شورولت کوروت ZR1 2025 با توان 1000 اسب بخاری رونمایی شد
برکسی پوشیده نیست که کوروت یکی از محبوبترین خودروهای شورولت محسوب میشود که همیشه یک نسخه مسابقهای ZR1 برای آن تدارک دیده شده است.
بازتاب-نزدیک به چهار سال پیش، شورولت با قدرتمندترین V8 تنفس طبیعی که تا به حال در یک خودروی تولیدی دیده نشد، جامعه دوستداران خودرو را شگفت زده کرد. در سال 2024، جنرال موتورز Performance بازگشته تا مدل جدید کوروت ZR1 را به عنوان مدل 2025 با پیشرانه توربوشارژ و قدرت بیش از 1000 اسب بخار رونمایی کند. اگر تصور کردید Z06 قدرتمندترین کوروت است، سخت در اشتباهید.
ZR1 2025 از موتور جدید جنرال موتورز LT7 V8 توربو دوقلو بهره میبرد. این موتور 5.5 لیتری معماری اساسی خود را با LT6 Z06 به اشتراک میگذارد. در این مورد، این به معنای چیزی بیش از یک جابجایی معمولی است. LT7 همچنین وارث میل لنگ تخت LT6 است، چیزی که پیشرانه هشت سیلندر 5.2 لیتری “Voodoo” فورد در انتقال از GT350 تنفس طبیعی به GT500 سوپرشارژ از دست داد. اینجا اینطور نیست، توربوشارژرهای 76 میلیمتری تک اسکرول هوای کافی را به پیشرانه LT7 میدهند تا 1064 اسب بخار قدرت و 828 پوند فوت گشتاور تولید کند.
از آنجا، نیرو از طریق گیربکس دو کلاچه هشت سرعته انتقال پیدا کرده و با سرعت عمل بالای دنده، خودرو واکنش سریعی در عملکرد میتواند از خود نشان دهد. در مجموع، جنرال موتورز میگوید این ترکیب برای به حداکثر رساندن سرعت به بیش از 344 کیلومتر در ساعت کافیست. هنوز شرکت سازنده تستهای انجام شده از جمله 0 تا 100 را مشخص نکرد.
هیچ چیز مانند مدیریت هوای تهاجمی با کوروتهای با عملکرد بالا دست به دست نمیشود. در این مورد، ما به هر دو ارتقاء خنک کننده و آیرودینامیکی اشاره میکنیم. طراحی جدید هود «flow-through» هوا را از طریق جلوپنجره وارد میکند، جایی که از داخل خنککننده عبور کرده و از داخل کاپوت خارج میشود. جنرال موتورز میگوید این کار هم نیروی رو به پایین و هم دمای هوای شارژ شده را بهبود میبخشد. کورولت ZR1 2025 یک نمای بیرونی صاف و یک اسپویلر کوچک با پرههای قابل تنظیم را ارائه میدهد.
اسپلیتر جلو، زیر بال (با انحراف گرنی) و قالب گیری راکر بخشی از بسته استاندارد هوا هستند. ZTK بال عقب بهتر، اسپیلتر جلو و لبه کاپوت را اضافه میکند. در زیر آن، رگهها جایگزین قفسهی استال زیر بال میشوند تا نیروی رو به پایین در بینی را بهبود بخشد. تیغههای جانبی ZR1 هر کدام دارای دو ورودی هوا هستند. همچنین یک دریچه خروج هوا جدید در هر طرف سپر عقب ZR1 وجود دارد تا گرما را از محفظه موتور خارج کند.
کنترل سواری مغناطیسی 4.0 جنرال موتورز وظیفه مدیریت شاسی ZR1 را بر عهده دارد که با رینگ 20 اینچی جلو و 21 اینچی عقب که در لاستیکهای عملکردی میشلین (275/30ZR20 جلو؛ 345/25ZR21 در عقب) قرار گرفتهاند، مطابقت دارد. بسته استاندارد از Pilot Sport 4S استفاده میکند، در حالی که مدلهای ZTK با Pilot Sport Cup 2-Rs عرضه میشوند. بسته ZTK همچنین دارای فنرهای سفتتری است، اما در غیر این صورت تنظیمات MRC 4.0 پایه ZR1 را حفظ میکند. وزن خشک برای کوپه 3670 پوند و برای مدل کانورتیبل 3758 پوند است. تمام آن فیبر کربنی که روی بدنه قرار دارد، موجب کاهش وزن شد.
این آخرین کوروتی است که تحت هدایت مهندس افسانهای کوروت، تج جوئچتر طراحی شده است، و با توجه به آنچه تاکنون دیدهایم. کوروت ZR1 2025 سال آینده وارد فروشگاه جنرال موتورز خواهد شد.