سفر رئیسی به روسیه؛ تلاش‌های دولت برای توسعه روابط با روسیه چه سرانجامی خواهد داشت؟

    کد خبر :872233
سفر رئیسی به روسیه

رئیس‌جمهور روسیه از سفر ابراهیم رئیسی به مسکو در ابتدای سال آینده میلادی خبر داده است. موضوع سند جامع همکاری‌های دو کشور و پیگیری سایر پرونده‌های مشترک، در دستور کار این سفر قرار خواهد داشت. در حالی که به نظر می‌رسد گفتگوهای وین با پیشرفت همراه بوده، سفر رئیس‌جمهور به مسکو از اهمیت برخوردار است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- بخش فارسی خبرگزاری «اسپوتنیک» از سفر «سید ابراهیم رئیسی» به مسکو در ابتدای سال 2022 خبر داد.

مطابق این خبر، «ولادیمیر پوتین»، در حاشیه دیدار با نخست‌وزیر یونان اعلام کرد «در خصوص مشکلات ایران صحبت کردیم، من تصور می‌کنم که دعوت من از رئیس‌جمهور ایران پذیرفته شده و او در ابتدای سال آینده به روسیه سفر خواهد کرد».

پوتین بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، ضمن تبریک به ابراهیم رئیسی، نسبت به تقویت همکاری‌های تهران-مسکو ابراز امیدواری کرده بود.

حدود یک‌ماه قبل نیز، رئیسی در تماس تلفنی با پوتین ضمن تأکید بر اراده تهران برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با روسیه، از آمادگی ایران برای نهایی کردن سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور خبرداده بود؛ موضوعی که پوتین نیز بر انجام سریع آن تأکید کرده بود.

پیش‌بینی می‌شود در سفر آتی رئیسی به مسکو، دو رئیس‌جمهور آخرین وضعیت تدوین سند همکاری‌های دو کشور را بررسی کنند.

بی‌تردید موضوع مذاکرات وین و فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله موضوعات مهم گفتگوی پوتین و رئیسی خواهد بود.

از جمله موضوعات دیگری که انتظار می‌رود در سفر رئیس‌جمهور به روسیه پیگیری شود، پرونده خریدهای تسلیحاتی ایران، به ویژه نوسازی نیروی هوایی است. پیش‌تر سرلشکر «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از انعقاد قراردادهای خرید تجهیزاتی شامل هواپیما‌های جنگنده، جت آموزشی و بالگرد‌های رزمی از روسیه خبر داده بود.

رئیس‌جمهور و مقام‌های دولت مکرر بر توسعه روابط با کشورهای همسایه و توسعه همکاری‌ها با چین و روسیه در راستای سیاست نگاه به شرق تأکید کرده‌اند.

گسترش تلاش‌های دیپلماتیک میان ایران و همسایگان عرب برای مدیریت و حل‌وفصل اختلافات و سفر آتی ابراهیم رئیسی به مسکو از این جهت حائز اهمیت است.

با این وجود، مسئله تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران، همچنان مهم‌ترین مانع گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران با چین، روسیه و همسایگان جنوبی است.

در سایه ابراز رضایت «علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزرات امور خارجه از دور اخیر گفتگوهای وین، امیدواری‌ها در مورد به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشته شدن دست‌کم بخشی از تحریم‌ها افزایش یافته است.

در این شرایط، یک نگرانی، نگاه برخی مقام‌های ایرانی در مورد رفت و آمدها و دیدارهای دیپلماتیک است؛ بر اساس این نگاه مهم‌ترین نتیجه و دستاورد سفرهای مقام‌های ارشد کشور با رهبران سایر کشورها، نشان دادن منزوی نبودن ایران به غرب است.

مطابق این نگاه، فارغ از محتوای مذاکرات و نتایج عملی آن برای کشور، صرف برگزاری دیدار میان ابراهیم رئیسی با رئیس‌جمهور روسیه یک دستاورد محسوب می‌شود؛ نگاهی مقام‌های ارشد دولت نباید در دام آن گرفتار شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید