راه و روش های رشد سریع جوجه مرغ

    کد خبر :864355

 

یکی از اولین انتظاراتی که پرورش دهندگان بومی طیور بخصوص مرغ و خروس دارند، این است که جوجه ها سرعت رشد بالایی داشته باشند و سریعتر از دوره ی جوجگی خارج شوند.

دلایل مختلفی میتوان برای چنین انتظاری متصور شد، از به تخم نشستن پرنده تا افزایش وزن آن و از سویی دیگر افزایش مقاومت آن نسبت به بیماری ها . در این نوشته به مهمترین مواردی خواهیم پرداخت که میتواند در رشد سریع و مناسب طیور تاثیر بسزایی داشته باشد.

 پیش از جوجگی :

از جمله مهمترین موارد در رشد سریع طیور توجه به تخم نطفه دار قوی برای تولید جوجه ای قوی می باشد. اگر مرغ مادر به صورتی مناسب تغذیه نشود، نطفه ی تولید شده ضعیف بوده و ممکن است رشدی کامل و مناسب در دستگاه جوجه کشی نداشته باشد. همچنین اگر نسبت نر به ماده به درستی رعایت نشود ، نطفه یا ضعیف خواهد شد و یا اینکه توان خارج شدن از تخم را نخواهد داشت.

از این رو استفاده از جیره غذایی مناسب و کافی که دارای ویتامین ها و مواد معدنی مشخص شده در استاندارد تغذیه مرغ های مولد از ضروری ترین و مهمترین کارهایی می باشد که باید توسط پرورش ندهنده انجام گیرد.

با توجه به قیمت انواع ماشین جوجه کشی ایرانی و خارجی و اینکه در هر بار استفاده از آنها استهلاکی در آنها صورت میگیرد، بهتر است همواره تخم های نطفه دار با ارزشی را داخل دستگاه قرار دهید و توجه و وسواس زیادی در این مورد به خرج دهید.

جوجه مرغ و جوجه کشی از آن

در زمان جوجه کشی :

انتخاب صحیح دستگاه جوجه کشی نیز در رشد صحیح جوجه داخل تخم و همینطور تولد جوجه ای با قوای جسمی مناسب بسیار تاثیر گذار است. اگر جوجه ضعیف بدنیا بیاید، شرایط برای آن بسیار سخت پیش خواهد رفت و امکان رشد مناسب آن به سختی فراهم خواهد شد.

بنابراین از دستگاه جوجه کشی با سنسورهای دقیق، سیستم گرمایشی و سیستم رطوبت رسانی دقیق استفاده کنید تا جوجه های سالمی تشکیل شوند.

اگر در این مورد تجربه ندارید بهتر است در اولین قدم اقدام به خرید ماشین های جوجه کشی خانگی چیکن هچ کنید. تنوع بالای این دستگاه های جوجه کشی و ظرفیت های مختلفی که برای انها وجود دارد امکان انتخاب آسان را برای شما فراهم خواهد کرد.

پس از جوجه کشی :

اگر جوجه ها به سلامت از تخم خارج شدند ، مهمترین مرحله ی رشد آنها اغاز می شود و در این مرحله با کنترل صحیح شرایط رشدی می توانید شاهد رشد سریعتر جوجه ها باشید .

در این مرحله توجه به تغذیه ، بهداشت و شرایط نگهداری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

تغذیه :از جمله مهمترین موارد تغذیه صحیح جوجه ها می باشد. استفاده از غذاهای خانگی ، تهمانده ی غذای خانگی ، تغذیه جوجه با نان خیس شده ، تغذیه جوجه با ذرت خالی یا با برنج و گندم خالی و … از جمله مواردی هستند که توسط بسیاری از پرورش دهندگان محلی طیور انجام میگیرد.

علم تغذیه و جیره نویسی استاندارد و حرفه ای می تواند تاثیری بسیار شاخص در رشد مناسب جوجه ها ایفا کند. اصول اینگونه است که باید جیره ای که جوجه ها دریافت میکنند دارای مقادیری مشخص از ویتامین های مختلفی باشد . همچنین میزان مشخصی از مواد معدنی نیز در این جیره ی رانه مورد استفاده قرار میگیرد. مجموع این مواد شرایطی را ایجاد میکند که تمامی قسمت های بدن جوجه ها به صورتی استاندارد رشد کند.

همچنین استفاده از مولتی ویتامین ها بخصوص در طیوری که رشد کمتری نسبت به سایر جوجه ها دارند میتواند علاوه بر تامین نیازهای بدنی پرنده، باعث افزایش اشتهای پرنده شده و در نتیجه ی آن رشد پرنده با سرعتی بالاتر صورت خواهد گرفت.

بهداشت :منظور از بهداشت، علاوه بر بهداشت محیط ، توجه به سلامتی پرنده نیز می باشد. اگر قصد نگهداری پرندگان و استفاده از فراورده های آنها را دارید، بهتر است طبق برنامه ای مشخص که دامپزشک در اختیار شما قرار خواهد داد، واکسن های طیور را به موقع و در زمان مشخص تزریق کنید.

واکسن ها از درگیری پرنده با بیماری های ویروسی جلوگیری خواهد کرد. اصولا راهکاری برای درمان طیوری که به بیماری های ویروسی ابتلا میشوند وجود ندارد و فقط با استفاده روش های پیشگیرانه که واکسیناسیون از جمله ی آنها می باشد، امکان جلوگیری از ابتلای طیور به این بیماری ها ممکن خواهد شد.

از دیگر مواردی که در بهداشت اهمیت دارد توجه به دانخوری و ابخوری و همینطور نظافت محیط نگهداری طیور است. در این مورد بهتر حالت زمانی مهیا می شود که آبخوری طیور به صورت اتوماتیک بوده و دانخوری نیز به صورت مرتبط تمیز شده و از نظر بهداشتی مرتبا چک شود.

محیط نگهداری :وجود شرایط استاندار در محیط نگهداری نیز در رشد مناسب و جلوگیری از درگیری طیور با بیماری های مختلف تاثیرگذار خواهد بود. این شرایط بسته به محیط نگهداری متفاوت می باشد :

فضای باز : بهتر است اگر قصد نگهداری از طیور در فضای باز را دارید، محیط اطراف فنس کشی مناسب داشته باشند تا طیور به صورت ازادانه در کل محدوده ی موجود حرکت نکنن. اگر در فصل سرما نیز محیط نگهداری باز می باشد باید و حتما لانه ای مناسب فراهم کرده و شرایط گرمایشی مناسب را برای طیور تامین نمایید، در غیر این صورت امکان درگیری و بیماری در جوجه ها بسیار بالا خواهد بود.

فضای بسته : در فضای بسته شرایط متفاوت می باشد. از جمله مشکلاتی که در این فضا کمتر شاهد آن خواهیم بود درگیری طیور با بیماری هایی می باشد که توسط طیور دیگر منتقل میشود. در فضای بسته پرندگان مهاجر یا کلاغ و سایر پرنده ها به صورت ازادانه دسترسی به داخل سالن ندارند و از این رو امکان درگیری طیور و جوجه های داخل سالن با بیماری بسیار کاهش پیدا میکند. لازم است که برای به صفر رسیدن این امکان پیش از فروش به داخل سالن از ابزارها و شیوه های حفاظتی به منظور ضدعفونی کردن شخص استفاده شود.

در فضای بسته استفاده از سیستم هواکش به منظور تخلیه ی هوای داخل سالن بسیار ضروری و مهم می باشد و عدم استفاده از آن مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. سیستم های گرمایشی و سرمایشی در این فضاها به راحتی وصل شده و از این رو مشکلی مواجه طیور نخواهد شد.

سخن پایانی :

در این نوشته موارد مختلفی که میتواند در افزایش رشد و همینطور کیفیت رشد جوجه ها تاثیر بگذارد را بیان کردیم. علاوه بر موارد اشاره شده انتخاب نژاد مناسب نیز می تواند در رشد مناسب طیور موثر باشد. پیاده سازی اصولی و دقیق موارد اشاره شده، کمک شایانی به جوجه ها در حفظ سلامتی و همینطور شد مناسب خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید