رنگ‌ها در استان سمنان سخن می‌گویند

    کد خبر :12056

رقابت انتخاباتی پای خود را به استان سمنان نیز باز کرد و پس از روزهای سکوت، بنرها و پوسترهای تبلیغاتی رنگارنگ در خیابان‌های دیار قومس از همه‌جا سخن می‌گویند.

گروه استان‌ها-محمد حسن مقدم نیا: رد پای تبلیغات انتخاباتی این روزها درجای جای استان سمنان دیده می‌شود، از شرقی‌ترین شهرستان تا غربی‌ترین آن‌ها همه‌جا سخن از انتخابات است اما در سطح خیابان‌ها، این شعارهای انتخاباتی هستند که بارنگ‌ها و طرح‌های مختلف سخن می‌گویند.

تبلیغات انتخاباتی در استان سمنان را به آتش زیر خاکستر می‌توان معنا کرد تا هفته گذشته اینجا هیچ خبری از انتخابات نبود اما با افتتاح دو ستاد انتخاباتی در مرکز استان، همه‌چیز دگرگون شد و به‌یک‌باره ابر انتخابات بر سطح استان باریدن گرفت، امروز اما موجی از رنگ‌ها را می‌توان در سطح خیابان‌ها دید.

شاهرود پر از هیاهو خالی از میتینگ و سخنرانی

برای رصد این هیاهو باید به سطح شهرها گام نهاد، خیابان‌های مشرف‌به میدان امام(ره) و فلکه جمهوری شاهرود، آنجا که صدای خش‌خش جاروی رفتگر پیر شهرداری که زیر لب غرولند می‌کند، لیوان‌های یک‌بارمصرف پلاستیکی را از چپ به راست بانظم خاصی از پاهایش دور می‌سازد و می‌گوید: شب‌ها شربت می‌دهند، می‌آیند و می‌خورند و می‌ریزند و ما باید اینجا را جارو کنیم. آخر این انصاف است؟ صبح پوسترمی چسبانند، شب پاره می‌کنند، صبح روز دیگر نصیب من می‌شود.

بازار حرف‌ها و بحث‌ها نیز داغ است از اتوبوس و تاکسی تا نانوایی و بنگاه املاک همه در تکاپوی قانع کردن یکدیگر برای رأی دادن به گزینه موردعلاقه‌شان هستند این داستان همه جای دیار قومس است در قلب شهر شاهرود اما موجی از آدم‌ها بالا و پائین می‌شوند در خیابان فردوسی یک‌سو سالار عقیلی می‌خواند «وطنم ای شکوه پابرجا…» و در دیگر جا سخنرانی قالیباف به‌صورت ضبط‌شده در فضا طنین‌انداز می‌شود که می‌گوید: «امروز نیاز به مدیرانی که مردم را درک کنند، بیش از گذشته در کشور احساس می‌شود» اینجا در غالب نقاط استان سمنان رقابت بیشتر بین قالیباف، روحانی و رئیسی است.

بازار حرف‌ها و بحث‌ها نیز داغ است از اتوبوس و تاکسی تا نانوایی و بنگاه املاک همه در تکاپوی قانع کردن یکدیگر برای رأی دادن به گزینه موردعلاقه‌شان هستند ما ازآنجاکه اینجا زادگاه روحانی است، طبیعتاً تبلیغات او بیشتر از دیگران به چشم می‌خورد اما قالیباف هم اینجا طرفداران خود را دارد حتی بیشتر از رئیسی …

علی جوان فعال در ستاد روحانی در شاهرود می‌گوید: تبلیغات محیطی هنوز در شاهرود شکل نگرفته و فعالیت‌های انتخاباتی بیشتر به جلسات مؤثران شهر، دانشجویان و ستاد جوانان خلاصه می‌شود عمده میتینگ‌ها در مرکز استان پیگیری می‌شوند.

یکی از حامیان رئیسی نیز معتقد است: ما می‌گوییم عملکرد ضعیف آقای روحانی در شاهرود و اشتغال بد این منطقه، خود بزرگ‌ترین تبلیغ برای رئیسی، مرد روزهای سخت است و نیازی به فعالیت بیشتر نمی‌بینیم اما در آن‌سو قالیباف نیز فعالیت‌های خوبی را دارد من در جریان نشست‌ها در مساجد و محل‌های از پیش تعیین‌شده هستم درنهایت باید گفت استراتژی اصولگرایان در این انتخابات ابتدا رصد شرایط و سپس جلب آرای مردمی است نه هیاهو و تبلیغات پرزرق‌وبرق؛ این داستان اغلب نقاط شاهرود است تب‌وتاب اینجا به اوج نرسیده چراکه هنوز خبری از میتینگ و سخنرانی نیست اما روزهای آتی آبستن شرایط دگرگونی است.

فعالیت‌های انتخاباتی با آغاز به کار ستاد تبلیغاتی رئیسی رونق گرفت

در مرکز استان اما فعالیت‌های انتخاباتی با آغاز به کار ستاد تبلیغاتی رئیسی رونق گرفته است در اولین گام اما علی خسروی مسئول دفتر رئیسی و نماینده سابق مردم سمنان در مجلس، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: همان روزها می‌گفتند از فردای برجام سرمایه به کشور سرازیر می‌شود حتی به یاد داریم که رئیس‌جمهور می‌گفت باوجود برجام کشورهای مختلف برای انعقاد قرارداد سرازیر می‌شوند، اما مردم یک مورد از این سرمایه‌ها را نام ببرند؟ حتی دولت که از اطلاعات مخزن مشترک با توتال حرف می‌زند این را باید بداند که این آقایان اطلاعات ما را به شرکت فرانسوی دادند و توتال هم از اطلاعات سوءاستفاده کرد و اکنون در قطر مشغول به فعالیت است.

وی تأکید کرد: تأکید دلسوزان نظام این بود که در پروژه‌های در حال اجرا و حتی باقی‌مانده از دولت قبل مانند بزرگراه‌ها و نفت و گاز، شرکت‌های چینی لغو قرارداد نشوند اما همین دولتی‌ها گفتند باوجود برجام کشورهای اروپایی به دنبال ما می‌آیند تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند! چیزی که هیچ‌گاه تحقق نیافت.

یکی از مواردی که در برجام تأکید می‌شد جلوگیری از ورود چمدانی پول به کشور بود امروز باید گفت هنوز هم پول حاصل از فروش نفت و گاز به‌صورت چمدانی وارد کشور می‌شود خسروی بیان داشت: یکی از مواردی که در برجام تأکید می‌شد جلوگیری از ورود چمدانی پول به کشور بود امروز باید گفت هنوز هم پول حاصل از فروش نفت و گاز به‌صورت چمدانی وارد کشور می‌شود و اتفاق جدیدی در این بخش نیفتاده پس این حرف‌ها چیست که دولتمردان می‌زنند؟ مگر قرار نبود از فردای برجام تحریم‌ها به‌یک‌باره لغو شوند؟

وی بابیان اینکه دولت ستاره افتخار خود را طرح سلامت می‌داند اما درباره این طرح نیز باید صحبت‌های فراوانی کرد، افزود: دولت یازدهم هزینه سلامت را با ۴۶ هزار میلیارد تومان تحویل گرفت و به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رساند اما باوجود کاهش سهم پرداخت بیماران، عده‌ای فقط درآمدشان زیاد شده و این موضوعی است که آن را نمی‌شود کتمان کرد.

اصولگرایان با دست پر آمدند

این تنها حربه اصولگرایان نبود، آن‌ها که با دست‌پر به میدان آمده‌اند چراکه می‌دانند سمنان، استان روحانی است و پیروزی در آن به‌منزله پیروزی بر مکتب او است، کار را با ستاد قالیباف ادامه دادند طالب بیدختی سخنگوی ستاد قالیباف در سمنان اما بر روی نقطه‌ضعف دولت یازدهم تکیه کرد و در جمع حامیان قالیباف و رئیسی در سمنان، گفت: ایران با همه ذخایر معدنی خود می‌تواند قطب اشتغال‌زایی باشد که فقط با جلوگیری از خام‌فروشی موادمعدنی می‌توان ایجاد اشتغال را به کشور هدیه داد همچنین باتدبیر می‌توان واحدهای فرآوری و استفاده از ظرفیت‌های معدنی را در کشور گسترش داد تا حتی کشور را از تأمین منابع مالی در راستای پرداخت یارانه بی‌نیاز کرد.

طالب بیدختی بابیان اینکه توانمندسازی خانواده‌های ایرانی ازجمله برنامه‌های درازمدت قالیباف و درشان مردم ایران است، گفت: اگر دولت به نسل جوان و اندیشه‌های آن‌ها اعتماد کند بسیاری از مشکلات امروز حل می‌شود لیکن ما معتقد هستیم امروز کشور از سوء مدیریت رنج می‌برد.

وی افزود: اگر هر ایرانی سالانه دو جفت کفش خریداری کند یعنی ما برای رفع نیاز داخل باید سالانه بیش از ۱۶۰ میلیون جفت کفش تولید کنیم این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی هنوز با مشکل روبرو هستند این نشان می‌دهد که ما از ظرفیت‌هایمان نتوانسته‌ایم به‌خوبی استفاده کنیم، این امر البته در تمام جنبه‌ها دیده می‌شود.

سخنگوی ستاد محمدباقر قالیباف در استان سمنان درباره راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی نیز صحبت کرد و بیان داشت: جلوگیری از قاچاق کالا و ارز رونق را به کشور هدیه می‌دهد و افزایش اشتغال را به دنبال دارد.

پاتک اصلاح‌طلبان با حضور کرباسچی

این پایان کار نبود، اصلاح‌طلبان که درواقع با حضور قدرتمند قالیباف و روحانی در استانی که زادگاه رئیس دولت یازدهم است، غافلگیر شده بودند، از حربه حضور کرباسچی در سمنان استفاده کردند، او در جمع مردم سمنان، گفت: برجام ماندگار شد چراکه یک چالش فراروی کشور را رفع کرد لذا باید به آن بزرگ‌ترین عملیات سیاسی تاریخ ایران لقب داد.

وی بابیان اینکه در دولت گذشته احزاب و گروه‌های سیاسی نمی‌توانستند با یکدیگر مذاکره کنند، افزود: برجام در دولتی رخ داد که در آن گروه‌های سیاسی گرد یک میز برای مذاکره جمع می‌شدند و برنامه پیاده می‌کردند، همچنین نظام اسلامی ما در این برهه تاریخی با دنیا به گفتگو نشست.

کاهش تورم و عبور از تحریم‌ها سه دستاورد دولت یازدهم بود شهردار اسبق تهران بابیان اینکه خدمات درمانی، کاهش تورم و عبور از تحریم‌ها سه دستاورد دولت یازدهم بود، گفت: رفع مشکلات از سوی این دولت کار کمی نیست اما باید توجه داشت که در ایام انتخابات باید از دروغ گفتن و اتهام زدن دوری کرد امروز مخالفان در حالی اتهام می‌زنند که برای مثال در این دولت ۲۲ هزار واحد صنعتی تعطیل به چرخه تولید برگشته و مشغول بکار شدند مقوله‌ای که در دولت قبل مشاهده نمی‌شد.

کرباسچی بیان داشت: اخلاق انتخاباتی امروز بسیار مهم است چراکه باید گفت اگر رعایت نشود به فضای انتخابات و همچنین تفاهم ملی ضربه خواهد زد.

زاکانی بر روی آتش بنزین ریخت

پس از سخنان کرباسچی این بار نوبت زاکانی نماینده اصولگرای سابق مجلس بود که بر روی شعله‌های انتخابات در سمنان بنزین بریزد، از شب سخنرانی او در سمنان، تنور انتخابات گرمایی فزون یافت او که بی‌پرده‌تر از خسروی و طالب بیدختی صحبت می‌کرد در جمع مردم سمنان، بیان داشت: ما با دولتی سروکار داریم که خودش مانع اصلی برای شفافیت است، همچنین باید از خودمان بپرسیم که چرا خیانت از جانب کس یا کسانی اتفاق می‌افتد که خود ما مردم، آنان را مأمور صیانت از کشور کرده‌ایم؟ این پرسشی است که این روزها بسیار مطرح می‌شود.

رئیس سابق کمیسیون برجام مجلس، بابیان اینکه اگر در جنگ اقتصادی هستیم باید ستون پنجم را بشناسیم و این بصیرت است، ابراز داشت: باید پذیرفت که ما در جنگ اقتصادی با دشمنی آمریکا هستیم که قصد دارند نگذارند کشورمان برمدار ثبات و ایستادگی درحرکت باشد و این نشانه دشمنی و عداوت است حال‌آنکه امروز با مدیریتی معیوب روبرو هستیم که خواسته دشمن را بر ما تحمیل می‌کند.

زاکانی دولت را در جنگ اقتصادی ناکارآمد خواند و تأکید داشت: در آستانه انتخابات هستیم که این فرصت به ما امکان می‌دهد تا وضع را مطلوب‌تر رقم بزنیم از سوی دیگر می‌تواند این فرصت به شرایط کنونی نیز تداوم ببخشید لیکن باید انتخابی درست کرد. دولت امروز از کسانی استفاده می‌کند که با کپسول اکسیژن نفس می‌کشند چراکه سابقه ۴۰ سال مدیریت دارند اما فضا برای ورود جوانان مهیا نمی‌شود.

عضو سابق مجلس گفت: باوجود چنین ناکارآمدهایی دولت یازدهم هنوز وعده می‌دهد لذا باید از دولتمردان پرسید شما چگونه رویتان می‌شود هنوز وعده دهید؟ مگر مشکلات یکی دو تا است که به این راحتی سخن می‌گویید؟

مردم چه می‌گویند؟

از زمان ایراد سخنرانی‌های مختلف در سطح استان سمنان تنور انتخابات داغ‌تر شد این را می‌توان در بیان مردم دید، رسانه‌ها نیز این روزها دست از فعالیت برنمی‌دارند و فضای مجازی محلی برای بیان نظرات است بنا به اعلام دادستان مرکز استان، ۴۰۰ گروه تلگرامی در انتخابات اجازه فعالیت دارند و اگر در هرکدام تنها ۵۰۰نفر عضو باشند، می‌توان گفت جمع کثیر واجدان شرایط رأی دادن از اخبار سطح استان آگاه هستند.

نگاهی به این کانال‌ها اما مشخص می‌کند دغدغه‌های مردم استان پیرامون مسائل اجتماعی و اقتصادی است و بیشتر نظرات را می‌توان در چهار دسته عمده شامل جوانان، مسکن و بیکاری، دسته دوم، اقتصادی، صنعت، معدن و کشاورزی، دسته سوم خشک‌سالی و دسته آخر فرهنگ، سینما، تفریحات و … تقسیم‌بندی کرد.

برخی اعتقاد دارند سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم جواب داده و باید آن را برای ادامه نیز حمایت کرد بازار نظرسنجی‌ها نیز داغ است در برخی گروه‌ها می‌خوانیم رئیسی پیشتاز است در برخی دیگر روحانی خودنمایی می‌کند و حتی در نظرسنجی دیگری قالیباف در صدر است که به هیچ‌کدام نمی‌توان اعتنا کرد اما آنچه معلوم است این انتخابات مانند دوره گذشته ریاست جمهوری نیست که فاتح آن را بتوان قاطعانه روحانی، فرزند استان سمنان دانست چراکه انتقادهای گسترده از دولت یازدهم این روزها دهان‌به‌دهان می‌شود. نکاتی که تا قبل کمتر شنیده می‌شدند.

نکته دیگری که در گفتار مردم می‌توان دریافت، امید است، امید به بهبود شرایط اقتصادی با حضور هر شخصی … عده‌ای معتقد هستند با آمدن قالیباف اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد برخی آمدن رئیسی را به فال نیک می‌گیرند و معتقدند توان سه برابر کردن یارانه‌های را دارد و برخی اعتقاددارند سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم جواب داده و باید آن را برای ادامه نیز حمایت کرد.

سرخه در تب‌وتاب انتخابات

زادگاه رئیس‌جمهور اما این روزها غوغاست و پرواضح است در شهرستانی ۱۰هزار نفری، غالباً طرفدار روحانی باشند ستاد مرکزی او امروز در سرخه راه‌اندازی شده و تصاویر رئیس‌جمهور بر دستان مردم است اینجا بنفش‌ها حکم رانی می‌کنند لذا نامزدهای دیگر اصلاً زحمت تبلیغات را هم در این شهرستان به خود نداده‌اند.

مهدی یکی از شهروندان سرخه‌ای دراین‌باره می‌گوید: اینجا چه روحانی بد باشد و چه خوب همه به او رأی می‌دهند  چراکه او را می‌شناسند از کودکی، تا امروز … لذا باید نامزدهای دیگر فکر رأی گرفتن از سرخه را از سر بیرون کنند و این طبیعی است چراکه مثلاً اگر روحانی اصل شهرضا یا شیروان هم بود همین اوضاع حاکم بود.

اما در دیگر شهرهای استان سمنان اوضاع به این خوبی برای دولت یازدهم پیش نمی‌رود هر چه به شرق نزدیک‌تر می‌شویم به دلیل بالا رفتن آمار بیکاری، محبوبیت دولت یازدهم نیز به نسبت پائین می‌آید این باره بانوی دامغانی در میدان امام حسین(ع) این شهر هم‌سخن ما است که می‌گوید: روحانی برای ما هیچ کاری نکرد این از اشتغال و این هم از مسکن مهر، بروید در دامغان چرخی بزنید ببینید چقدر جوان بیکار در این شهر حضور دارند آن‌هایی هم که نیستند در مرکز استان و یا استان‌های دیگر مشغول به کار هستند.

بنفش‌ها در سرخه حکم رانی می‌کنند لذا نامزدهای دیگر اصلاً زحمت تبلیغات را هم در این شهرستان به خود نداده‌اند در میامی نیز چنین است اینجا هرچند از تبلیغات انتخاباتی خبری نیست اما همین میزان اندک نیز به طرز جالبی بین قالیباف و روحانی تقسیم‌شده است در اینجا هم نمی‌توان قاطعانه گفت رأی دور پیشین روحانی تکرار می‌شود چراکه مردم از بی‌آبی، بیکاری، خوابیدن چرخ صنعت در شهرک صنعتی، گاز نداشتن برخی روستاها، آب شرب و کشاورزی می‌نالند.

نمونه آن‌ها علیرضا جوان میامی است که می‌گوید: شاید به دولت روحانی رأی دهم اما او برای ما شرق استان سمنانی‌ها کاری نکرده که هیچ حتی اوضاع را خراب‌تر هم کرده است در زمان گذشته حداقل آب برای کشاورزی بود، امروز همان را نیز نداریم زمانی که دولت یازدهم آمد گمان می‌کردیم میامی از توریست و گردشگر مالامال می‌شود، امروز خودمان هم پول‌نداریم جاذبه‌های توریستی شهرمان را ببینیم.

صفحات مجازی زیر پای مخاطبان 

یکی از فضاهایی که امروز بیشتر از دوره‌های قبل مدنظر نامزدهای انتخاباتی قرار دارد، فضای مجازی و به‌ویژه تلگرام است، امروز فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها در فضای مجازی استان سمنان نیز رنگ و بویی دیگر دارد اینستاگرام اما در تسخیر روحانی و رئیسی است آدرس این صفحات اما در پوسترهای تبلیغاتی این دو نامزد به‌کرات دیده می‌شود این را می‌توان در شاهرود به‌وضوح دید جایی که حتی پای جلسات نیز به فضای مجازی بازشده و صفحه تلگرامی روحانی با داشتن چند هزار عضو، صحنه‌ای برای نمایش جلسات گروه‌های مختلف این ستادها است.

در سوی مقابل اما دوردست رئیسی است در همین استان صفحه مجازی منتسب به وی رقابت قابل توجهی با روحانی دارد و مباحث آن بیشتر پیرامون مناظره و نقاط ضعف دولت یازدهم می‌چرخد در این صفحات اما برنامه‌ها نیز خریدار خودشان رادارند اما جای قالیباف، هاشمی طبا، میرسلیم و جهانگیری در این فضا بسیار کم رنگ است.

این موضوع در جای‌جای استان نیز به چشم می‌خورد اما به نظر می‌رسد فعالیت مجازی ستاد روحانی تلاش بیشتری نسبت به دیگر فضاهای رقابتی داشته باشد که البته این امر به دلیل بومی بودن روحانی در این دیار امری طبیعی است.

باید کمی صبر کرد

فضای انتخاباتی در استان سمنان مشخص است اینجا گوی و میدان بین مثلث قالیباف، رئیسی و روحانی می‌چرخد اما هنوز مشخص نیست این گوی در پای کدام فرد بایستد نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد مردمی هستند که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند این عده غالباً افرادی هستند که در دوره قبل به روحانی رأی دادند و این دوره در تکرار آن شک دارند.

مریم نوروزی یکی از آن‌ها است این شهروند شاهرودی می‌گوید: دور قبل با شوق‌وذوقی وصف ناشدنی حتی برای روحانی تبلیغ هم کردیم اما امروز در رأی دادن به او شک داریم چراکه بخش کمی از ۱۰۰ وعده او عملی شد و این در خوش‌بینانه‌ترین حالت است.

به نظر می‌رسد جمعیت این رأی خاکستری‌ها کم نباشد به‌خصوص در شرق استان سمنان که ۵۰درصد جمعیت دیار قوم را تشکیل می‌دهند، مشکلات آن‌قدر زیاد است که روحانی را نمی‌توان از پیش برنده دانست حتی اینجا نظرسنجی‌ها هم رقابت نزدیک را نشان می‌دهند اما برای مشخص شدن نتایج باید تا ۲۹ اردیبهشت صبر کرد روزی که دیگر رنگ‌ها سخن نمی‌گویند، بلکه رأی‌ها از برنده انتخابات می‌گویند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید