صاحب پرفروش ترین آلبوم موسیقی ایران چه کسی است؟

    کد خبر :253537

آلبوم نون و دلقک محمد اصفهانی در مورد چارلی چاپلین طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی پاپ تا به امروز در ایران است. آلبوم حسرت نیز به علت پخش همزمان نماهنگ آن در صدا و سیما به فروش بالایی دست یافت.

محمدمهدی واعظی معروف به محمد اصفهانی متولد ۱۴ تیر ۱۳۴۵ در تهران، پزشک، خواننده و آهنگساز پاپ و سنتی است.

او از خانواده‌ای اصالتاً اصفهانی در خیابان 17 شهریور تهران متولد شد.پدر او دکتر محمدعلی واعظی پزشکی بود که مدتی کوتاه پس از انقلاب نیز استانداری اصفهان به عهده او بود، اصالتی اصفهانی داشت و مادر او نیز متولد تهران بود.

محمدمهدی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه علوی به پایان برد و در مسابقات قرآن قبل از انقلاب در رده نوجوانان مقام کسب کرد. به خاطر کسب مقام در مسابقات قرآن قرار شد به کویت اعزام شود که این سفر به خاطر مخالفت مادرش لغو شد. او از اوایل کودکی قرائت قرآن کریم را به سه روایت نزد استادان وقت آموخته و از شیوه‌های مختلف این فن به ویژه شیوه مصطفی اسماعیل بهره‌مند شده‌است.

اصفهانی بعد از ورود امام به ایران در سال 57 و در بهشت زهرا قبل از شروع سخنان امام راحل به قرائت قرآن پرداخت.

محمدمهدی اصفهانی به دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران راه یافت و در سال ۱۳۷۶ فارغ‌التحصیل شد. وی متأهل است و سه فرزند دارد.

او با بهره‌مندی از مکتب علی جهاندار موسیقی ایرانی آموخت. اصفهانی ابتدا با اجرای آثاری روی اشعار شعرای معاصر مانند فریدون مشیری و همچنین اجرای تیتراژ سریال، پا به عرصه خوانندگی گذاشت.

اصفهانی در سال ۱۳۷۳ به عنوان اولین تجربه کاری خود تیتراژ سریال “آوای فاخته” با ترانه‌سرایی ساعد باقری و کارگردانی بهمن زرین‌پور را به عنوان اولین تیتراژ اجرا کرد که از شبکه اول سیما پخش شد. او تا به امروز، بیش از ۱۵ تیتراژ سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی را اجرای نموده که از این مجموعه می‌توان به تیتراژ سریال‌های “یه تیکه زمین”، “ارمغان تاریکی”، “ولایت عشق”، “زیر هشت”، “تا ثریا”، “معصومیت از دست رفته”، “آخرین دعوت”، “پهلوانان نمی‌میرند”، “وفا” و فیلم سینمایی “بوسیدن روی ماه” و “اخراجی‌ها” اشاره کرد.

اصفهانی تا به امروز ۱۴ آلبوم منتشر کرده‌است. او در آلبوم‌های خود با استادان بزرگ موسیقی چون همایون خرم، بابک بیات، فریدون شهبازیان کار کرده‌است. در میان آلبوم‌های او، آلبوم “النور” اولین آلبوم او بود که بدون موسیقی منتشر شد و شامل مجموعه ادعیه، مناجات و تواشیح است که تک‌خوان آن عباس سلیمی و محمد اصفهانی هستند و با گروه تواشیح اهل بیت ضبط شده‌است.

سه آلبوم “تنهاترین سردار”، “ولایت عشق” و “اخراجی‌ها” به ترتیب موسیقی متن سریالهای تنهاترین سردار، ولایت عشق و فیلم سینمایی اخراجی‌ها است و آلبوم “تنها ماندم”، آلبوم باسازی‌شده از هفت اثر خاطره‌انگیز و ماندگار با آهنگسازی همایون خرم است.

آلبوم “نون و دلقک” در مورد چارلی چاپلین طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی پاپ تا به امروز در ایران است. آلبوم “حسرت” نیز به علت پخش همزمان نماهنگ آن در صدا و سیما به فروش بالایی دست یافت.

“بی‌واژه” نام یکی دیگر از آثار محمد اصفهانی است که در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ توسط “شرکت نشر موسیقی ایران‌گام” انتشار یافت، بی‌واژه در فضایی کاملا جدید و با نماهنگی دربارهٔ امام رضا همراه بوده که در این آلبوم منتشر شده‌است. شرکت پخش‌کننده آلبوم اعلام کرده‌ است که در ۲ هفته اول انتشار این اثر ۲۰۰٬۰۰۰ هزار نسخه از آن فروش رفته است.

اصفهانی در سال ۹۳ نیز آلبومی ۵ قطعه‌ای به نام “شِکوه” با موضوعیت “هشت سال دفاع مقدس” منتشر کرد که آهنگسازهای آن‌ها به عهدهٔ کسانی چون مجید اخشابی، علیرضا کهن دیری و پدرام کشتکار، و شعر ترانه‌ها از کسانی چون آیت‌الله روح‌الله خمینی، سید حسن حسینی و عبدالجبار کاکایی بود.

محمد اصفهانی به عنوان بهترین خواننده پاپ دهه ۸۰ از سوی مجله ترانه‌ماه، نشریه موسیقی پاپ ایران و به عنوان بهترین خواننده تیتراژ سال ۹۱ از طرف موسیقی ما به خاطر تیتراژ سریال “یه تیکه زمین” انتخاب شد.

“سربداران”، “ولایت عشق”، “دعوت”، “معصومیت از دست رفته”، “ارمغان تاریکی” و “نفس” تعدادی از تیتراژهای معروفی است که خوانندگی آن بر عهده محمد اصفهانی بوده است.

تیتراژ “ولایت عشق” یکی از آثاری است که در بین مخاطبان با محبوبیت زیادی همراه شد و هنوز هم پس از گذشت سال ها تازگی دارد و شنیدنی است.

اصفهانی در سال 96 در عرصه موسیقی به خصوص در آثار آیینی و مذهبی و همکاری با سازمان اوج فعال بوده است که “داغ نهان” از جمله این آثار است.

محمد اصفهانی شایعه درباره ممنوع الصدا شدنش را در یک گفت و گوی رسانه ای رد کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید