عماد افروغ: محرک حوادث دی ماه فقط شبکه‌های مجازی نبودند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷ ۱۳:۴۰
    کد خبر :251039

افروغ گفت: اعتراضات دی‌ماه یکی از تجلیات واقعیت‌های عینی است. البته من منکر نقش شبکه‌های مجازی نیستم. در این بین ممکن است شبکه‌ای هم آن را تهییج کند. اما این‌طور نیست که یک شبکه ارتباطی بتواند موضوعی که اصلاً زمینه‌ آن مهیا نیست را از عدم ایجاد کند.
عماد افروغ گفت: برای اینکه یک اعتراض به عرصه عمومی بیاید نیاز به عوامل محرک دارد. حالا این عوامل محرک فقط شبکه‌های مجازی نیستند، می‌تواند رسانه‌های داخلی یا افراد و بلندگوها و تریبون‌های عمومی باشند.

به گزارش نامه نیوز، اهم اظهارات افروغ به شرح زیر است:

*به‌هرحال شبکه‌های مجازی به‌عنوان یک شبکه اطلاع‌رسانی و حتی بسیج و تهییج عمومی می‌توانند نقش‌آفرین باشند. اما آن‌ها نمی‌توانند به‌مثابه یک سازوکار درونی، نقش علّی و تکوینی داشته باشند. نمی‌توانند با یک اشاره حادثه‌ای را ایجاد کنند. تا سازوکارهای درونی و عوامل ایجادی مهیا نباشد هیچ شبکه اطلاع‌رسانی‌ مجازی و یا غیرمجازی نمی‌تواند یک حادثه‌ را خلق کند.

*آن چیزی که در دی ماه اتفاق افتاد صرفاً به یک تهییج و بسیج ارتباطی و اطلاعاتی برنمی‌گردد، بلکه به واقعیت‌های عینی جامعه باز می‌گردد. ما این واقعیت‌های عینی را از طریق داده‌ها و پیمایش‌های ملی و نظریه‌پردازی‌ها ارزیابی می‌کنیم. ربطی به تلگرام و توییتر و امثالهم ندارد. داده‌ها به ما می‌گویند که مردم نارضایتی اقتصادی دارند.

*پیمایش ملی که در سال 95 انجام شد نشان می‌دهد 78.8 درصد مردم مهم‌ترین دغدغه و مشکلاتشان اقتصادی است. بعد از اتفاق دی‌ماه هم دوباره یک نظرسنجی انجام شد و تأیید کرد که 81 درصد این اعتراضات به نارضایتی اقتصادی برمی‌گردد. بالای 70 درصد مردم معتقدند که در پنج سال گذشته وضع اقتصادی بهتر نشده و در پنج سال آینده هم وضع بهتر نخواهد شد.

*همچنین شاخص‌های عینی دیگر را هم که مربوط به شکاف‌های درآمدی است نشان می‌دهد بین طبقات مختلف درآمدی شکاف فزاینده‌ای وجود دارد و این شکاف فزاینده نمی‌تواند بی‌تأثیر باشد. یعنی این‌طور نیست که شما فکر کنید می‌توان هر کاری را با هر توجیهی و رنگ و لعابی پیش برد. نباید تصور کنید که مردم مانند خمیر هستند که هر طور که بخواهید می‌توانید آن را شکل دهید.

*اعتراضات دی‌ماه یکی از تجلیات واقعیت‌های عینی است. البته من منکر نقش شبکه‌های مجازی نیستم. در این بین ممکن است شبکه‌ای هم آن را تهییج کند. اما این‌طور نیست که یک شبکه ارتباطی بتواند موضوعی که اصلاً زمینه‌ آن مهیا نیست را از عدم ایجاد کند.

* من موافق نیستم که شبکه‌های مجازی به‌طور مطلق آزاد باشند. اما این مخالفت من از زاویه ابتذالات اخلاقی و توهین و هتاکی‌ها به دیگران است. آبروی مردم حرمت دارد. هیچ‌کس موافق نیست که شبکه‌ای بخواهد تصاویر و رفتارهای مبتذل و مستهجن را به نمایش بگذارد یا با آبروی افراد بازی کند. اگر مانع این هتاکی و فحاشی و رذایل و ابتذالات در شبکه‌ها نشویم، جامعه ناسالم خواهد شد.

*اما اگر فیلترینگ قرار است جناحی و سلیقه‌ای باشد و بی‌توجه به نیازهای متنوع جامعه بخواهد برحسب ملاحظات و القای تفکرات جناحی انجام گیرد، به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و باید جلوی آن ایستاد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید