ربیعی: با مصوبه مجلس در لغو پروتکل الحاقی مخالف هستیم

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳
    کد خبر :766044

سخنگوی دولت‌ با مصوبه مجلس در زمینه لغو پروتکل‌ الحاقی مخالفت کرد و گفت: قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، درخصوص مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی در زمینه لغو پروتکل الحاقی که به تایید اکثریت نمایندگان مردم رسید، گفت: این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمک نمی‌کند و مخالف هستیم.

وی افزود: در جلسه روز یکشنبه دولت جناب آقای امیری معاون پارلمانی رییس جمهور طرح نمایندگان محترم را در دولت مطرح کردند. اعضای محترم دولت در رابطه با موضوع بحث و بررسی کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل 176 قانون اساسی فراقوه ای بوده است هیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می رسد مجلس هم نمی تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.

وی اضافه کرد:‌ آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشت تحریم ها است. انباشت اورانیوم با غنای 20 درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم ها می شود، در اینصورت به مذاکرات هسته ای و برجام نیازی نمی بود.

ربیعی با بیان این مطلب که ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت ترین تحریم های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم، تصریح کرد: بنابراین اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» باشد، بر اساس تجربه های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم ها نمی کند.

به گزارش تسنیم، وی خاطرنشان کرد: امروز بیش از 3 تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و ماهانه بین 250 تا 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می کنیم که این میزان تقریبا و حدودا با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند. بنابراین برجام تاثیری بر حجم و کمیت عددی اورانیوم غنی شده هم نداشته است. به این ترتیب، هیچگونه جای نگرانی نیست. امیدواریم هر تصمیمی گرفته می شود، همه جوانب آن سنجیده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید