سکوت تأمین اجتماعی و وزارت کار در برابر عدم واریز بیمه بیکاری/ چرا مسئولان به تعهدات خود در قبال بیکار شده های کرونا عمل نمی کنند؟

    کد خبر :799068

درحالی که بیست و هشتم اسفند سال گذشته، وزارت کار در اطلاعیه ای اعلام کرد که پرونده متقاضیان بیمه بیکاری کرونا بسته شده است و 90 هزار نفر جامانده هم موفق به دریافت مقرری شده اند، گزارش های میدانی حکایت از آن دارد که هنوز به حساب بسیاری از متقاضیان واجد شرایط، مبلغی واریز نشده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- یکسال از آغاز شیوع کرونا و بیکاری بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر از مشمولان قانون تأمین اجتماعی می گذرد اما دولت با وجود وعده و وعیدهای بسیار طی ماه های گذشته، هنوز نتوانسته ماجرای پرداخت بیمه بیکاری کرونا را ختم به خیر کند و همچنان برخی متقاضیان نسبت به عدم واریز مقرری خود ابراز نارضایتی می کنند.

البته بحث بدقولی وزارت کار و تأمین اجتماعی فقط محدود به عدم پرداخت بیمه بیکاری کرونا نمی شود و بسیاری از مشمولان قانون تأمین اجتماعی که به دلایلی غیر از تبعات اقتصادی کرونا از کار بیکار شده اند هم، مقرری خود را دریافت نکرده اند.

بازتاب در گزارشی که اواخر بهمن ماه سال گذشته منتشر کرد، به عدم پرداخت مقرری بیمه بیکاری متقاضیان مشمول شرایط و صف های عریض و طویل مراجعان به شعب مختلف تأمین اجتماعی و ادارات کار برای پیگیری این موضوع، انتقاد کرد.

در این گزارش آمده است که بین سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار در فرآیند ثبت نام متقاضیان دریافت بیمه بیکاری، موازی کاری وجود دارد و هماهنگی های لازم بین این سازمان و وزارتخانه مشاهده نمی شود و همین موضوع موجب شده که متقاضیان بیمه بیکاری با وجود ثبت نام در سایت وزارت کار، دوباره همان مدارک آپلود شده را به شعبه های تأمین اجتماعی تحویل دهند.

در حال حاضر نزدیک به دو ماه از انتشار این گزارش می گذرد اما همچنان بسیاری از متقاضیان دریافت بیمه بیکاری موفق به دریافت مقرری نشده اند و هیچ کدام از مراکز ارتباطات مردمی 2500 وزارت کار و 1420 سازمان تأمین اجتماعی هم پاسخ قانع کننده ای به آنها نمی دهند.

لزوم پاسخگویی به متقاضیان واجد شرایط ناراضی

اگر سری به سایت های مرتبط با اخبار بیمه بیکاری بزنید با حجم بالایی از کامنت های کاربرانی روبرو می شوید که از عدم پرداخت مقرری خود طی ماه های گذشته ناراضی هستند.

بسیاری از متقاضیان نسبت به عدم واریز بیمه بیکاری خود در اسفند سال 99 و فروردین امسال شکایت دارند و از مسوولان وزارت کار و تأمین اجتماعی می خواهند که هر چه زودتر به خواسته آنها رسیدگی شود، برخی از آنها اعلام کرده اند که پس از پیگیری های بسیار درباره چرایی عدم واریز مقرری به آنها گفته شده که تا روزهای آینده، بیمه بیکاری آن ها پرداخت می شود اما هنوز مبلغی به حساب آنها نیامده است.

ناگفته نماند در صورت حضور در شعب تأمین اجتماعی هم با افرادی روبرو می شوید که در دریافت مبلغ بیمه بیکاری خود با مشکل مواجه شده اند، یکی از متقاضیان که برای رسیدگی به مشکل عدم پرداختی مقرری اش به شعبه 13 تأمین اجتماعی تهران مراجعه کرده است، در گفت و گو با خبرنگار بازتاب می گوید: 5 ماه است که در سامانه وزارت کار ثبت نام کرده ام اما هنوز حق بیمه ام واریز نشده است با اینکه بهمن ماه به من اعلام کردند که بیمه بیکاری در اسفند ماه واریز می شود اما پولی به حساب من واریز نشد.

او ادامه می دهد: پس از مراجعه دوباره به این شعبه در اسفندماه؛ کارمند بخش بیمه بیکاری دلیل عدم پرداخت مقرری را نبود بودجه لازم دانست و گفت که مقرری بیمه بیکاری ام حتما در فروردین 1400 واریز می شود اما 17 روز از فروردین گذشته و هنوز پولی به حساب من واریز نشده است.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان به شعبه 13 تأمین اجتماعی به خبرنگار بازتاب می گوید: تا اسفند ماه، حق بیمه اش سر موعد واریز می شده اما از اسفند سال گذشته تاکنون موفق به دریافت مقرری نشده و پس از مراجعه به این شعبه هم به او اعلام کرده اند که ماه دیگر حق بیمه اش واریز می شود اما دلیلی منطقی برای این عدم پرداخت به او گفته نشده است.

درواقع یک سوی این ماجرا، متقاضیانی هستند که شغل خود را از دست داده و موفق به یافتن شغلی نشده اند و با وجود گرانی های فلج کننده باید مخارج زندگی خود و خانواده شان را تأمین کنند و طرف دیگر هم سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار است که بالابودن تعداد دریافت کنندگان بیمه بیکاری در یکسال گذشته موجب شده که آنها در اجرای تعهداتشان موفق نباشند.

البته نباید از این موضوع غافل ماند که دولت مبلغ 5 هزار میلیارد تومان را به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده تا از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، حمایت شود، بنابراین انتظار می رود که وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول را با جدیت بیشتری دنبال کنند تا فشار اقتصادی وارده بر کارگران بیکار شده بیش از این بر دوش آنها سنگینی نکند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید