غمنامه پارسی اپرا می‌شود / اجرای یک نمایشنامه خیلی قدیمی

    کد خبر :763570

علی رهبری آهنگساز و رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران که طی سال‌های اخیر در کشورهای مختلف اروپایی به رهبری مجموعه‌های مختلفی مشغول فعالیت در عرصه موسیقی است، ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود بیان کرد: طبق تازه‌ترین برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته پروژه «غمنامه پارسی» برگرفته از نمایشنامه «ایرانیان» اثر مشهور ۲۵۰۰ ساله اشیل نویسنده یونانی را به صورت اپرا آهنگسازی خواهم کرد.

این آهنگساز گفت: اپرای تراژدی ایرانیان برای ۴ خواننده به عنوان سولیست، گروه کر و ارکستر سمفونیک نوشته شده است. ضمن اینکه نقش خشایار شاه برای صدای رضا فکری نوشته شده و نقش‌های دیگر نیز از طریق آزمون در مرحله اول از بین خوانندگان ایرانی انتخاب خواهند شد.

وی افزود: ایرانیان اثری شاعرانه و تخیلی در سبک نمایش‌نامه تراژدی است که توسط آیسخولوس (آشیل) در سال ۴۷۲ قبل از میلاد نوشته شده. این نمایشنامه نخستین اثر مهم آیسخولوس و کهن‌ترین نمایشنامه تاریخ بشر است که تا امروز باقی‌مانده‌است. تراژدی ایرانیان داستان یورش خشایارشا به یونان را گزارش می‌کند. ایرانیان تا امروز به همه زبان‌های مهم ترجمه شده و بارها در تماشاخانه‌های غرب اجرا شده‌است. ولی تا آنجا که می دانم تاکنون روی آن به صورت اپرا کار نشده است.

این رهبر ارکستر تاکید کرد: این اپرا با داشتن شماره ۱۲ آخرین و دوازدهمین اثرم در مجموعه «مادرم ایران» است. تمامی ۱۰ پویم سمفونیک مادرم ایران که با نوحه خوان داستان روز عاشورا شروع می‌شود با صدای محمد معتمدی و رضا فکری نیز توسط شرکت انتشار موسیقی آلمانی ناکسوس به بازار بین‌المللی عرضه شده که شماره ۱۱ آن نیز با «چنین گفت زرتشت» در تاریخ ۶ ژوین با صدای رضا فکری و ارکستر فیلارمونیک زاگرب ضبط و اجرا خواهد شد.

به گزارش مهر، علی رهبری رهبر و مدیر هنری سابق ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، پراگ، زاگرب، مالاگا و تهران، پویم سمفونیک‌های «مادرم ایران» را به شخصیت‌های مختلفی چون محمد رضا شجریان، حسین دهلوی، مصطفی پورتراب، روح‌اله خالقی، رحمت‌اله بدیعی، همدم رهبری، حسین علیزاده، احمد پژمان، مردم کرواسی، و مطرب‌ها و نوازندگان خیابانی هدیه کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید