قرعه کشی هم مشکل فروش سالم خودروسازان را حل نکرد/ برنده اصلی قرعه کشی خودروسازان هنوز دلال ها هستند

    کد خبر :766534

از ابتدای سال جاری و به واسطه انتقادهای فراوانی که به سبک پیشین فروش خودرو توسط دو شرکت بزرگ خودروساز ایرانی در مورد فروش خودروهایشان وجود داشت، سیاست فروش خودرو به شکل قرعه کشی آغاز شد؛ فرایندی که اجرایی شد تا عدالت را در مقوله فروش عملیاتی کند، اما اسیر ده ها مشکل دیگر شد. مثل این مهم که خریداران واقعی خودرو شاید هیچوقت برنده این قرعه کشی ها نباشند!

به گزارش «بازتاب»، با آغاز سال جدید و تنها پس از یک نوبت ثبت نام بدون قرعه کشی که توسط شرکت سایپا صورت پذیرفت، هر دو خودرو ساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا سیاست فروش محصولات خود را مبتنی بر فروش بر اساس قرعه کشی تنظیم کردند و بدین منظور پیش شرط هایی برای خرید خودرو مطرح شد.

شهروندانی که بنا داشتند در سال جدید اقدام به خرید خودرو کنند، باید در موعدهای مقرری که این دو خودروساز اعلام می کردند در سایت های رسمی به شرط دارا بودن شرایط ثبت نامی ثبت نام می کردند و منتظر انجام قرعه کشی می ماندند.

شرکت سایپا در این دوران و ابتدای سال تا کنون تقریباً به صورت ماهانه اقدام به قرعه کشی برای شناسایی مشتریان خود کرده و شرکت ایران خودرو نیز از ابتدای سال تا کنون ده بار قرعه کشی انجام داده است.

علی رغم همه تلاش هایی که این دو شرکت خودروساز برای فروش بدون حاشیه و سالم محصولات خود در پیش گرفته اند، اما از قرار معلوم رویه جدید در پیش گرفته شده نیز خالی از اشکال نیست و انتقاد به آن اگر بیشتر از روش های پیشین نباشد، کمتر هم نیست.
به طور مثال در مقاطعی مشاهده شد که میلیون ها نفر در قرعه کشی های انجام شده ثبت نام کرده اند و این در حالی بود که خودروسازهای مذکور تنها قادر به تولید و ارائه چند هزار خودرو در ماه هستند.

به صورت مشخص در خردادماه سال جاری نزدیک به ۵٫۵ میلیون نفر برای قرعه‌کشی خودروسازان ثبت‌نام کرده‌اند و این در حالی بود که ایران خودرو فقط 60 هزار خودرو را به قید قرعه فروخت و سایپا نیز در این ماه تنها موفق به فروش 15 هزار خودرو شد.
رویه ای که به خوبی نشان می دهد شانس برنده شدن شهروندان و مصرف کنندگان واقعی در این قرعه کشی ها به شدت پایین است و چه بسا یک مشتری واقعی اساساً هیچگاه از مسیر کنونی موفق به دریافت خودرو نشود.

این را از آنجایی می گوییم که یکی از مخاطبان «بازتاب»، اخیراً با ارائه مستنداتی به ما ثابت کرده است در سال جاری و برای هر 10 قرعه کشی ایران خودرو خود و پدرش متقاضی شده بودند، اما هیچکدام از آنها موفق به برنده شدن در این قرعه کشی نشدند. فرجامی که البته محدود به این پدر و پسر نیست و می دانیم در مورد بسیاری از مشتریان واقعی خودرو صدق بودند.

 

این در حالی است که از آنسو برخی آمار و اطلاعات منتشر شده در مورد کیفیت فروش محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار چندان خوشایند نیست و نشان می دهد هنوز این بازار در ید قدرتمند دلالان است.

برای اثبات این مدعی کافیست نگاهی بیندازیم به گفته های «سید محسن دهنوی»- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، که روز سه شنبه 11 آذر در گفت و گو با برنامه «پایش» شبکه یک سیما مطرح شد.

دهنوی در این گفت و گوی تلویزیونی ضمن انتقاد به شیوه قرعه کشی برای فروش محصولات شرکت های خودروساز آن را به لاتاری تشبیه کرد و گفت: آمارها نشان می دهد که مشتریان ثبت نام کننده در قرعه کشی های ایران خودرو چند برابر مشتریان خودروهای سایپا هستند و این بخاطر آن است که تفاوت قیمت محصولات ایران خودرو از کارخانه تا بازار به طور میانگین 120 میلیون تومان و تفاوت قیمت محصولات سایپا به طور میانگین 50 میلیون است؛واقعیتی که اثبات می کند یکی از دلایل بیشتر بودن مشتریان ایران خودرو انگیزه آنها برای فروش محصولات در بازار است.

وی همچنین در ادامه سخنانش برای نادرست خواندن شیوه قرعه کشی به آمار دیگری استناد کرد و اضافه کرد: مطالعات یکی از خودروسازها نشان می دهد 20درصد خریداران خودرو به صورت قرعه کشی بعد از سه ماه هنوز خودرو خود را تکان نداده اند و 25 درصد دیگر نیز به صورت قولنامه ای خودرو خود را در بازار فروخته اند؛ موضوع دیگری که اثبات می کند با روش قرعه کشی خودروها به دست مشتریان واقعی نمی رسد.

 

قرعه کشی هم باعث نشد خودرو به مشتریان واقعی فروخته شود

بر اساس این واقعیت ها می توان مدعی شد علی رغم تمام تلاش ها و پیش شرط های قید شده برای فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، هنوز شاهد این هستیم که محصولات این دو خودروساز در بازار آزاد و به صورت واسطه ای در حال فروش است و یا به عنوان کالای سرمایه ای در پارکینگ ها انبار شده است.
این واقعیت در حالی است که می دانیم ده ها و چه بسا صدها هزار متقاضی و مشتری واقعی خودرو همچنان چشم به قرعه کشی هایی دو خته اند که شاید تا آخر عمرشان نیز برنده آن نباشند.

البته برخی نیز به سبک و سیاق قرعه کشی ها جدا از بد یا خوب بودن نفس قرعه کشی ایراد دارند و عقیده دارند این قرعه کشی ها از سلامت و شفافیت کافی برخوردار نیست؛ ادعایی که البته ما نمی توانیم در مورد آن نظر صریحی بدهیم ولی می توانیم به خودروسازها پیشنهاد کنیم نسبت به افزایش شفافیت این قرعه کشی ها اقدام کنند.

اگرچه می دانیم حتی اگر این قرعه کشی ها با شفافیت و سلامت 100 درصدی برگزار شوند، باز هم دچار چندین مشکل ریز و درشت هستند و همانطور که در بالا ذکر شد، نمی توانند خودرو را به مشتریان واقعی برسانند؛ واقعیتی که لازم است نهادهای مسئول و متولی برای آن تدبیری بیاندیشند و راه رهایی از آن را هر چه سریعتر عملیاتی کنند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناشناس گفت:

    مگر خودروسازان متفاوت از دلالان هستند؟ دست همشون در دست همه. ملت باید محصولات زباله این ها را تحریم کند.

دیدگاهتان را بنویسید