صادرات انرژی به عراق در ازای فاینانس کالای اساسی و واکسن کرونا

    کد خبر :773425

منابع خبری عراقی می‌گویند که ایران طی هفته‌های اخیر صادرات گاز به عراق را از 50 میلیون متر مکعب به 5 میلیون متر مکعب کاهش داده بود و قصد داشت که این هفته میزان صادرات را به 3 میلیون متر مکعب کاهش دهد. در این مدت کاهش گازرسانی به عراق، بغداد را در معرض کمبود جدی برق قرار داده بود و شرکت ملی گاز ایران علت این کاهش را مطالبات از عراق عنوان کرده بود که به گفته این شرکت کاهش صادرات گاز به عراق منطبق با مفاد قرارداد و پس از چند دوره تذکر اتفاق افتاده بود.

وزارت برق عراق حدود 6 میلیارد دلار بدهی بابت پرداخت هزینه گاز وارداتی به ایران داشته که حدود 3 میلیارد دلار آن به‌دلیل تحریم‌های امریکا در یک بانک تجاری عراق مسدود است و همان‌طور که وزیر نیرو اعلام کرده بخشی از آن دریافت و مابقی نیز صرف تهاتر با کالاهای ضروری خواهد شد. توافق‌هایی نیز برای برداشت از منابع مالی ایران در عراق با مقامات این کشور به منظور پرداخت هزینه خرید واکسن کرونا از اروپا از محل منابع مالی موجود ایران در عراق صورت گرفته است.

هفته گذشته رویترز اعلام کرده بود مقامات امریکایی با انتقال ۲۴۴ میلیون دلار برای خرید واکسن ویروس کرونا از ساز و کار کواکس سازمان جهانی بهداشت، موافقت کرده‌اند.

طرف عراقی بیش از 1 میلیارد دلار بدهی برای «جرایم قراردادی» بر اساس توافقنامه بین دو طرف دارد که در این سفر پرداخت این مطالبات نیز برای مدت دو سال از ماه ژوئن تمدید شد. البته مسأله مسدود شدن پول ایران در مقاصد صادراتی تنها مربوط به عراق نمی‌شود و تحریم‌های ایالات متحده و مشکلات FATF مانع دسترسی ایران به دارایی‌های خود در چندین کشور از جمله عراق شده که تسویه بدهی برای این کشورها هم دشوار است. هرچند که کاهش قیمت نفت در سال 2020 و کمبود منابع مالی عراق برای تأمین هزینه‌ها نیز در این مسأله تأثیر داشته است.

عراق امیدوار است که بتواند بدهی خود را با کالا و از روش تهاتر پرداخت کند. حتی گفته می‌شود که عراق در ۲۱ دسامبر اعلام کرده که آماده است ۷۰۰ هزار تن جو با قیمت ۱۲۵ دلار در هر تن به‌عنوان پرداخت بخشی از بدهی دولت عراق به ایران صادر کند. در این رابطه یک مقام وزارت بازرگانی عراق نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد صادرات جو به ایران علاوه بر کالاهای دیگر، برای بازپرداخت بخشی از بدهی گازی انجام می‌گیرد.

روزنامه ایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید