از توافق هسته‌ای و ماجراجویی‌هایی که آمریکایی‌ها پس از خروج از برجام ایجاد کردند، شرایطی را در روابط بین الملل و شرایط منطقه برای ما داشته که در این اوضاع تأثیرگذار بوده است که باید تحلیل روشنی داشته باشیم و ببینیم که هدف حریف کدام نقطه است.

به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه گاهی برخی تصور می‌کنند که آمریکایی‌ها به دنبال افروختن جنگ با ایران هستند، گفت: ممکن است، رژیم صهیونیستی و کشورهای دیگر افکار هوسناکی برای امریکا جهت جنگ با ایران ایجاد کنند اما آنها خیلی باید کم عقل باشند که تصور درگیری نظامی با ایران را داشته باشند.

رئیس مجلس ادامه داد: آمریکایی‌ها خودشان هم می‌دانند که در درگیری محدود و یا نامحدود دچار آسیب‌هایی خواهند شد و ایران پاسخ آنها را به طور گسترده خواهد داد، به هرحال مختصر عقلی دارند که با ایران وارد درگیری نظامی نشوند.

لاریجانی افزود: ممکن است ناامن سازی‌هایی در جاهایی برای ما داشته باشند اما جنگ نظامی نخواهند داشت و به احتمال قوی تحلیل‌های ما این است که باید اینطور باشد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها دو هدف عمده از فشار به جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کنند، اظهار داشت: هدف اول آنها ایجاد فشار اقتصادی در درون ایران است و می‌خواهند با این کار مشکل ایجاد کرده و با فشار بر روی مردم نارضایتی‌های اقتصادی ایجاد کنند تا در کنار آن بتوانند بی‌اعتمادی در سطح ملی بوجود آورند. اینها وظایفی است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند.

رئیس مجلس تصریح کرد: اخیرا آقای برایان هوک مسئول تحریم‌های ایران در امریکا که موجود عجیب و غریبی نیز هست حرف‌های زیادی می‌زند و گفته که می‌خواهیم در ایران بی اعتمادی ایجاد کنیم؛ اگر موفق شوند که تابه حال موفق نشده‌اند می‌خواهند جلوی توسعه ایران را بگیرند تا ایران در منطقه قدرت اقتصادی قوی نداشته باشد و به نظر می‌رسدهدف اصلی و کانونی آنها نیز همین است.

لاریجانی با بیان اینکه امریکایی‌ها دچار توهماتی درباره اوضاع ایران شده‌اند، گفت: در مسئله به صفر رساندن فروش نفت ایران نیز موفق نشدند که البته تاحدودی فروش نفت را کاهش دادند اما در به صفر رساند آن ناموفق بودند.

وی افزود: هراس سیاسی امنیتی برای کشورها از ایران مسئله ایست که در دستور کار امریکای‌ها قرار گرفته و آن را دنبال می‌کنند به طوری که در بعضی جاها آن را انجام داده‌اند.

رئیس مجلس با اشاره به تحریم ظریف وزیر امور خارجه از سوی امریکایی‌ها، گفت: تحریم آقای ظریف به خاطر نقش او در افشای مسیر غلط امریکایی‌ها بود اما خودشان دیدند که همه ارکان نظام از او حمایت کرد.

لاریجانی با تأکید براینکه در شرایط فعلی کشور رسانه‌ها نقش عمده‌ای در ایجاد وفاق ملی ایفا می‌کنند، گفت: واقعا کمک کردن به اقتصاد ملی را شما رسانه‌ها در اولویت قرار دهید و به جای مأیوس کردن و گزارش‌های منفی راهکار ارائه داده و راهنمایی داشته باشید.

وی همچنین توانمندسازی اقتصاد درونی را از اولویت‌های دولت و مجلس عنوان کرد و افزود: رسانه‌ها باید به این موضوعات بیشتر بپردازند.

رئیس مجلس تأکید کرد: از ظرفیت‌های جوانان بااستعداد در کشور کمتر استفاده شده است، ایجاد زمینه برای آنها در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و صادرات بسیار مهم است که احتیاج به روشنگری دارد که راهنمایی‌ها در این حوزه می‌تواند مفید باشد.

لاریجانی با تأکید براینکه پرداختن به وضعیت توانمندسازی اقتصاد کشور در رسانه‌ها کم است، گفت: پرداختن به وضعیت اقتصادی کشور در رسانه‌ها براق نیست، البته در رادیو و تلویزیون هم گاهی به کارآفرینان پرداخته می‌شود اما ملموس نیست.

وی اضافه کرد: رسانه‌ها می‌توانند عزم ملی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی درجهت توانمندسازی اقتصادی کشور در شرایط موجود را ایجاد کنند.

رئیس مجلس یکی دیگر از اولویت‌های شرایط امورز کشور را ایجاد همبستگی ملی دانست و گفت: دشمن همواره به دنبال تخریب و مأیوس کردن است اما در شرایط فعلی باید همبستگی ملی را افزایش دهیم که رسانه‌ها نیز نقش موثری خواهند داشت.

لاریجانی ادامه داد: عقل و وظیفه انقلابی مان حکم می‌کند که همبستگی ملی را در کشور افزایش دهیم. بعضی اختلافات تیتر رسانه‌ها می‌شود، اینها پراکندگی داخلی ایجاد می‌کند و همان چیزی است که حریف می‌خواهد.

وی خطاب به رسانه ها گفت: به جای اینکه آنها بفهمند که ما همبستگی ملی داریم با تیترهای منفی ما چنددستگی ایجاد می‌کنیم، مأیوس کردن مردم نسبت به نهادها چه خاصیتی دارد؟

رئیس مجلس تصریح کرد: اینکه نکات مثبت را ندیدند کار آمریکایی‌هاست. گاهی نکاتی راجع به مجلس و دیگر نهادها مطرح و برجسته می‌شود، البته نمی‌گویم که نباید نقد صورت گیرد بلکه باید نقدهای سازنده مطرح و برجسته شود.

لاریجانی گفت: باید زمینه‌هایی برای توانمندسازی سیاسی کشور ایجاد کنیم که این پیشنهادات در رسانه‌ها باید بیشتر مطرح شود.

وی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات یازدهمین دوره مجلس گفت: انتخابات پرشور یک پشتوانه خوب برای نظام و کشور است، برجسته کردن برخی مسائل منفی و یا تیراندازیهای سیاسی کار به جایی نمی‌برد و اینها مربوط به شرایط امروز کشور نیست.

رئیس مجلس اضافه کرد: انشاالله بتوانیم با همیاری هم از این گردنه حساس کشور که دشمن نقشه‌هایی برای ما طراحی کرده عبور کنیم، شما وقتی در رسانه‌ها در تخریب‌های بلاوجه و منفی بافی مجال ندهید خود به خود مخاطب خود را از دست می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اثر این وفاق را باید در کشور داشته باشیم تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و آنها متوجه می شوند که ایران دارای ظرفیت‌هایی است که نمی‌توانند آن را کنار بزنند، این همان نقطه کانونی کشور در شرایط حاضر است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید