شرایط جدید مالکیت معنوی برای ثبت برند اعلام شد

    کد خبر :867794

ثبت برند با توجه به بازار به شدت رقابتی که وجود دارد از نان شب برای صاحبین کسب و کار واجب تر است. دقت کنید که اگر حتی میلیاردها خرج تبلیغات خود کنید ولی برای برند خود اقدام نکنید، یک شخص ثالث می تواند با ثبت آن برند تمامی امتیاز آن نام تجاری را از شما ثلب کند. حال تصمیم با خودتان، ارزش دارد برای درخواست ثبت برند و نام تجاری خود اقدام کنید یا خیر؟؟ در ضمن قوانین و شرایط جدید اداره مالکیت معنوی برای درخواست برند روز به روز در حال سخت تر شدن است.

پس از راه اندازی کسب و کار، بنابر فعالیت و محصولی که تولید می شود به ثبت برند نیاز خواهد بود. در این مقاله از این موضوع بیشتر خواهیم گفت. همراه ما بمانید.

برند چیست؟

برند یا brand نشان و نام تجاری است. این نشان گویای ارائه خدمات و یا فروش محصولات خاص است. برند سبب می شود تا یک کالا و یا خدمت، نسبت به سایر خدمات و یا کالاها متمایز شده و از این طریق مشتریان و یا متقاضیان خاص خودش را پیدا کند.

بطور کلی برند سازی باعث می شود تا مخاطب و یا مشتری صفات و ویژگی های یک کالا یا خدمت را ببیند و یا بشنود. و با مشاهده کیفیت آن یا مشتری شود و یا نسبت به خرید و یا استفاده از آن محصول خاص منصرف گردد. در حقیقت می توان برند را مفاهیم و یا ویژگی هایی در نظر گرفت که ارتباط تنگاتنگی با یک محصول و یا کالا دارد.

کدام برند ها موفق خواهند بود؟

در جامعه ی ما به محصول و یا خدمتی که اعتبار و شهرت دارد، برند گفته می شود. در واقع برند و یا برندهایی اعتبار خواهند داشت که از قدرت اجتماعی بالایی برخوردار باشند و در نهایت سبب شوند تا افراد نسبت به آنها حس مالکیت بگیرند. لذا برندی موفق خواهد بود که حس وفاداری مشتری را بیدار کند. از اینرو برندها باید تلاش کنند تا مشتری به آنها توجه نشان دهد. برای رسیدن به این هدف برندها باید از خصوصیات جذاب، و منحصر به فردی برخوردار شوند.

اما پیش از هر چیز، اعتماد، اولین گام در تجارت است و برند و علامت تجاری وسیله ای است که میتواند چنین اعتماد و تعهدی را باعث شود. پس به دلیل تمامی مواردی که تا اینجا ذکر شدند، ثبت برند از اهمیت برخوردار است.

ثبت برند چه مزایایی دارد؟

همانگونه که پیشتر گفتیم برندسازی یک فعالیت حرفه ای است که در نهایت سبب می شود تا افراد به خرید یک محصول و یا استفاده از خدمات خاصی علاقه مند گردند.

در ادامه بعضی از مهمترین مزایای ثبت برند را ذکر خواهیم کرد.

1) با ثبت برند شما می توانید تبلیغات را به شیوه ای موثرتر به انجام برسانید

قطعا تبلیغات به الزاماتی نیاز دارد. یکی از مهمترین این الزامات که باعث می شود توجه مخاطب به کالا جلب گردد، برخورداری از نام و نشان تجاری است. کما اینکه بدون بهره مندی از این مهم، تبلیغات آنچنان که باید و شاید تاثیرگذار نخواهد بود.

2) با ثبت برند می توانید از خطر سواستفاده های احتمالی در امان بمانید

زمانی که یک کالا و محصول، نام و نشان و همچنین لوگو تجاری داشته باشد، احتمال سو استفاده از آن کم خواهد شد. چرا که سارقان فضای کسب و کار، کمتر می توانند کیفیتی که برندها ارائه میدهند را ارائه نمایند.

3) با ثبت برند  شما میتوانید منافع مالی و معنوی خودتان را حفظ کنید.

ثبت برند به صاحبان سرمایه کمک می کند تا حق و حقوق قانونی داشته باشند و این چنین قانون از منافع آنها حمایت نماید.

ثبت برند فواید دیگری نیز دارد که در ادامه آنها را ذکر خواهیم کرد:

♦ شما می توانید برندی که ثبت کرده اید را انتقال دهید چون علامت های تجاری قابل نقل و انتقال می باشند.

♦ با ثبت برند، کسب و کار شما بیشتر به چشم آمده و مقبولیت بیشتری پیدا خواهید کرد.

♦ با ثبت برند،  شما می توانید راحت تر تقاضای وام کنید.

♦ برای اعطای نمایندگی، ثبت برند ضروری است.

از اینرو دیگر فرقی ندارد که شما یک تولید کننده بزرگ هستید و یا کسی هستید که محصولات محدودی را تولید می کند با ثبت برند می توانید رسمیت بیشتری به کالا یا خدمت ارائه شده ببخشید.

طبقات مربوط به ثبت برند

طبقات موسوم به طبقات ثبت برند یا جدول طبقه بندی کالا، یک نوع گروه بندی است که در 40 الی 45 طبقه در دسترس می باشد. این جدول اهمیت دارد چون بر اساس آن خدمات یا کالاهای تولید شده را دسته بندی می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که برای ثبت برند، چون بحث حمل و نقل و توزیع، مهم تلقی می شود باید طبقات 35 و 39 را لحاظ کرد. چون این طبقات به بسته بندی، تبلیغات و…  مربوط هستند.

مدارک لازم ثبت برند (مالکیت حقیقی)

1- اصل شناسنامه، کارت ملی و کپی از آنها

2- مجوز فعالیت و کپی از آن ( گفتنی است که مجوز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، مجوز کسب، کارت بازرگانی و… زیر عنوان مجوز فعالیت قرار می گیرند )

3- برای ثبت برند های لاتین، ارائه کارت بازرگانی لازم می باشد.

مدارک لازم برای ثبت برند (مالکیت حقوقی)

1- اصل شناسنامه و کارت ملی فرد یا افراد حقوقی و کپی از آنها

2- متن آگهی در روزنامه رسمی

3- به منظور ثبت برند لاتین، ارائه کارت بازرگانی الزامی است

4- مجوز فعالیت و کپی از آن (گفتنی است که مجوز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، مجوز کسب، کارت بازرگانی و… زیر عنوان مجوز فعالیت قرار می گیرند.)

مراحل ثبت برند

در واقع دو روش برای انجام این کار وجود دارد. روش سر راست تر و ساده تر استفاده از سامانه های هوشمند ثبت برند می باشد. استفاده کردن از سامانه های هوشمند به شما می کند تا با کمترین زحمت و با کمک گرفتن از فرایند برون سپاری صفر تا صد پروسه را به انجام برسانید. اما در روش دوم شما باید به سایت اینترنتی قوه قضائیه مراجعه کرده و مراحلی را انجام دهید.

گفتنی است انجام روش دوم، در مقایسه با انجام روش اول، هم پر دردسر تر است و هم بیشتر زمانبر می باشد.

1- ابتدا فرم درخواست را تکمیل نمایید، این فرم شامل مشخصات مالک برند می باشد.

2- مدارکی که مورد نیاز است را بارگذاری نمایید

3-اطلاعات وارد شده و مدارکی که آپلود نموده اید را تایید بفرمایید

4- هزینه های مربوطه را پرداخت کنید

5- شماره اظهارنامه برند و یک کد مخصوص به تلفن شما ارسال می شود، آن را تایید کنید

گفتنی است که بعد از اتمام تمامی این مراحل لازم است تا یک نسخه تحت عنوان نسخه نهایی برای شما ارسال گردد. در صورت عدم وجود مشکل، شما باید نسخه را امضا نموده و مجددا برای اداره ارسال کنید.

هزینه ثبت برند چقدر است؟

گفتنی است که هزینه  ثبت برند متغیر بوده و تعداد خطوط آگهی در روزنامه، تعداد طبقات انتخابی،ریز کالاها و… فاکتورهای مهمی در تعیین هزینه به حساب می آیند.ناگفته نماند که بر اساس یک برآورد کلی ثبت برند مبلغی بین 1میلیون و 800 هزار تومان تا 3 میلیون و 200 هزار تومان را دارا است.

بهتر است برای اطمینان بیشتر در ارتباط با هزینه ها، به سامانه های هوشمند ثبت برند سر بزنید.

ثبت برند چقدر زمان بر است؟

زمان تخمینی برای انجام این کار چهار ماه برآورد شده. که این چهار ماه از زمان ارسال اظهارنامه تا زمان دریافت گواهینامه ارزیابی شده است.

نتیجه اینکه:

♦ جلوگیری از هر گونه سواستفاده باعث می شود تا افراد بیش از گذشته برای ثبت برند ترغیب گردند.

♦ هزینه این کار از 18000000 تومان آغاز شده و تا 32000000 تومان ادامه دارد. لازم به ذکر است که تعداد طبقات انتخابی و … در مقدار این رقم تاثیرگذار هستند.

تمامی این مراحل را میتوان با مراجعه به اینترنت و در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام رساند. پس به سامانه مراجعه کرده و دستورالعمل ها را اجرا نمایید.

در این مقاله سعی بر این شد تا از اهمیت و مراحل ثبت برند گفته شود. امیدواریم که بعد از خواندن این متن اطلاعات مورد نیازتان را کسب نموده باشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید