سلامت ریه و اهمیت آن

    کد خبر :875538

فردی که به عنوان متخصص ریه مشغول به فعالیت است، لازم است در کار خود مهارت و دانش کافی را داشته باشید، زیرا ریه یکی از حساس‌ترین عضوها در بدن است و باید به سلامت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در صورتی که ریه دچار آسیب شود و به موقع برای درمان آن اقدام نشود، آسیب‌های جدی به فرد وارد می‌شود و در برخی از موارد منجر به مرگ می‌شود. بنابراین دقت داشته باشید از مواردی که موجب آسیب به ریه می‌شود دوری کنید و در صورت مشاهده‌ی هر گونه علائمی به دکتر متخصص ریه مراجعه نمایید.

متخصص ریه پزشکی است که بیماری‌های سیستم تنفسی، ریه‌ها و سایر اندام‌هایی را که به تنفس شما کمک می‌کنند تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. برای برخی از بیماری‌های نسبتا کوتاه‌مدت که بر ریه‌های شما تاثیر می‌گذارند، مانند آنفولانزا یا ذات‌الریه، ممکن است بتوانید تمام مراقبت‌های مورد نیاز را از پزشک عمومی دریافت کنید. اما اگر سرفه، تنگی نفس یا سایر علائم شما بهتر نشد، ممکن است لازم باشد به یک متخصص ریه مراجعه کنید.

ما در ادامه در رابطه با انواع بیماری‌های ریوی و درمان آن‌ها صحبت می‌کنیم و همچنین به شما عزیزان راهی را معرفی می‌کنیم که بتوانید در کمترین زمان ممکن از بهترین پزشکان ایران مشاوره دریافت کنید و یا به صورت حضوری به مطب آن‌ها مراجعه نمایید.

بیماری های ریه

ریه قسمت مهمی از دستگاه تنفسی است که روزانه هزاران بار برای دریافت اکسیژن و خروج کربن دی اکسید نیاز به انقباض و انبساط آن است. بنابراین سلامت ریه اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر فردی به بیماری‌های ریوی دچار شود، قاعدتاً در تنفس مشکل پیدا می‌کند و البته رسیدگی به موقع به آن و مراجعه به دکتر ریه، می‌تواند از بروز مشکلات حادتر جلوگیری کند.

مهم‌ترین بیماری‌های ریوی که در عملکرد مجاری هوایی، اختلال ایجاد می‌کند، عبارت است از:

آمفیزم

♦ آسم

♦ برونشیت حاد

♦ برونشیت مزمن

♦ فیبروز کیستیک

♦ ( COPD) بیماری انسدادی مزمن ریوی

مهم‌ترین بیماری‌های ریوی که در عملکرد کیسه‌های هوایی، اختلال ایجاد می‌کند، عبارت است از:

♦ آمفیزم

♦ ذات الریه

♦ سل

♦ پنوموکونیوز

♦ سرطان ریه

♦ ورم ریوی

♦ سندرم دیسترس تنفسی حاد

آمبولی ریه چیست؟

گاهی درنتیجه ایجاد لخته در سیاهرگ‌های عمقی یا در اثر شکستگی استخوان یا شرایطی مشابه، یک لخته خون یا چربی یا بافت یا حتی هوا وارد رگ‌ می شود. این لخته به سمت قلب و سپس به سمت ریه حرکت می کند و در سرخرگ‌های ریه جا خوش می‌کند. در اثر این اتفاق جریان خون ورودی به ریه مسدود می‌شود، میزان اکسیژن ریه‌ها پایین می‌آید و فشار خون در شریان‌های وریدی بالا می‌رود. اگر لخته‌ای در مجاری و رگ‌ها ایجاد شود و همان‌جا بماند، به آن ترومبوز thrombus می‌گویند. اما اگر لخته از دیواره رگ جدا شده و به سمت سایر اندام بدن حرکت کند، به آن آمبولوس embolus یا آمبولی ریه گفته می‌شود.

نوع نادری از این آمبولی به نام آمبولی ریه در بارداری وجود دارد. در این نوع آمبولی معمولاً در طول زایمان یا بلافاصله پس از تولد نوزاد روی می‌دهد. به این صورت که قسمتی از مایع آمنیوتیک اطراف جنین وارد جریان خون مادر شده و به سمت ریه‌ها حرکت می‌کند.

در درمان آمبولی ریه، سرعت حرف اول را می‌زند. چراکه هرگونه تعلل در درمان، باعث آسیب به قلب یا ریه شده و حتی موجب مرگ شود. با شناخت علائم آمبولی ریه و مراجعه زودهنگام به متخصص ریه می‌توان از عوارض جدی این بیمار جلوگیری کرد.

در صورتی که به یکی از بیماری‌های بالا دچار شدید و به دنبال یک متخصص ریه کاربلد و باتجربه هستید، می‌توانید به سامانه دکترتو مراجعه کنید و از مشاوره‌های بهترین دکترهای متخصص در این زمینه بهره‌مند شوید. همچنین اگر نیاز به مراجعه حضوری داشته باشید، می‌توانید به راحتی و در هر زمانی از دکترتو نوبت بگیرید.

عفونت ریه

عفونت ریه ممکن است خفیف یا شدید باشد. خفیف بودن یا شدید بودن عفونت به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارت است از سن فرد، نوع عفونت و سلامت کلی فرد. همچنین لازم است بدانید که در برخی از موارد، فرد علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی دارد، با این تفاوت که زمان طولانی، این علائم همراه فرد است.

به طور کلی علائمی که می‌تواند نشان دهنده‌ی عفونت ریه باشد، عبارت است از:

♦ احساس درد در قفسه‌ی سینه

♦ سرفه همراه با مخاط غلیظ

♦ بدن درد

♦ تب

♦ تنگی نفس

♦ آبریزش بینی

♦ خس خس

♦ خستگی

♦ آبی شدن رنگ پوست یا لب

♦ شنیدن صدای خرخره یا صدایی ریز در ریه‌ها

اکنون که از علائم عفونت ریه آگاهی دارید، لازم است در صورت داشتن هر گونه علائم برای درمان آن اقدام کنید.

سرطان ریه

ممکن است در مراحل اولیه سرطان ریه، فرد هیچ گونه علائمی نداشته باشد و پس از آن که پیشرفت زیادی کرد، خودش را نشان دهد. در این بخش مواردی را بیان می‌کنیم که با مشاهده‌ی آن‌ها، لازم است به متخصص ریه مراجعه کنید و در صورت نیاز، درمان خود را هر چه سریع‌تر شروع کنید.

انواع سرطان ریه

دو نوع سرطان ریه با الگوی رشد و گسترش متفاوت وجود دارد که در زیر میکروسکوپ قابل تشخیص هستند: کارسینوم سلول‌های کوچک ریه (SCLC) و کارسینوم سلول‌های غیر کوچک ریه (NSCLC).

کارسینوم سلول‌های غیر کوچک ریه (NSCLC)

شایعترین نوع سرطان ریه است (۸۰ تا ۸۵ درصد موارد). کارسینوم سلول‌های غیر کوچک ریه تهاجمی نیست، به بافت‌های اطراف دست اندازی نمی‌کند و نیاز به درمان فوری ندارد. آدنوکارسینوما، کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول‌های بزرگ و تومورهای عصبی نورونی سلول‌های بزرگ، از انواع NSCLC هستند. کارسینوم سلول سنگفرشی در سلول‌های پوشاننده‌ی دستگاه تنفسی و آدنوکارسینوما در قسمت بیرونی ریه‌ها ایجاد می‌شوند.

کارسینوم سلول‌های کوچک ریه (SCLC)

حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از سرطان‌های ریه را شامل می‌شود که دارای احتمال متاستاز بالایی است. SCLC رشد و گسترش سریع‌تر از NSCLC دارد و همین ویژگی باعث می‌شود به شیمی درمانی بیشتر پاسخ دهد. با این حال، احتمال درمان SCLC کمتر است. در برخی موارد، تومورهای سرطانی ریه، شامل هر دو نوع NSCLC و SCLC هستند.

مزوتلیوما (Mesothelioma)

نوع دیگری از سرطان ریه است که با قرارگیری در معرض آزبست (پشم شیشه) ارتباط دارد.

علائمی که ممکن است نشان دهنده‌ی سرطان ریه باشد، عبارت است از:

♦ سرفه‌های مداومی که قطع نمی‌شوند

♦ در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه احساس درد داشته باشد

♦ سرفه‌های عمیق‌تر یا سرفه‌هایی که با مقداری خلط یا خون همراه است

♦ از نفس افتادن یا همان تنگی تنفس داشتن به خصوص زمانی که پس از انجام فعالیت‌ها به آن دچار می‌شوید

♦ در هنگام تنفس متوجه صدای خس خس در ریه شوید

♦ صدایتان عمیق‌تر، گوش خراش‌تر یا گرفته‌تر شود

دقت داشته باشید که بی‌توجهی به علائم بالا، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به وجود آورد. بنابراین بهتر است از همان ابتدا از متخصص ریه کمک بگیرید و درمان را هر چه سریع‌تر شروع کنید. مطمئن نیستید که به چه دکتری باید مراجعه کنید؟ برای آشنایی با تخصص های پزشکی اینجا کلیک کنید

روش های پاکسازی ریه

روش‌های بسیار زیادی برای پاکسازی ریه وجود دارد. در این بخش برخی از مؤثرترین راهکارها جهت پاسازی ریه را خدمت شما عزیزان نام می‌بریم:

♦ انجام تمرین‌هایی جهت کنترل کردن سرفه

♦ بخار درمانی جهت باز کردن مجاری تنفسی

♦ ورزش کردن به صورت منظم

♦ چای سبز جهت کاهش التهاب در ریه‌ها

♦ استفاده از غذاهای ضد التهاب

♦ تمرین‌های کوبه‌ای جهت از بین بردن مخاط اضافی

مواردی که در بالا نام بردیم، می‌تواند در بسیاری از موارد برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های ریوی هستند، کمک کننده باشد. اما بهتر است در چنین مواردی خودسرانه عمل نکنید و از متخصص های ریه که علم و دانش کافی در این زمینه دارند، کمک بگیرید.

مراقبت های لازم برای حفظ سلامت ریه

لازم است مجدداً تأکید کنیم که ریه‌ یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و بهتر است در طول دوران زندگی، از آن‌ها مراقبت و محافظت شود. اکنون راهکارهایی را بیان می‌کنیم که رعایت نمودن آن‌ها نقش بسیار زیادی در سلامتی ریه‌ها دارد.

این موارد عبارت است از:

♦ پرهیز از سیگار و دیگر دخانیات

♦ داشتن فعالیت‌های بدنی روزانه

♦ استفاده از دستگاه رطوبت ساز

♦ شستشوی منظم دست ها

♦ حضور نداشتن در محیط‌های آلوده

♦ نوشیدن آب به مقدار زیاد

♦ پاکسازی فرش‌های خانه

♦ انجام معاینات منظم

با رعایت نمودن موارد بالا، می‌توانید تا حد بسیار زیادی از بروز هر گونه بیماری ریوی جلوگیری کنید و تنفسی سالم داشته باشید.

کلام آخر در خصوص سلامت ریه

دانستید بیماری‌های ریوی می‌توانند بسیار خطرساز باشند و باید در اولین فرصت به متخصص ریه مراجعه شود. دنیای پزشکی دنیای گسترده‌ای است و تخصص‌های پزشکی فراوانی در آن وجود دارند. بسیاری از رشته‌های تخصصی دارای تعدادی فوق تخصص هستند و در برخی از رشته‌ها فلوشیپ هم معنی پیدا می‌کند.

منبع: بلاگ دکترتو (doctoreto.com)

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید