سیاهرگ‌های واریسی و عاداتی برای تسکین آنها

    کد خبر :726731

 سیاهرگ های واریسی ظاهری ناخوشایند دارند و می توانند نشانه ای از بروز مشکل در گردش خون باشند. خوشبختانه، شما می توانید با دنبال کردن برخی عادات سالم آنها را به حداقل برسانید.

برخی عادات سالم می توانند به کاهش طبیعی سیاهرگ های واریسی کمک کنند. اگرچه برای موارد شدید باید درمان ارائه شده از سوی پزشک را دنبال کرد، اما به طور کلی شما می توانید سیاهرگ های واریسی را با برخی تغییرات در روتین روزانه خود به حداقل برسانید.

سیاهرگ های واریسی رگ هایی پیچ خورده و متورم هستند که اغلب زیر سطح پوست نمایان می شوند. آنها به رنگ آبی یا بنفش دیده می شوند و به طور معمول در پاها شکل می گیرند. متاسفانه، روشی 100 درصد موثر برای پیشگیری از بروز سیاهرگ های واریسی وجود ندارد اما برخی اقدامات می توانند به پیشگیری از وخیم‌تر شدن شرایط آنها کمک کنند.

عاداتی برای کاهش سیاهرگ های واریسی به طور طبیعی سیاهرگ های واریسی به واسطه نقص در عملکرد دریچه های یک طرفه موجود در رگ های خونی که تنطیم گردش خون را بر عهده دارند، شکل می گیرند. از آنجایی که آنها قادر به بازگشت خون به قلب به صورت بهینه نیستند، سیاهرگ ها گشاد شده و ممکن است زیر سطح پوست نمایان شوند.

در حقیقت، فراتر از رگ هایی بیرون زده، این شرایط می تواند موجب ناراحتی هایی مانند احساس سنگینی، درد یا تورم در پاها شود.

ورزش و کشش پاها

زمانی که موضوع کاهش و تسکین شرایط سیاهرگ های واریسی به طور طبیعی مطرح می شود، باید سبک زندگی کم تحرک را کنار بگذارید. ورزش روزانه و انجام حرکات کششی پاها حتی برای چند دقیقه نیز می تواند به بهبود گردش خون کمک کند. در حقیقت، این عادت عامل کلیدی برای پرهیز از بیماری هایی است که بر سلامت گردش خون تاثیر می گذارند.

نکات:

روزانه حداقل 20 دقیقه ورزش کنید.

تمرینات ورزشی که پاها را درگیر می کنند، انجام دهید.

گرم کردن بدن را پیش از ورزش فراموش نکنید.

در صورت تمایل می توانید یک روتین یوگا را دنبال کنید. برخی حرکات یوگا برای گردش خون و تقویت عضلات بسیار مفید هستند.

بالا قرار دادن پاها

برای تسکین سریع درد و ناراحتی ناشی از سیاهرگ های واریسی می توانید پاهای خود را برای چند دقیقه به سمت سقف بالا بیاورید. این تمرین ساده جریان خون در قسمت پایینی بدن را تسهیل کرده و به بازگشت خون به قلب کمک می کند.

نکات:

شما می توانید از یک میز یا دیوار برای بالاتر قرار دادن پاهای خود استفاده کنید.

شما می توانید روی تخت یا زمین دراز کشیده و از سه یا چهار بالش برای بالاتر قرار گرفتن پاهای خود استفاده کنید.

در صورت امکان اجازه دهید پاها برای 15 دقیقه بالاتر از دیگر قسمت های بدن قرار بگیرند.

پرهیز از نشستن یا ایستادن طولانی مدت

باقی ماندن در حالتی یکسان برای مدت زمانی طولانی می تواند موجب بروز مشکلاتی در گردش خون شود. ایستادن یا نشستن برای مدت زمان طولانی فشار بر سیاهرگ ها در پاها را افزایش داده و بازگشت خون به قلب را دشوار می سازد. این شرایط حتی موجب جمع شدن خون و افزایش تورم می شود.

نکات:

پاهای خود را به ویژه هنگامی که نشسته اید هر از گاهی چند بار تکان دهید.

تمرینات کششی را حداقل یک بار در روز انجام دهید.

دو یا سه بار در روز پاهای خود را برای 15 دقیقه بالاتر از دیگر بخش های بدن قرار دهید.

استفاده از جوراب های فشرده سازی

جوراب های فشرده سازی گزینه بسیار مفیدی برای کاهش سیاهرگ های واریسی هستند. استفاده روزانه از آنها به حفظ وضعیت درست دریچه های سیاهرگ ها و بهبود گردش خون کمک می کند. در حقیقت، آنها به کاهش تورم، احساس سوزش و ناراحتی های دیگر ناشی از سیاهرگ های واریسی کمک می کنند.

نکات:

طی روز جوراب های فشرده سازی را بپوشید. این اقدام به کاهش گرفتگی های عضلانی هنگام شب کمک می کند.

با پزشک خود درباره انتخاب بهترین نوع جوراب فشرده سازی صحبت کنید.

دوش آب سرد

دوش آب سرد به عنوان یک تراپی برای تسکین سیاهرگ های واریسی و علائم مرتبط با آن عمل می کند. زمانی که آب سرد با بدن تماس پیدا می کند موجب منقبض شدن رگ های خونی شده که کاهش تورم و احساس سنگینی را به همراه دارد. در حقیقت، آب سرد به کاهش گرفتگی های عضلانی و ناراحتی کلی کمک می کند.

نکات:

اگر در پایان روز با احساس درد یا تورم در پاهای خود مواجه هستید، دوش آب سرد می تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

از قرار گرفتن در وان آب داغ یا وقت گذراندن در وان پرهیز کنید. اگرچه گرما آرامش بخش به نظر می رسد اما اثر منفی بر افراد مبتلا به سیاهرگ های واریسی دارد.

به گزارش بهداشت نیوز،برای کاهش سیاهرگ های واریسی این نکته را به خاطر داشته باشید که تضعیف دریچه های سیاهرگ ها بخشی طبیعی از روند پیری است. از این رو، شما نمی توانید کار چندانی برای مقابله با عواملی مانند سن، جنسیت یا سابقه خانوادگی انجام دهید. اما با دنبال کردن عاداتی سالم همانند مواردی که در بالا به آنها اشاره شد و مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل می توانید به تسکین علائم ناشی از سیاهرگ های واریسی کمک کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید