سقف خورشیدی هیوندای سوناتا هیبرید 2020 چگونه کار می‌کند

  • خودرو
  • پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶
    کد خبر :587581

هیوندای فناوری جدید سقف خورشیدی را با سوناتا هیبرید ۲۰۲۰ ارائه خواهد داد. فناوری خورشیدی باعث کاهش انتشار آلایندگی و بهبود مصرف سوخت خودرو می‌شود.

پس از عرضه‌ی سوناتا هیبرید جدید در بازار کره جنوبی، هیوندای به‌زودی عرضه‌ی آن را در آمریکای شمالی آغاز خواهد کرد؛ به همین علت این خودروساز جزئیات بیشتری درباره‌ی سیستم شارژ سقفی خورشیدی منتشر کرده است. برای اولین‌بار در تاریخ این شرکت، پنل‌های نصب‌شده روی سقف خودرو هنگام رانندگی باتری را شارژ می‌کنند؛ بنابراین از تخلیه‌ی باتری جلوگیری کرده، راندمان را بهبود می‌بخشند و آلایندگی را کاهش می‌دهند.

هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۲۰ به لطف فناوری خورشیدی، از انرژی الکتریکی و شعاع حرکتی اضافی بهره می‌برد. طبق گفته‌ی مسئولان این شرکت، سیستم خورشیدی که به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود، می‌تواند ۳۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت باتری را در طول روز شارژ کند و ۶ ساعت شارژ روزانه باعث می‌شود تا شعاع حرکتی سالانه‌ی این خودروی هیبریدی حدود ۱،۳۰۰ کیلومتر افزایش یابد.

هنگامی که انرژی خورشیدی سطح پنل را فعال کند، سقف با استفاده از فوتون‌های نور خورشید آن را به برق تبدیل می‌کند. فرایند تبدیل باعث ایجاد جفت الکترون-حفره در سلول‌های سیلیکونی می‌شود که جریان برق تولید می‌کنند و در ادامه توسط یک کنترلر به ولتاژ استاندارد تبدیل می‌شوند و سپس در باتری ذخیره خواهند شد. این فناوری مانند فیلم‌های علمی‌تخیلی به نظر می‌رسد، اما کاملاً واقعی است و به نظر می‌رسد که عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

سقف خورشیدی نقش پشتیبان را بر عهده دارد، اما امکان به‌روزرسانی‌های اضافی و بهینه‌سازی‌ها را فراهم می‌کند. بسیار جالب است که ببینیم چگونه خودروسازان تکامل می‌یابند و با خواسته‌ها سازگار می‌شوند. تیم هیوندای با استفاده از فناوری‌هایی مانند سقف خورشیدی، نشان می‌دهد که خودروهای آینده نسبت به تصور ما بسیار پاک‌تر هستند.

هوی وون یانگ، معاون ارشد و رئیس واحد فناوری گروه خودروسازی هیوندای می‌گوید:فناوری سقف خورشیدی، نمونه‌ی خوبی از حرکت هیوندای موتور به سمت ارائه‌ی سیستم‌های حمل‌ونقل پاک است. فناوری خورشیدی هیوندای به مشتریان اجازه می‌دهد تا به‌طور جدی با مسئله‌ی انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده مقابله کنند. ما در تلاشیم تا کاربرد این فناوری را فراتر از خودروهای سازگار با محیط زیست، به وسایل نقلیه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی نیز گسترش دهیم.

سوناتا هیبرید ۲۰۲۰ از پیشرانه‌ی اسمارت‌استریم G۲.۰ GDi HEV چهار سیلندر مجهز به جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته با فناوری کنترل فعال تعویض دنده (ASC) بهره می‌برد. پیشرانه‌ی بنزینی ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و موتور الکتریکی ۵۱ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. مسئولان هیوندای می‌گویند هم‌اکنون هیچ برنامه‌ای برای ورود سوناتا هیبرید به اروپا وجود ندارد؛ با این حال خودروساز کره جنوبی همچنان به فروش هیوندای i40 در مدل‌های سدان و استیشن ادامه می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید