ضرورت فیزیوتراپی تنفسی در بهبودیافتگان کرونا

    کد خبر :813631
ضرورت فیزیوتراپی تنفسی در بهبودیافتگان کرونا

یک دکتر فیزیوتراپی با اشاره به ضرورت انجام فیزیوتراپی تنفسی در بهبودیافتگان کرونا گفت: توانبخشی ریه می‌تواند عملکرد دستگاه تنفس را پس از گذار از دوران بیماری حفظ کرده و برخی عوارض ماندگار تنفسی ناشی از کووید-۱۹ را بهبود بخشد.

محمد عموزاده خلیلی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: فیزیوتراپی تنفسی یکی از مهمترین معالجات پزشکی برای بیماران مبتلا به کرونا در دوران نقاهت و همچنین پس از بهبود است.

وی تصریح کرد: یکی از عوارض اصلی کرونا مشکلات تنفسی است، بیمار مبتلا به کرونا با افت اکسیژن در اولین علامت از عارضه‌های تنفسی روبه‌رو شده و از طریق فیزیوتراپی تنفسی و توانبخشی ریه می‌تواند تنفس مطلوب را حفظ و در حقیقت افت اکسیژن را جبران کند.

عموزاده خلیلی ادامه داد: با هر دم و بازدم، میزان معینی از اکسیژن وارد ریه شده و گاز کربنیک خارج می‌شود. با ورود ویروس کرونا و درگیری ریه، دم و بازدم و ورود و خروج هوا با دشواری روبه‌رو شده و میزان حجم اکسیژن در بدن و گاز کربنیک کاهش می‌یابد.

این دکتری فیزیوتراپی تاکید کرد:‌ تمرینات تنفسی و توانبخشی ریه در حقیقت میزان ورود و خروج این گازها به بدن را تقویت کرده و بهبود می‌بخشد.

وی افزود: این اقدام نخست از طریق فعال‌تر کردن بخش‌های سالم ریه (که طی گذار از دوران نقاهت دچار عارضه نشده‌اند) اتفاق می‌افتد. مطابق با برخی تمرینات ورزشی و و دم و بازدم مصنوعی، ریه و عضلات تقویت شده و تنفس بهبود می‌یابد.

 

ضرورت تخلیه ترشحات عفونی و بهبود دستگاه تنفس

عموزاده خلیلی ادامه داد: برخی از بیماران کووید-۱۹ با مشکلات عفونی نظیر عفونت ریه مواجه بوده و باید ترشحات مزاحم در راه تنفس را نیز تخلیه کنند.

این استاد علوم پزشکی توضیح داد: تخلیه ترشحات عفونی باعث پاکسازی (باز شدن انسدادها) و در نتیجه بهبود تبادلات گازی در بدن شده و دستگاه تنفس را تقویت می‌کند.

عموزاده خلیلی اضافه کرد: برخی از بیماران مبتلا به کرونا اما به دلیل مشاهده علائمی همچون ترشحات خونی، باید در انجام تمرینات توانبخشی ریه احتیاط کنند؛ گاه تمرینات تنفسی را متوقف و به منظور تداوم معالجه بررسی‌های بیشتری انجام دهند.

به گفته این پزشک، در بیماران عادی اما این توانبخشی می‌تواند عوارض مزمن تنفسی که گاه مدت‌ها پس از بهبود کووید-۱۹ نیز ماندگار است را کاهش دهد.

وی یادآور شد: یک ورزشکار به هنگام نفس کشیدن میزان اکسیژن بالایی را وارد شش‌ها می‌کند، اما یک شخص غیرورزشکار با وضع مشابه از لحاظ سن، جنس، فیزیک و قدرت بدنی، حجم بسیار کمتری از اکسیژن را به بدن می‌دهد.

عموزاده خلیلی خاطرنشان کرد: بنابراین توجه به تمرینات فیزیوتراپی در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا، می‌تواند سیستم بدنی را همچون ورزشکاران با تقویت برخی از سلول‌های غیردرگیر به طرف انجام وظایف بهتر و ترمیم بخشی از سلول‌های آسیب دیده سوق دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید