سرنوشت کوهنورد فدارکار در علم کوه

  • ورزشی
  • یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ۱۶:۰۵
    کد خبر :886072
سرنوشت کوهنورد فدارکار در علم کوه

دو کوهنورد تهرانی به نام‌های عباس کلهر و حامد شاه‌حسینی قرار بود از مسیر گرده آلمان‌ها به قله علم‌کوه صعود کنند که به‌دلیل سرمای شدید زمین‌گیر شدند.

عباس کلهر، مربی برف و یخ فدراسیون کوهنوردی روز چهارشنبه ۲۲ دی با زمین‌گیر شدن همنوردش با اورژانس مازندران تماس می‌گیرد و با اطلاع دادن اوضاع وخیم او درخواست امداد می‌کند.

او تا رسیدن نیروهای امدادی، هم‌نوردش را رها نمی‌کند و با این که توان فعالیت داشته، به امید نجات وی کنار بالینش می‌ماند تا با استفاده از مهارت‌های امدادی و پزشکی کوهستانی‌اش بتواند مانع از بروز مشکلات بعدی شود یا حداقل با تغذیه و امکانات موجود بتواند هم‌طنابش را تا رسیدن نیروهای امدادی حفظ کند.

نیروهای امدادی پنجشنبه ۲۳ دی با بالگرد خود را به ارتفاعات علم کوه می‌رسانند و تیمی متشکل از ۳ کوهنورد داوطلب را در کنار جان‌پناه خرسان مستقر می‌کنند. این تیم با انجام کار فنی به ۲ کوهنورد گرفتار می‌رسند و با پیکر بی‌جان مرحوم حامد شاه حسینی مواجه می‌شوند. مرحوم کلهر اما در تمام این مدت منتظر نیروهای امدادی بوده تا حامد را نجات دهد.

کوهنوردان امدادگر می‌گویند ابتدا مقداری مایعات و خوراکی به عباس کلهر که در آن زمان دچار سرمازدگی متوسط شده بوده، داده‌اند و سپس با زدن کارگاه فنی موجبات صعود او را فراهم کرده و مصدوم توانسته چند ساعت برای صعود با ابزار تلاش کند. تا اینکه امدادگران با توجه به باد و سرمای شدید در منطقه و بیهوشی عباس کلهر روی طناب، تصمیم به بازگشت به جان پناه خرسان می‌گیرند و به این ترتیب عملیات نجات ۲ کوهنورد در این مرحله به پایان می‌رسد.

تیم اعزامی سازمان امداد و نجات نیز به دلیل مواجه شدن با هوای نامناسب و عدم امکان پرواز بالگرد، شش روز در جان پناه می‌مانند تا این که در شرایط مناسب با بالگرد به پایین باز می‌گردند.

در ادامه، با پیگیری خانواده‌ها و تلاش‌های صورت‌گرفته، تیم جدیدی متشکل از هفت نفر که بدنه اصلی آن‌ها افراد داوطلب بودند، بعد از رصد پنجره‌های هوایی مناسب در منطقه مستقر می‌شوند و بعد از ۲ روز تلاش می‌توانند پیکر کوهنورد فداکار و از جان گذشته، عباس کلهر را به تهران منتقل کنند.

پیکر مرحوم حامد شاه‌حسینی هنوز در بلندای علم کوه و لابه‌لای گرده آلمان‌ها است و وضعیت آب و هوایی اجازه برگراندن او را نداده است. امدادگران برای انتقال پیکر حامد شاه‌حسینی منتظر هوای مناسب هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پیکر مرحوم عباس کلهر -جوان ۳۷ ساله اهل تهران- دوشنبه هجدهم بهمن ساعت ۱۰ صبح به سمت گلزار شهدای مسگرآباد تشییع می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید