ناخبرنگارانی که از طریق انجمن صنفی روزنامه نگاران طرح ترافیک می گیرند/ انجمن صنفی روزنامه نگاران در مورد طرح ترافیک خبرنگاری شفاف سازی کند

    کد خبر :739463

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران که می دانیم محل رجوع و استناد همه روزنامه نگاران و خبرنگاران استان تهران نیست و تنها بخشی از رسانه ها و نیروهایشان در این فضا فعال هستند، تعداد قابل توجهی نیرو را جهت دریافت طرح ترافیک خبرنگاری در سال 1398 به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معرفی کرده بود؛ رویه ای که به احتمال زیاد در سال جدید نیز تکرار شده و پرسش هایی جدی در این رابطه مطرح است.

به گزارش «بازتاب»، بررسی ها نشان می دهد که در سال گذشته و از سوی انجمن صنفی استان تهران تعداد 29 نیرو برای دریافت طرح ترافیک خبرنگاری به شهرداری تهران معرفی شده و موفق به اخذ طرح ترافیک شده اند؛ نیروهایی که جدا از چرایی و چگونگی انتخابشان از قرار معلوم تعدادی از آنها فعالیت موثر و ثابتی در حوزه رسانه نیز ندارند.

بر اساس اطلاعاتی که در سایت رسمی این انجمن آمده است، اعضای هیأت مدیره انجمن اعم از اعضای اصلی، علی البدل و بازرس در مجموع 14 نفر هستند، اما از سوی این انجمن 29 نفر در سال گذشته موفق به دریافت طرح ترافیک خبرنگاری شده اند!

بررسی نام برخی از این افراد که در سامانه تهران من شهرداری تهران و در مسیر شفاف سازی اطلاعات، نام و نام خانوادگی آنها درج شده است، نه تنها نشان می دهد که تعدادی از این افراد در بدنه هیأت مدیره انجمن عضو نیستند، بلکه برخی از آنها اساساً فعالیت رسانه ای خاصی ندارند.

 

به این موضوع باید اضافه کرد که بررسی های بیشتر نشان می دهد برخی از این افراد در شرکت ها و بنگاه های خصوصی مشغول به فعالیت هستند و یا تهیه کننده و مدیر تولید سینما و تلویزیون هستند؛ واقعیتی که مشخص نیست چه ارتباطی با فعالیت در حوزه روزنامه نگاری آن هم در قالب یک انجمن صنفی استانی دارد؟

همچنین جست و جوی نام برخی از این افراد که از طریق انجمن صنفی روزنامه نگاران موفق به دریافت طرح ترافیک شده اند، در سایت و کانال تلگرامی انجمن هیچ نتیجه خاصی در برندارد و مشخص نیست دقیقاً ارتباط این افراد با این انجمن چیست و به چه دلیل نسبت به دیگر اعضا برای دریافت طرح واجد شرایط تشخیص داده شده اند؟

از سویی نیز برخی از افراد حاضر در لیست را باید در لیست بازنشستگان حوزه رسانه قلمداد کرد که اساساً دیگر در حوزه رسانه فعالیت مشخص و خاصی ندارند، اما آنها نیز به مدد این انجمن موفق به دریافت طرح ترافیک شده اند.

رسانه خبری تحلیلی «بازتاب» با پرهیز از ذکر جزئیات بررسی شده در مورد افراد حاضر در این لیست، تنها به ذکر نام این 29 نفر که اطلاعاتشان در سامانه تهران من در اختیار عموم قرار دارد، اکتفا می کند. با این امید که انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با درک اهمیت مسئله نسبت به شفاف سازی در این رابطه اقدام کند.

این موضوع از آنجایی بیشتر اهمیت پیدا می کند که بدانیم انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران بارها و در بیانیه و موضع گیری ها خود بخش های مختلف حاکمیتی را به پرهیز از رانت، ویژه خواری و… ترغیب کرده و از آنها خواسته است که در مسیر شفاف سازی اطلاعات اقدام کنند و در همین رابطه پیشتر دبیر انجمن مذکور یعنی شهریار شمس مستوفی با انتقاد از نحوه توزیع طرح ترافیک خبرنگاری از سوی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، از وجود رانت و عدم برنامه ریزی صحیح در این حوزه گلایه کرده بود.

با این تفاسیر از انجمن صنفی روزنامه نگاران این انتظار می رود که در این حوزه و نیز حوزه های دیگر از فرصت هایی که برای فعالان رسانه و خبرنگاران فراهم می شود، مشخصاً برای همین افراد استفاده کند و با شفاف سازی در این حوزه از ایجاد هرگونه شائبه نظیر آنچه در این گزارش به آن اشاره شد، جلوگیری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید