راهکارهایی برای حل مشکل تعطیلی مدارس/ جابهجایی یک ماه از تعطیلات تابستانی به زمستان

مجموع روزهای سال تحصیلی تا به امروز ۱۱۰ روز بوده که ۲۱ روز آن مدارس متوسطه در تهران غیرحضوری بودند که این عدد برای مدارس ابتدایی بیشتر است. با این حساب دانشآموزان تهرانی تقریباً ۲۰ درصد از سال تحصیلی را تا به امروز بهصورت غیرحضوری گذراندهاند که درصد قابل توجهی است. البته غیرحضوری شدن مدارس مختص تهران نیست و این اعداد و ارقام به نسبتهای دیگری در سایر استانها و شهرستانها هم برقرار است.
با توجه به اینکه آموزش غیرحضوری هیچگاه جایگزین حضور دانشآموز در کلاس و کیفیت آموزش حضوری نمیشود، دانشآموزان و بهویژه والدین آنها از مسئولان درخواست تدبیر برای مدیریت این وضعیت را دارند.
عباس گودرزی در توضیح پیشنهاد خود برای مدیریت تعطیلی مدارس اظهار کرد: بهعنوان مثال، میتوان مدارس را یک ماه زودتر از معمول آغاز کرد و آن را در آخرین ماه تابستان شروع نمود. سپس یک ماه از تعطیلات تابستانی را به زمستان منتقل کرد؛ چراکه در زمستان به دلیل سرمای شدید و نیاز به مدیریت مصرف انرژی، این تغییر مفید خواهد بود.
علاوه بر این، در این فصل با مشکل آلودگی شدید هوا نیز روبهرو هستیم که این خود نیازمند توجه ویژه است.
وی افزود: این تغییرات میتواند به مدیریت بهینه تعطیلات مدارس کمک کند. در بسیاری از مواقع به دلایل مختلف مانند آلودگی هوا یا سرمای زیاد، تعطیلی مدارس اجتنابناپذیر است.
در این شرایط، به نظر من ضروری است که مسئولان مربوطه در سیاستهای آموزشی تجدیدنظر کرده و تعطیلات را بر اساس نیازهای کارشناسیشده جابهجا کنند.
گودرزی همچنین تاکید کرد که باید سیاستها و برنامهها در این زمینه بهطور دقیقتر و مجدد بررسی شوند تا به نحوی مؤثرتر از ظرفیتهای موجود استفاده شود.