روحانی: تقریبا وارد پیک پنجم کرونا شده‌ایم

    کد خبر :826152
روحانی: تقریبا وارد پیک پنجم کرونا شده‌ایم

رئیس جمهور گفت: علی‌الظاهر با همه تمهیدات به پیک پنجم وارد شدیم و به آن نزدیک هستیم، در برخی استان‌ها به پیک جدید وارد شده و در برخی استان‌ها هم به آن نزدیک شده‌ایم ولی این هنوز سراسری نیست و می‌توان جلوی گسترش این پیک را گرفت.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: از اسفند سال گذشته با ورود ویروس‌های خطرناک کرونا به کشور مواجه شدیم و آن‌مقطع از غرب کشور و در این ایام نیز گرفتاری ما از ویروس هندی است که مرزهای شرقی وارد کشور شده و تلاش‌ها بر این بود این ویروس در استان‌های جنوبی و شرقی محبوس باشد و به داخل کشور سرایت نکند و تلاش زیادی شد و تأخیر هم انجام گرفت اما متأسفانه این ویروس به استان‌های جنوبی و شرقی اکتفا نکرد و وارد عمق کشور شد؛ الان به برخی استان‌ها وارد شده و در برخی هم وارد نشده و در مجموع شرایط نامناسب‌تری نسبت به هفته‌های گذشته داریم.

وی افزود: در آمار امروز دیدیم که میزان بیماران سرپایی به سرعت افزایش می‌یابد و این میزان افزایش علامتی است برای افزایش بستری‌ها و خدای ناکرده افزایش فوتی‌ها.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: معمولا در اکثر استان‌هایی که حتی ویروس هندی وارد شده، فاصله بین ابتلا و بستری، و بستری و فوتی‌ها زیاد است و علیرغم اینکه مردم مبتلا می‌شوند، هم به‌خاطر امکانات و تجهیزات و مراقبت‌های ویژه و تجربه‌ای که داریم، الحمدلله در مرگ و میر شرایط بهتر از گذشته داریم و البته واکسن هم بسیار موثر است و اگر واکسیناسیون توسعه یابد، مشکلات ما کمتر خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: علی‌الظاهر با همه تمهیدات به پیک پنجم وارد شدیم و به آن نزدیک شدیم، در برخی استان‌ها به پیک پنجم وارد شده و در برخی استان‌ها به پیک جدید نزدیک شده‌ایم ولی هنوز سراسری نیست و می‌شود جلوی گسترش این پیک را گرفت. تست‌ها باید افزایش یابد و پروتکل‌ها باید دقیق‌تر اجرا شده و مقررات مناطق قرمز و نارنجی باید مورد مراعات قرار بگیرد.

وی گفت: کاهش ترددها و تجمعات باید صورت بگیرد و تسامح در اجرای پروتکل‌ها و تعلل از طرف مسئولانی که وظیفه مراقبت دارند، تردد غیرضرور و تجمع غیر ضروری موجب می‌شود که شرایط بدتری پیش رویمان باشد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: جلوی پروازها از هند و بسیاری از کشورها را گرفتیم ولی در عین حال مسیرهای غیرمجاز به شیوع بیماری کمک کرد و دچار مشکل شدیم.

روحانی درباره واکسیناسیون اظهار داشت: ما 60 میلیون جمعیتِ بالای 18 سال داریم که باید حدود 40 میلیون نفر واکسینه شوند تا زنجیره بیماری قطع شود. البته تا واکسیناسیون عمومی و همگانی فاصله داریم ولی گروه‌های هدف و کسانی که سن بالا و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، بیشتر در خطر هستند و در اولویت قرار دارند. تزریق واکسن از امروز بیش از هفته‌های گذشته شروع شده و این آمادگی وجود دارد تا روزانه 500 هزار نفر از مردم واکسینه شوند و این امر، امید و مصونیت ایجاد می‌کند و خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

وی هم‌چنین عنوان کرد: در واکسن داخلی و خارجی مشکل داشتیم و درباره واکسن داخلی همه کمک‌ها را انجام دادیم اما از نظر توانمندی کشور، برای رسیدن به واکسن‌های فراوان و کارهای صنعتی در این‌زمینه فاصله داشتیم؛ فکر می‌کردیم دو ماه زودتر به نقطه‌ی امروز برسیم که رسیدیم. گرفتاری ما درخصوص واکسن خارجی پول و ارز و جابجایی آن بود که این گرفتاری‌ها حل و فصل شد اما امروز کمبود واکسن مطرح است؛ یک کشور به ما قول می‌دهد که مثلا هفته‌ی آینده یک میزان واکسن بفرستد اما خود آن کشور گرفتار می‌شود و می‌گوید که برای نیازمندی‌های داخلی‌اش به واکسن نیاز دارد و موجب تأخیر در رسیدن واکسن به ما می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم‌اکنون شرایط مناسب است و کارها این هفته و هفته‌ی آینده با شرایط بهتری پیش می‌رود، تصریح کرد: در مراکز قرمز و نارنجی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید دقت بیشتری انجام بگیرد و باشگاه‌های بدنسازی، بازارها، سینماها و تئاتر، سالن‌های سرپوشیده، استخرهای سرپوشیده، نمایشگاه‌های عمومی، رستوران‌ها، شهربازی‌ها و تالارهای پذیرایی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ رستوران‌ها بیشتر محل رفت و آمد است و اگر بیرون‌بر باشند مشکلی نیست ولی مکان‌های سربسته مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

روحانی درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور گفت: گزارش‌ها در این‌باره امیدوارکننده نیست رعایت‌ها باید حدود 90 درصد باشد و الان میزان رعایت‌ها 66 درصد است که خیلی پایین است و از مردم می‌خواهیم که مراعات کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

وی با اشاره به استفاده از فضای مجازی برای تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان بیان کرد: طبیعی است که فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم باشد و فضای مجازی حداقل کاری بود که امکان انجام داشت و باید خود را برای بازگشایی مدارس سریع‌تر آماده کنیم. تعطیلی مدارس از حیث روحی و روانی بر دانش‌آموزان تأثیر دارد و فعالیت‌های بدنی آن‌ها کاهش و عادت‌های غذایی‌شان نیز تغییر می‌کند؛ همه این‌ها موجب می‌شود تا سعی کنیم که بچه‌های پیش دبستانی، دبستانی و دبیرستانی به مدرسه بروند.

روحانی اظهار داشت: بسیاری از کشورها پیش‌دبستانی‌ها را تقریبا تعطیل نکردند و برخی کشورها مدارس را در مدت کوتاهی بستند و دوباره باز کردند چون ابتلای افراد زیر 18 سال کم است و در آمار و ارقام ابتلای آنان 5 درصد است که اکثر آن‌ها هم بعد از مدتی بهبود می‌یابند.

رئیس‌جمهور گفت: در دنیا گفته می‌شود که مدارس عامل انتقال بیماری نیستند و کودکان نیز نسبت به یکدیگر خیلی عامل انتقال نیستند و تماس کودک با بزرگتر معمولا امکان انتقال را بیشتر می‌کند و نباید در مدارس از انتشار ویروس خیلی نگران باشیم؛ البته باید از پیش ترتیبات ایمنی برای مدارس آماده کنیم و مثلا معلمین، رانندگان سرویس و مستخدمین مدارس واکسینه شوند و شرایطی را فراهم کنیم تا مردم فرزندان خود را با اطمینان به مدارس بفرستند.

روحانی ادامه داد: ممکن است مدرسه‌ای هم باشد که امکان حضور 100 درصدی دانش‌آموزان را نداشته باشد و می‌توان یک‌روز درمیان بشود و وسایل و امکانات بهداشتی هم باید فراهم شود. امیدواریم شرایطی را فراهم کنیم که پیش‌دبستان، دبستان، دبیرستان و دانشگاه‌ها از مهرماه بازگشایی شوند و اساتید دانشگاه نیز واکسینه شوند تا دانشگاه‌ها حضوری شود. ما یک عقب‌ماندگی تقریبا دو ساله‌ای در امر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها داریم و بلکه شرایطی پیش بیاید تا بچه‌ها وارد مدارس و دانشگاه‌ها بشوند تا بتوانیم جبران کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: گاهی برخی سخنان در فضای مجازی یا حقیقی بیان می‌شود و معمولا رسانه‌های بیگانه و ضدایران آن را بزرگنمایی می‌کنند؛ بعد از بررسی‌ها مشخص شد که آن سخنان دروغ و کذب است، مثلا شایع کردند که در فلان استان دیگر تخت بیمارستانی وجود ندارد و یک فیلم هم منتشر کردند که یک بیمار در بیابان زیر درخت است؛ اینها بازی‌های تبلیغاتی است. در حالی‌که وزیر محترم بهداشت به‌صراحت گفت که در همان استان تخت‌های خالی وجود دارد و ما هم در هفته قبل با استاندار صحبت کردیم و مشکلی نبود.

روحانی ادامه داد: طبیعی است وقتی در یک استانی بیماری شایع می‌شود، نگرانی ایجاد می‌شود و نباید سخنان غیرواقعی را مطرح کنیم؛ خصوصا کسی که مسئولیت دارد و باید بیشتر مراقبت کند.

وی افزود: از سوی دیگر گفته شد در جایی چون برق قطع شده، بیماران در بیمارستان بدون امکانات ماندند و دستگاه‌های تنفسی از کار افتاده است، امروز در جلسه به‌صراحت اعلام شد که این دروغ محض است و همه بیمارستان‌های ما ژنراتور اضطراری دارند و این‌ها دروغی بوده که شایع کرده و مردم را نگران کردند.

رئیس‌جمهور در پایان اظهار داشت: دستگاه‌ها، صدا و سیما و مسئولین به این نکته توجه داشته باشند و با کسانی که تعمدا به‌دنبال ایجاد ناامنی روانی در جامعه هستند، برخورد شود و امیدواریم با کمک همدیگر بتوانیم از این روزهای سخت عبور کنیم و روزهای راحت‌تری پیش روی ملت ما باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید