شناسایی‌ غار طبیعی در خانه یکی از اهالی “برزک” کاشان

    کد خبر :558811

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان از کشف یک غار طبیعی در زیر بافت مسکونی شهر برزک از توابع شهرستان کاشان خبر داد.

‌محمد مشهدی نوش‌آبادی  اظهار کرد: تاکنون ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از این غار در برزک شناسایی شده که دارای راهروها و فضاهای مختلف است و دسترسی به فضاهای دیگر به واسطه وجود مسیرهای تنگ و باریک فعلاً میسر نیست.

وی افزود: این غار دارای چهار مسیر مختلف به طول تقریبی ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر است که به‌طرف کوه مَرِجنان برزک ادامه دارد. ازجمله فضاهای کشف‌شده این غار، چهار سالن است که هرکدام حدود چهار تا پنج‌متر طول و عرض دارد و ارتفاع تقریبی یکی از این سالن‌ها به ده متر می‌رسد.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان با اشاره به وجود آب در بخش‌هایی از غار برزک، تصریح کرد: ازجمله زیبایی‌های این غار وجود غار سنگ‌هایی در شکل و رنگ‌های متنوع و چشم‌نواز به‌ویژه استالاکتیت و استالاگمیت هایی است که زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند.

مشهدی نوش‌آبادی گفت: به گزارش، جواد حسین زاده، عضو هیئت‌علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان، در غار طبیعی برزک، هیچ پدیده و آثار انسانی وجود ندارد که حکایت از استفاده انسان از این غار در گذشته‌های دور باشد و در نتیجه تمام عناصر موجود در آن طبیعی بوده و تاکنون هیچ انسانی به آن راه نیافته است.

وی در مورد کشف این غار افزود: در اثر ترکیدگی لوله آب در حیات منزل مسکونی یکی از اهالی برزک، فرورفتگی ایجاد شده و کنکاش بیشتر باعث پدیدار شدن گودالی می‌شود که در عمق حدود هفت تا هشت متری آن، اولین سالن غار نمایان شده و پس از آن، به مرور زمان فضاهای جدید پدیدار شده است.

مشهدی نوش‌آبادی گفت: امکان بازدید عمومی از این غار هنوز وجود ندارد و امیدواریم که بخش خصوصی و نهادهای دولت به‌ویژه مدیران و سرمایه‌گذاران شهر برزک برای آماده‌سازی این غار همت کرده و زمینه پایدار و مناسبی برای گردشگری منطقه زیبا و طبیعی برزک ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا، شهر برزک در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب غربی کاشان و در دامنه کوه‌های کرکس قرار دارد. از آثار دیدنی این شهر، زیارتگاه امامزاده سراج‌الدین، حمام دوره صفویه، آب انبار قاجاریه، آسیاب آبی قدیمی، تپه تاریخی قلعه، آبشار سعدآباد، چشمه احمدآباد و موزه مردم‌شناسی برزک و… است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید