راهنمای خرید یک کمپرسور باد خوب

    کد خبر :811770

در اینجا به بررسی تمام ویژگی های کمپرسور باد می پردازیم به طوری که در آخر بتوانید برای خریداری آن یک تصمیم خوب بگیرید. برای آن که تصور بهتری داشته باشید بهتر است بدانید تمامی تلمبه هایی که برای باد کردن بادکنک ها و تایرها استفاده می کنید یک نوع کمپرسور باد هستند. کاربردها، مزایا و معایب، برخی محاسبات در این متن بررسی شده است.

کمپرسور باد چگونه کار می کند؟

کشیدن هوا به داخل پیستون و فشرده سازی آن و در نتیجه فراهم کردن نیروی لازم، کاری است که کمپرسور باد انجام می دهد. کمپرسور هوا همان پمپ باد است. کمپرسور هوای غیر صنعتی نیز در مصارف خانگی چون باد کردن توپ، تشک بادی، انواع تایر و … کاربرد دارد. کاربرد کمپرسور باد صنعتی نیز در کارخانه ها و ماشین آلات صنعتی، به حرکت در آوردن اجزای مکانیکی است.

در زمان خرید کمپرسور باد به چه مشخصاتی توجه کنیم؟

قدرت موتور:

با بزرگتر شدن موتور، کمپرسور هم باد را سریع تر ذخیره می کند و هم جریان باد را در سطح بالاتری ثابت نگه می دارد.

سایز مخزن:

با بزرگتر شدن مخزن، حجم باد بیشتری ذخیره می شود و پمپ و موتور فشار کمتری را تحمل می کنند. البته تناسب بین سایز کمپرسور باد و کارگاه یا مکان مورد نظر باید رعایت شود.

ولتاژ و آمپر:

قبل از خرید یک پمپ باد صنعتی باید ملزومات نصب آن را فراهم کنید تا همکاری یک متخصص برق کار به نسبت آسانی در پیش داشته باشید. به طور مثال، یک پمپ باد صنعتی بزرگ 400 ولت، به منبع برق سه فاز نیاز دارد. یا بعضی از کمپرسورهای 230 ولتی به دلیل اندازه موتور دارای جریان 16 یا 18 یا 32 آمپر هستند. البته پمپ باد 230 ولتی 13 آمپر با پلاگین 3 پین خانگی کار می کند.
جایگزینی پیستون و خروجی هوای آزاد (FAD): برای هر دوی آن ها از واحد cfm استفاده می شود. اما جایگزینی پیستون در واقع حجم هوای تولیدی در پمپ و اما هوای آزاد، حجم واقعی هوای تولیدی کمپرسور می باشد. که معمولا 25 تا 30 درصد، خروجی هوای آزاد نسبت به جایگزینی پیستون کمتر است.

دوره ی کار کمپرسور:

دوره ی کار یا Duty Cycle نشان دهنده ی میزان توانایی موتور است. یعنی موتور چقدر باید کار کند و چقدر استراحت. مثلا کمپرسوری با دوره ی کاری 30 درصد باید 20 دقیقه کار کند و 40 دقیقه استراحت. در غیر این صورت دستگاه داغ شده، پیستون در محفظه گیر کرده و موتور از کار می افتد. پس دوره ی کاری یک پارامتر مهم برای انتخاب کمپرسور هوا می باشد.
از نکات مهمی که برای خریداری کمپرسور باد باید در نظر گرفته شود، فشار و حجم باد ابزارهای بادی کاربر است. ابزار های بادی فشار و حجم باد متفاوتی دارند. واحد اندازه گیری فشار هوا bar و psi و واحد اندازه گیری حجم باد cfm می باشد.

مثلا، پرچ بادی پی ای جی TR-6017، psi 90 باد مصرف می کند. پس باید کمپرسور باد مناسب را انتخاب کنیم. برای کارایی بیشتر ابزار، مقدار cfm را 30 درصد بیشتر از حجم مورد نیاز انتخاب کنید.

در خرید این محصول آینده ی کاری را نیز در نظر بگیرید تا کمپرسور خریداری شده اهداف آینده ی شما را نیز پوشش دهد. مثلا برای رنگ آمیزی خودرو از کمپرسور 50 لیتری با موتور hp 3.0 استفاده کنید.

برای مشاهده قیمت و خرید کمپرسور بادمی توانید به فروشگاه آچاریست مراجعه کنید. در این فروشگاه می توانید محصولات زیادی را با هم از لحاظ فنی و قیمت مقایسه و خریداری کنید.

کاربرد های مختلف کمپرسور باد

خودروسازی، صنعت چوب و مبلمان، صنایع پزشکی، معدن و … از حوزه هایی هستند که کمپرسور هوا در آنها کاربرد دارد. این کاربردها عبارتند از:

تامین هوای فشرده با فشار بالا
کاربرد در خنک کننده لوله های انتقال مواد غذایی و مواد دارویی برای کاهش دمای اجزا و قطعات، در طول ساخت
فراهم سازی هوای لازم برای غواصی
تغذیه ی هوای فشرده ی موتور توربین در صنعت هواپیمایی
توانایی جابجایی قطعات و سیالاتی چون واتر جت و رنگ پاش
مصارف پزشکی چون انواع دریل های جراحی و دستگاه های برش
تفکیک مواد اضافی مانند انواع سند بلاست

نقاط مثبت کمپرسور باد

ابزارهای بادی از شارژر و موتورهای سنگین برای راه اندازی بی نیاز هستند. لذا نسبت به ابزارهای برقی و شارژی کوچک تر و سبکتر می باشند.

در مکان هایی مانند جاهای مرطوب و یا نزدیک به گازهای قابل اشتعال، خطر برق گرفتگی و آتش سوزی زیاد است. بنابراین استفاده از ابزارهای برقی در آن ها خطرناک است. حال آن که استفاده از ابزارهای بادی مانند ابزارهای پنوماتیک همراه با کمپرسور هوا، ایمن بوده و سلامت کاربر را تضمین می کند.

ابزارهای بادی نسبت به ابزارهای برقی یا هیدرولیکی مقرون به صرفه تر می باشند. نصب این سیستم ها نیز به همین ترتیب است. همچنین این ابزارها به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند.

برای فعال شدن ضمانت نامه و از منقضی نشدن گارانتی پمپ باد حتما از مسئولین نصب بخواهید تا دستگاه را فعال سازی کنند. سپس با مطالعه ی دقیق دفترچه راهنما و آشنایی با نحوه ی کار دستگاه، کار خود را شروع کنید.

یکی از محصولات خوب با قیمت مناسب کمپرسور باد آنکور TM30 است که به نسبت قیمت از مشخصات فنی خوبی برخوردار است.

محاسبه Cfm

ابتدا با مراجعه به سایت فروشگاه یا کارخانه ی تولیدی ابزار بادی خود، جریان باد (cfm) آن را بیابید. Cfm با ضریب 2/1 حداقل cfm مورد نیاز است. مثلا اگر مقدار cfm ابزار بادی شما 5/5 باشد. محاسبه بدین صورت است: cfm 6/6=2/1*5/5

فشار باد چیست

واحد اندازه گیری فشار باد تولید شده در مخزن باد بار (bar) و پوند در اینچ مربع (psi) می باشد. میانگین فشار باد بیشتر کمپرسورها 8 بار یا 115 پوند در اینچ مربع است. که ایده آل ابزارهای DIY با psi 90 هستند.

نکته: کمپرسورهای باد قوی دارای فشار باد psi 145 هستند.

توجه به سایز مخزن باد

سایز مخزن باد کمپرسور باد با دوام کاری و کارایی آن نسبت مستقیم دارد. مخازن بزرگ دیرتر از مخازن کوچک خالی می شوند. بنابراین خرید پمپ باد با مخزن بزرگ نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود.

مثلا برای رنگ پاشی تمام خودرو به 100 لیتر رنگ نیاز داریم. پس اگر برای پیستوله ی رنگ پاش آن از پمپ باد 6 لیتری استفاده کنیم، با رنگ پاشی سطح کوچکی رنگ تمام می شود. البته که پیستوله کار خواهد کرد اما کارایی لازم را ندارد.

*بخشی از اطلاعات برداشت شده از سایت فروشگاه ابزار آلات ACHARISTاست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید