عربستان از ترس مردم سالاری به یمن حمله کرد

    کد خبر :428301

«عبدالکریم المطری» مسئول روابط بین الملل بنیان توسعه یمن تأکید کرد: عربستان از ترس مردم سالاری و نابودی سلطنت به یمن حمله کرد.

به گزارش مهر، عبدالکریم المطری مسئول روابط بین الملل بنیان توسعه یمن و دکتر مسعود شجره رئیس مرکز حقوق بشر اسلامی در انگلستان مهمان برنامه تلویزیونی «نقطه رهایی» در شب گذشته بودند.

عبدالکریم المطری با اشاره به جنبش انصارالله و نقش آن در مقاومت‌ مردم یمن گفت: عبدالملک الحوثی، فکر و گفتمان انصارالله را در یمن گسترش داد و از این منظر نقش بسیار اساسی در توسعه فکر مقاومت در یمن داشت. باید بگویم که مقاومت، راه و روش ما یمنی‌ها و آباء و اجداد ما است. عبدالملک الحوثی کسی است که اسم انصارالله را از قرآن برای این جنبش انتخاب کرد. در واقع ما انصار خداوند هستیم و همه باید یاران خداوند باشند.

وی ادامه داد: از ابتدای جنگ‌های شش‌گانه در یمن، جنبش انصارالله یک حرکت فرهنگی بود که برای بصیرت‌افزایی مردم کار می‌کرد اما حکومت‌های فاسد و وابسته به دولت‌های استکبار اجنبی، جنگی را علیه انصارالله از سال ۲۰۰۴ آغاز کردند.

المطری افزود: این مساله باعث شد که انصارالله از خود دفاع کند و در برابر این نظام سعودی که با دستور آمریکا، جنگ را به راه انداخته بود، مقاومت کند. نیروهای آنان وقتی وارد یمن شدند و شرایط را ارزیابی کردند، بیان کردند که انصارالله باید از بین برود و محمد بن سلمان نیز این مساله را تکرار کرد. دقت کنید که او راجع به انصارالله یمن گفت: «ما دوست نداریم که حزب‌الله جدیدی در منطقه شکل بگیرد». جنبش انصارالله با فکر و اندیشه خود و خدمتی که به مردم می‌کند، توانست بر ملت یمن تاثیر بگذارد و باعث شود که خود ملت یمن اقدام کنند به شناخت خداوند و دشمن حقیقی خود که آمریکا و اسرائیل هستند.

در ادامه برنامه، مسعود شجره رئیس مرکز حقوق بشر اسلامی در انگلستان صحبت کرد و درباره علل جنگ یمن گفت. شجره تاکید کرد: جنگ یمن، جنگی است که در آن قدرتمندترین کشورهای غرب آسیا از نظر مالی یعنی عربستان سعودی و امارات با پشتیبانی آمریکا، انگلیس و صهیونیسم علیه فقیرترین کشور منطقه متحد شده‌اند. مردم یمن هیچ چیز ندارند که بخواهند از خود دفاع کنند و یا کسی را تهدید کنند. آنان قدرت نظامی بزرگی نیستند که خطری مهم برای عربستان سعودی، امارات و آمریکا باشند. اما این که چرا این کشورها به یمن حمله کردند، سوال مهمی است. در پاسخ به این سوال باید گفت که این کشورها بعد از بیداری اسلامی، به وحشت افتادند و باور کرده بودند که ایران می‌خواهد بیاید و آنان را از سلطنت بیندازد.

شجره گفت: در حقیقت، دروغی را بافته بودند که بعدا خودشان نیز آن را باور کردند. البته امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نیز آن را کوک کردند و گفتند که همین روزها ایران به شما حمله می‌کند. بنابراین به آنان گفتند که بیایید اسلحه بخرید، نزدیک ما بیایید تا از شما در برابر ایران حمایت کنیم. باید بگویم که آنان به یمن حمله کردند چرا که می‌ترسیدند اگر مردم سالاری در منطقه پایه‌ریزی شود، مستقیما تاج و تخت آنان در خطر قرار می‌گیرد.

وی افزود: این کشورها، چنین رفتاری را با بحرین نیز داشتند و ترسیدند که مردم بحرین مردم سالاری کنند. این دولت‌ها می ترسیدند که سلطنت و حکومت خود را از دست بدهند. این موضوع هیچ ربطی هم به مردم بی‌گناه عربستان سعودی و امارات ندارد. متاسفانه این کشورها توانستند مردم خود را گول بزنند تا این جنگ را به راه بیندازند.

در بخش دوم برنامه، عبدالکریم المطری صحبت کرد و ضمن توضیح درباره پوشش ظاهری خود (همراه داشتن خنجر) گفت: این خنجر جزئی از فرهنگ و پوشش مردم یمن است و ما آن را از پدران خود به ارث برده‌ایم.در یمن، اگر کسی بدون این خنجر در خیابان حاضر شود، همه با تعجب به او نگاه می‌کنند. البته باید بگویم که این این خنجر از ارزش بالایی برای مردم یمن برخوردار است و به همین دلیل هیچ وقت در یک دعوا هیچ شخصی این خنجر را بیرون نمی‌آورد حتی اگر چند نفر کشته شوند.

او توضیحاتی را راجع به وضعیت کنونی مردم یمن داد و گفت: اوضاع یمن، این روزها بسیار سخت شده است. همان‌طور که در گزارش‌های بین‌المللی آمده است، ۲۴ میلیون نفر از مردم یمن از سو تغذیه رنج می‌برند. این بحران به قدری بزرگ است که در طول تاریخ، در هیچ جایی از دنیا ایجاد نشده است. ۲۴ میلیون نفر در لبه گرسنگی هستند و خیلی از آنان آواره هستند.

المطری گفت: این‌ها نتیجه جنگی است که بر مردم یمن تحمیل شده است. باید بگویم که یمن امکانات و ثروت‌های فراوانی دارد اما کشورهایی که جنگ را علیه ما به راه انداختند، دوست ندارند که مردم آن از خیرات و برکات‌هایی که دارد استفاده کنند. این‌ها جزئی از حقایقی است که در یمن رخ می‌دهد و مطمئنا وقتی جنگ به پایان برسد، شما حقایق دیگری را از این جنگ خواهید فهمید. امروزه می‌شنویم که ۴۰ هزار نفر از مردم غیر نظامی یمن شهید شده‌اند.

وی اظهار داشت: این آمارها، عمق فاجعه را نشان می‌دهد. دقت کنید که دشمنان ما مردم یمن در همه زمینه‌های هوایی، زمینی و دریایی محاصره کرده‌اند. آمارهای ما نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰ هزار خانه ویران شده است. حال اگر این عدد را در ساکنان هر خانه ضرب کنید، متوجه خواهید شد که چه رقم عجیبی از مردم آواره شده‌اند. چه کسی می‌خواهد از این مردم حمایت کند؟

المطری اضافه کرد: ائتلاف علیه یمن با بمباران‌های خود، فقط گروه خاصی را هدف قرار نمی‌دهد بلکه کل مردم یمن را هدف قرار می‌دهد. اکنون هیچ هواپیمایی از فرودگاه صنعا نمی‌تواند پرواز کند و هیچ هواپیمایی در آن فرود نمی‌آید؛ آیا این یک فاجعه بزرگ نیست؟ یمن ۱۶ بندر دارد؛ سوال من این است که آنان چرا این بندرها را بمباران می‌کنند؟ بندرهایی که کمک‌های انسان‌دوستانه را به دست ما می‌رساند. آنان می‌خواهند ملت یمن را گرسنه نگه دارند. چرا آنان اصرار به بندر الحدیده دارند و به سراغ بندرهای دیگر نمی‌روند؟ پاسخ روشن است؛ آنان می‌دانند که فقط بندر الحدیده است که می‌تواند کمک‌های انسان‌دوستانه را جمع‌آوری کرده و به دست مردم برساند.

صحبت‌های غربی‌ها مبنی بر رعایت حقوق بشر، تنها یک ادعا است

مسعود شجره در بخش دوم صحبت‌های خود ضمن اشاره به نقض آشکار حقوق بشر در یمن گفت: صحبت‌های غربی‌ها مبنی بر رعایت حقوق بشر، تنها یک ادعا است. اگر تاریخچه غرب و آمریکا را مطالعه کنید می‌بینید که آنان چگونه نسل‌های قبلی خود در آمریکا را کشتند. علاوه بر این، آنان چندین میلیون نفر آدم را در عراق کشتند.

وی اظهار داشت: تحقیقات میدانی در عراق نشان می‌داد که در جریان جنگ آمریکا علیه عراق، بیش از نیم میلیون کودک کشته شدند. وقتی از آنان راجع به این موضوع پرسیده شد، در جواب گفت که وقتی شما می‌خواهید صدام حسین را بردارید، کشتن نیم میلیون نفر مساله خاصی نیست. کدام انسان می‌تواند چنین توجیهی را قبول کند؟ آنان در سوریه چه کردند؟ چه قدر از مردم سوریه و زیرساخت‌های آن را نابود کردند؟

عربستان بسیاری از رسانه‌های دنیا را خریده است

او در مورد مسئولیت رسانه‌ها در قبال مظلومیت مردم یمن گفت: تمام رسانه‌های دنیا در دست خودشان است. عربستان بسیاری از این رسانه‌ها را خریده است. به همین خاطر، آنان این جنگ را به‌گونه‌ای توجیه می‌کنند تا مردم آن را بپذیرند. باید بگویم که در یمن، صدای حق بیرون نمی‌آید و ما هر چه قدر بخواهیم داد بزنیم، صدایمان به جهانیان نمی‌رسد چرا که ما را خفه کرده‌اند.

شجره بیان کرد: برای مثال، دقت کنید که در بوسنی چه اتفاقی افتاد؟ آنان، مردم بوسنی را بی هیچ دلیلی کشتند و نگذاشتند که از خود دفاع کنند. سازمان ملل سراغ آنان آمد و گفت که اسلحه‌هایتان را بدهید و ما مدافع شما می‌شویم. اسلحه‌هایشان را تحویل دادند اما در مقابل، قتل عام شدند.

وی تصریح کرد: به نظرم ما باید ندای مظلومان را بلند کنیم. یکی از آمارها نشان می‌داد که در سال آینده، یک میلیون کودک یمنی به واسطه گرسنگی کشته خواهند شد. این یک فاجعه است. تمام جمعیت مردم یمن ۲۹ میلیون نفر است حال اگر از این جمعیت، یک میلیون نفر کشته شود، چه اتفاقی برای آینده این مملکت رخ خواهد داد؟

مسئول روابط بین الملل بنیان توسعه یمن گفت: باید در باره نقش حکومت‌ها و سازمان‌های بین‌الملل بگویم که ملت یمن به هیچ وجه به این حکومت‌ها و این سازمان‌ها تکیه نمی‌کند چرا که آنان وابسته به کشورهای استکبار هستند و ادعا می‌کنند که بی‌طرف هستند در حالی که هیچ کمکی به مردم یمن نکرده‌اند. ملت یمن نیاز به این‌ها ندارد بلکه این ملت دوست دارد که این جنگ هر چه سریع‌تر تمام شود.

المطری افزود: جمهوری اسلامی ایران، مواضع خود را در رابطه با این جنگ معلوم کرده است که مواضع بسیار خوبی است. اندیشه اقتصاد مقاومتی در ایران، اندیشه بسیار خوبی است و ما درصدد هستیم تا این مساله را در یمن پیاده‌سازی کنیم. قصد داریم تا بسیاری از کارخانه‌ها و مناطقی که عربستانی‌ها هدف قرار دادند را دوباره بسازیم.

شجره درباره سخنان رهبر انقلاب راجع به پیروزی نهایی یمن در جنگ با ائتلاف عربی غربی گفت: به نظر من، مردم یمن همین الان نیز پیروز هستند چرا که در برابر ظلم ایستادگی کردند و شجاعت داشتند. هیچ وقت خداوند مبارزان در راه حق را تنها نخواهد گذاشت و من مطمئن هستم که همان‌طور که ایران در جنگ ۸ ساله علیه تمام دنیا پیروز شدیم، مردم یمن نیز پیروز خواهند شد.

المطری در بخش پایانی صحبت‌های خود به معرفی بنیان توسعه یمن پرداخت و گفت: به عنوان نکته آخر، می‌خواهم راجع به موسسه بنیان توسعه یمن صحبت کنم. این موسسه تلاش دارد تا با استفاده از نقاط قوت یمن، به مردم نیازمند یمن یاری‌رسانی کند. این موسسه موفق شد که بیش از ۷ میلیون وعده غذایی را برای آوارگان فراهم کند و زمین‌های کشاورزی بسیاری را فراهم کرد و البته نیازهای دانش‌آموزان را رفع کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید