صرفه جویی در آب با محصول به صرفه ژئوممبران در صنعت کشاورزی

    کد خبر :870580

 

یکی از راه های صرفه جویی در آب در صنعت کشاورزی استفاده از ورق ژئوممبران می باشد.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با چیستی ورق ژئوممبران ، ویژگی های این ورق و کاربرد آن و معایب و مزایای ورق ژئوممبران بررسی کنیم و نکات مهم را یسنجیم تا خریدی با کیفیت و مطموئن در خرید ورق ژئوممبران داشته باشیم و قدمی بزرگ در زمینه صرفه جویی در آب در صنعت کشاورزی برداشته باشیم.

 

 

ژئوممبران چیست ؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان تغییرات زیادی در زندگی مردم به وجود آمده به عنوان مثال: آسفالت، قیر و مخلوط مواد شیمیایی جای خود را به انواع محصولات ژئوسنتتیک و عایق های ژئوممبران داده است که این خود جزء بزرگ ترین دستاوردهای انسان می باشد؛ چرا که باعث ایمن تر شدن جاده ها، بزرگراه ها، ساختمان ها و همچنین کنترل منابع طبیعی و ذخیره سازی آب شده است.

در دهه 1950 در اروپا مخصوصاً درکشورهایی مانند فرانسه، بلژیک، هلند، اتریش و سوئیس از قیر برای درست کردن آسفالت برای راه سازی، مخازن نفت و گاز و پتروشیمی، ساختمان سازی و باندهای هواپیما استفاده شده است. بعد از گذشت سال ها با انجام آزمایشات متنوع شیمایی،کنترل مواد مختلف و اثرگذاری آنها برروی یکدیگر کم کم محصولات ژئوسنتتیک قدرت بیشتری گرفتند.

ژئوممبران یک نوع ورق پلیمری می باشد که جزء محصولات ژئوسنتتیک به شمار می رود . مهم ترین و اصلی ترین کاربرد این ورق عایق بندی(آب بندی) زمین کشاورزی و یا عایق بندی استخر های ذخیره آب کشاورزی (ایزولاسیون) می باشد. این ورق ژئوممبران از هیدرو کربن تشکیل شده است . این ورق دارای عرض ها و ضخامت های متفاوت در بازار وجود دارد که هرکدام مصارف زیادی دارد. در واقع ژئوممبران ، یک غشای مصنوعی غیر قابل نفوذ می باشد که با پایه خاک ،سنگ در زمین تولید می گردد.

مشخصات فیزیکی ژئوممبران :

ورق پلیمری از جنس پلی اتیلن سنگین با چگالی بالا می باشد که  شامل ۹۷% پلی اتیلن سنگین ، ۲٫۵% کربن سیاه و ۰٫۵% آنتی اکسیدان است.  این ورق در ضخامت های ۰٫۵% – ۰٫۷۵ % – ۱٫۵% – ۲ میلیمتر در رنگ های متفاوت تولید می شود.

انواع ورق ژئوممبران : ورق های ژئوممبران به 4 دسته تقسیم می شود که بستگی به نوع ساخت آن دارد :

1. پلی اتیلن سنگین با چگالی بالا

2. پلی اتیلن سبک با چگالی کم

3. ژئوممبران پلی اتیلن

4. ژئوممبران pvc

اصلی ترین خصوصیتی که باعث جداسازی  انواع ژئوممبران در هنگام تولید می شود ، تراکم ،ضخامت ، شاخص های جریان ، وزن ، کشش و مقاومت آن می باشد.

موارد کاربرد ژئوممبران :

♦ در مخازن نگهداری فاضلاب صنعتی ، خانگی استفاده می شود و همچنین برای جلوگیری از آلودگی منابع زیرزمین و تصفیه آب استفاده می شود.

♦ در عایق بندی و آب بندی استخر ذخیره آب کشاورزی ومزارع و دریاچه های مصنوعی به منظور جلوگیری از نشتی آب استفاده می شود، که با توجه به نوع خاک ، ضخامت مورد نظر بررسی می گردد.

♦ برای پایدار سازی سد ها استفاده می شود.

♦ برای جلوگیری از آلودگی خاک و آب های زیرزمینی در معادن استفاده می شود.

♦ در پروژه های ساختمانی و عمرانی از جمله در تونل ها برای جلوگیری از نشت آب به آنها استفاده می شود.

♦ در مخازن نفت و گاز و پتروشیمی که با توجه به نوع مخزن و شرایط آن(ضخامت،چگالی ،کشش)نوع ورق انتخاب می شود.

♦ استفاده در دریاچه ها و استخرها به عنوان لایه محافظ و ایزوله

نکته مهم : هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد،عمر ورق ژئوممبران طولانی تر خواهد بود.

حال به مزیت های ورق ژئوممبران می پردازیم :

♦ یکی از ویژگی های مهم که تقریبا اصلی ترین ویژگی ورق ژئوممبران هست ، جوش خوردن می باشد.وقتی ورق با کیفیتی باشد ، به خوبی جوش می خورد.البته ناگفته نماند که باید در بحث نگهداری ژئوممبران دقت کرد چون ممکن است در زمانهای متفاوت ورق ژئوممبران از حالت آب بندی شده خارج شود.

♦ یکی دیگر از ویژگی های مهم ورق ژئوممبران صیقلی بودن سطح ورق می باشد . هرچقدر ورق ژئوممبران صیقلی باشد، بازتاب نوربر روی آن بیشتر بوده و کمتر و دیرتر باعث پوسیدگی آن می شود.

♦ استاندارد و ایمنی بالایی نسبت به آسفالت و قیر دارد

♦ نچسبیدن خزه و جلبک به کف و دیواره استخر ژئوممبران.

♦ ذخیره سازی بهینه مصرف آب

♦ دارای طول عمر بالای 50 سال می باشد

♦ در کنترل محیط زیست بسیار تاثیر گزار است

♦ نسبت به سایر پوشش ها عایق بندی بسیار بالایی دارد.

♦ به تخلیه سریع آب های سطحی کمک میکند.

♦ قیمت آن نسبت بقه سایر مصالح (سنگ ، بتون) ارزان ت و به صرفه تر است

♦ در مقابل اشعه ماورای بنفش مقاومت بالایی دارد.

♦ زمین‌های کشاورزی در محیط‌ های نامساعد ایجاد و توسعه می گردد

♦ امکان اتصال قوی و محکم فقط با لوله های پلی اتیلنی.

♦ دارای نفوذ پذیری پایین

♦ انعطاف پذیری بالا در برابر سطوح و شیب های مختلف.

♦ مقاومت عالی در برابر واکنش های شیمایی.

♦ مقاومت بالا در برابر سرما و گرمای بیش از حد.

♦ کاهش در سایش لاستیک های اتومبیل ها.

♦ کاهش تابش خیره کننده سطح جاده ها از چراغ های جلو

معایب عایق های ژئوممبران :

♦ کاهش مقاومت روسازی.

♦ وزن زیاد آن برای حمل کردن گران تر خواهد بود.

♦ نصب آن دشوار و زمان بر اما درعین حال اصولی است.

♦ زمان اجرای سختی دارد. (در بعضی از مناطق با توجه به شرایط جوی امکان نصب وجود ندارد مثلا بارندگی، طوفان، بادهای شدید تأثیر زیادی در نصب این عایق ها وجود دارد)

♦ به دلیل لیز بودن سطح عایق های ژئوممبران، بهتر است که بعد از نصب حتما اطراف استخر ها را با فنس ایمن کرد. محلی نامناسب برای شنا کردن، در استخر های ذخیره آب کشاورزی که با ژئوممبران عایق بندی می شوند.

ارتباط بین ژئوممبران ها و محیط زیست:

ژئوممبران های پلی اتیلنی با چگالی بالا (HDPE)، که برای کاربردهای مختلف در محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرند مانند بهداشت جامعه که می توان، محله های دفن زباله، حوضچه های مایع زباله، پسماند مایع، حوضچه های هوادهی فاضلاب ها، مخازن نفتی، گازی و پتروشیمی ارا نام برد. ژئوممبران های پلی اتیلنی با توجه به  ضخامت و جنس استانداردی که دارند در مقابل مکانیسم های حرارتی و شیمیایی و چه بسا اشعه UV از خود مقاومت خوبی نشان می دهند. که جلوگیری میکند از ترک خوردگی، کشیدگی، پوسیدگی و پودر شدن آن ها زیرا که دارای نفوذپذیری کم هستند.

در نهایت تاثیر آلودگی بر محیط زیست فقط مربوط به انسانها نخواهد شد بلکه آلودگی آب، دفع زباله ها به صورت غیر استاندارد، کنترل پسماند های فاضلابی هم می تواند تاثیر بسیار زیادی بر محیط زیست داشته باشد. آنچه که دراین بین بسیار اهمیت دارد ، استفاده و انتخاب موادیست که برای کنترل منابع آلودگی و محیط زیست مورد استفاده قرار میگیرد.

مراحل نصب ژئوممبران به چه صورت می باشد:

♦ آماده سازی بستر پروژه

♦ تعیین چیدمان

♦ برش کاری ورق ژئوممبران

♦ پهن کردن و اتصال اولیه ژئوممبران

♦ جوش کاری

♦ تست عایق ژئوممبران

♦ بهره برداری

ژئوگرید هم یکی از انواع ژئوسنتتیک هاست که از مجموعه نوارهای پلیمری متصل به یکدیگر که به شکل شبکه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند ساخته شده است در میان نوارهای شبکه ژئوگرید فضای خالی با ابعاد مناسب جهت افزایش تاثیر احاطه کردن خاک ، سنگ و سایر مصالح ژئوتکنیکی تعبیه شده است .ترمیم نقاط عایق بندی نشده

شرکت مهرگام آذرصنعت همواره با ارائه بهترین محصولات ژئوسینتتیک جهت ایزولاسیون مخازن ذخیره آب کشاورزی و صنعتی، با در اختیار داشتن اکیپ های اجرائی مجرب و مجهز به دستگاه های پیشرفته آماده ارائه خدمات به جامعه کشاورزی و مهندسی میباشد.این شرکت با بیش از دو دهه سابقه موفق در این بخش و اجرای پروژه های متعدد در سطح کشور یکی از پیشگامان صنعت بوده و همواره در تلاش است با بهبود سطح کیفیت و پیشرفت روزافزون با همیاری شما کارفرمایان محترم در بخش های صنایع نفت و گاز، آب و فاضلاب و کشاورزی گامی هرچند ناچیز در جهت نجات آب، توسعه و آبادانی میهن عزیزمان بردارد.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. فاطمه حیدری گفت:

    با سلام و ممنون از شرکت مهرگام آذر صنعت
    اطلاعات خوبی در مورد ژئوممبران کسب کردم
    بسیار سپاسگزارم

  2. اشکان ظریفی گفت:

    چقدر مزایا داره این عایق ها ولی به چشم نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید