سرانجام پشت گوشی‌ها مدرن می‌شوند؛ نگاهی به رنگ‌بندی ساختاری

  • آرشیو
  • شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ۱۸:۲۶
    کد خبر :380467

در سال ۲۰۱۷ میلادی راهکاری مانند کاهش حاشیه صفحه‌نمایش، تحول ویژه‌ای در نمای جلویی گوشی‌های هوشمند ایجاد کرد. این در حالی است که در خصوص بدنه پشتی این محصولات محبوب، مدت‌هاست نوآوری جدیدی اتفاق نیفتاده‌ و در بحث کیفیت ساخت و طراحی بدنه پشتی گوشی‌های هوشمند، شاهد استفاده از همان‌ متریال‌های همیشگی و صرفاً رنگ‌بندی‌های متفاوت بودیم. اما امسال تکنولوژی‌های جدیدی به بازار آمده که در ادامه به بررسی جذاب‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش بازتاب، یکی از این فن ‌آوری‌های جدید پوشش NCVM (Non-conductive vacuum metalizing)نام دارد که برای تغییر رنگ پشت دستگاه‌ها استفاده می‌شود. این فناوری برای استفاده در محصولاتی طراحی شده که قابلیت دریافت و ارسال امواج الکترومغناطیسی را دارند. گوشی‌های هوشمند، سیستم‌های جی‌پی‌اس محور و دستگاه‌های ارتباطی بلوتوثی از این دسته‌اند. این ترکیب، نه‌تنها تاثیر منفی روی فرکانس‌های رادیویی نداشته بلکه به دریافت هرچه بهتر نسبت سیگنال به نویز در این دستگاه‌ها کمک کرده و اثرات منفی هم روی بدن انسان نخواهد داشت. ارائه عملکرد مناسب در مقابل عواملی نظیر فرسایش و سایش از دیگر مزایای این ترکیب است.

علاوه بر کیفیت متریال، استفاده از راهکارهای جدید برای ایجاد رنگ‌بندی‌های جذاب نیز به مرحله اجرا درآمده است. راهکارهایی که در جدیدترین آنها، در قالب‌ رنگ‌بندی‌های طیفی که با استفاده از ساختار جنس بدنه و ایجاد هاله‌های ترکیبی، در محصولات جدیدی مانند Huawei nova 3 و Nova 3i Huawei شرکت هواوی نمود پیدا کرده است.

در رنگ‌بندی ساختاری طیفی با هاله‌های ترکیبی، تابش نور از زوایای مختلف، باعث بازتابش‌های متفاوت می‌شود. به این ترتیب، رنگ‌های ایجاد شده ممکن است متفاوت از رنگ‌دانه‌های استفاده شده روی سطح پشتی گوشی باشند. این اتفاق باعث می‌شود کاربر از زوایای مختلف، طیف‌های رنگی متفاوتی را مشاهده کند.

رنگ‌بندی ساختاری طیفی به چه معناست؟

در این روش وقتی نور به بدنه شیشه‌ای پشت گوشی برسد، از پنج پوشش نانو متفاوت عبور کرده و پس از فرایندهایی مانند انکسار، بازتابش و تداخل، طول موج‌های قرمز، نارنجی، زرد و سبز جذب خواهند شد. در نتیجه چشمان کاربر تنها رنگ‌های ترکیبی جذاب و غنی آبی-بنفش را مشاهده می‌کند. ترکیب رنگی که گزینه‌ای محبوب در میان کاربران است.

استفاده از فناوری NCVM در مقایسه با راهکارهای سنتی و روش‌های چاپی-جوهری، طرح‌های چشم‌نواز، غنی‌تر با انعطاف بیشتری می‌سازد. همچنین این ترکیب بی‌خطر، سازگار با محیط زیست است. در طول زمان و در اثر گذشت محو نمی‌شود. این ویژگی‌ها باعث شده این فرآیند تبدیل به گزینه ایده‌آل شود.

پیاده‌سازی این فناوری نیاز به شرایط خاصی دارد. به عنوان مثال فرایندهای لازم برای استفاده از رنگ‌بندی ساختاری با هاله‌های ترکیبی باید در محیطی ۱۰۰ درصد خالی از گرد و غبار اجرا شود، زیرا ورود کوچکترین میزان گرد و غبار می تواند کل فرایند را تحت تاثیر قرار دهد . همچنین فرایند پیاده‌سازی پوشش به این سبک و سیاق مدرن، به زمانی چهار برابر زمان معمول نیاز دارد و بازده کاری آن نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

با این وجود، سازگاری با محیط زیست، چشم‌نواز بودن خروجی و ایجاد طرح‌های خاص از جمله مواردی است که باعث شده استفاده از این روش در شرکت‌های نوآور و پیشرو نظیر هواوی و در مدل‌هایی چون Huawei nova 3 و Nova 3i Huawei در دستورکار قرار بگیرد تا پس از سال‌های طولانی شاهد نوآوری و زیبایی بی‌نظیر در بدنه پشتی گوشی‌های موبایل باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید